Friss hírek szerint meghajtással kapcsolatos problémák miatt kellett visszafordulnia Pearl Harborba az Independence osztályú USS Coronado-nak. Az idei RIMPAC hadgyakorlatot problémamentesen abszolváló hadihajó múlt hét pénteken 16 hónapos, szingapúri áttelepülésre indult, azonban az LCS hajók által a Csendes-óceán nyugati régióiban teljesítendő hónapok központjául szolgáló Szingapúr közelébe sem jutott, mert Hawaii partjaitól mintegy 800 tengeri mérföldnyire nyugatra problémái adódtak.
A DefenseNews értesülései szerint az LCS 4 tegnap emiatt 10 csomós sebességgel, azaz a 18 csomó körüli gazdaságos, a gázturbinák használatát mellőző utazósebességénél lényegesen lassabban poroszkált vissza a Hawaii szigetek irányába a USNS Henry J. Kaiser ellátóhajó kíséretében. Az eset azért is kellemetlen, mert az Independence osztálynak ez az első hosszú időtartamú bevetése, mely a RIMPAC hadgyakorlattal kezdődött és a Csendes-óceán nyugati régiójában folytatódott volna. A teljes képhez persze hozzá tartozik, hogy a rivális Freedom osztály első hosszú idejű bevetései sem sikeredtek problémamentesre.
A USS Coronado honi kikötőjének számító, San Diego-ban főhadiszállással rendelkező 3. Flotta által kiadott információk alapján egyelőre nem tudni milyen mértékű a hibáról van szó és milyen jellegű beavatkozásra lesz szükség.
Az elmúlt hónapokban nem ez volt az LCS hajók egyetlen problémás esete, hiszen U.S. Navy illetékesek által a hétvégén közzétett információkat a hétfőihez csapva az jön ki, hogy tavaly december óta ez a 4. incidens. Ezek között van emberi tényező, illetve tervezési, kivitelezési okokra visszavezethető eset is, de alapvetően közös pont bennük, hogy ilyen-olyan módon mindegyik a meghajtáshoz köthető.
Ezek között talán legsúlyosabb az első LCS hajót, a Freedom osztályú USS Freedom-ot érintő, lévén a hétvégén közzétettek alapján esélyes, hogy a hajó alacsonyabb sebességtartományban történő meghajtásáról gondoskodó 2 diesel erőforrás egyikét vagy újra kell építeni, vagy egy az egyben ki kell cserélni, mert a kenését ellátó rendszerbe egy meghibásodott vízpumpából tengervíz került még a múlt hónap első felében. Az incidenst követően a rendszer nem került kellő alapossággal vizsgálatra, komoly átnézésre csak mintegy 3 héttel az esetet követően, a RIMPAC hadgyakorlat után került sor – amin a Freedom csak a Rolls & Royce MT30 gázturbináit használta egyébként. A vizsgálatok arra jutottak, hogy a 2-es számú Colt-Pielstick diesel motorban addigra már jelentős károsodások mentek végbe a tengervíz miatt, így a Freedom most egyelőre a bevetésre nem alkalmas LCS-ek körét gyarapítja.
A másik két eset is Freedom osztályú hajót érintett és mindkét esetben a diesel erőforrásoknak és a gázturbináknak a waterjet meghajtásra történő együttes rákapcsolását lehetővé tevő váltórendszer körül adódott gond. A USS Forth Worth (LCS 3) esetében a legénység által a szingapúri kikötőben az idei év januárjában elkövetett hiba okozott jelentősnek minősített károsodást a váltórendszerben, míg a USS Milwaukee-t (LCS 5) szoftverhiba kiváltotta károsodás miatt kellett a tavalyi év végén visszavontatni a kikötőbe. A szoftverhibát azóta elvileg mindegyik LCS hajón javították, míg a Szingapúrban 7 hónapot rostokló USS Forth Worth pedig augusztus második felében indult útnak honi kikötője, San Diego felé, ahol majd a szükséges javításoknak vetik alá.
A U.S. Navy illetékesei által elmondottak alapján mind az emberi tényező, mind pedig a műszaki problémákra koncentrálnak annak érdekében, hogy minél hamarabb jól működő rendszerré álljon össze az LCS program.
Nos, ez minden bizonnyal így van, ám ezen esetek nyilván nem használnak a megtépázott renoméjú, fregattpótlónak szánt, ám annak vérszegényre sikeredett, éppen ezért átgondolásra visszaküldött hajóosztályoknak.