|

Hagel: nem elég jó az LCS, cirkáló felezés, rephordozó kivonás?

Hétfőn az Egyesült Államok védelmi minisztere beszédet tartott a haderőt érintő változásokról érintve több, nem új keletű, máig eldöntetlen haditengerészeti témát is. Ezeket gyűjtöttük össze ezen írásban.

Január közepén írtunk róla, hogy az eredetileg 54 hajósra tervezett LCS program 32 hajónál leállításra kerül és hogy ezen 32 darabos mennyiség is már egy növelt darabszám, amit a program erős pártolója, Ray Mabus, a haditengerészet minisztere tornázott fel a védelmi minisztérium által eredetileg 24 hajónál meghúzott mennyiségről.

A 4. LCS, az Independence-osztályú trimarán, a USS Coronado a Mexikói-öbölben 2013 augusztusában. A Coronado kapcsán szeptemberben zárultak a Navy átvételi vizsgálatai. A hajót idén áprilisban adják át. | Fotó: Austal USA

A 4. LCS, az Independence-osztályú trimarán, a USS Coronado a Mexikói-öbölben 2013 augusztusában. A Coronado kapcsán szeptemberben zárultak a Navy átvételi vizsgálatai. A hajót idén áprilisban adják át. | Fotó: Austal USA ,

Akkoriban névtelenségbe burkolózó Navy források a meccset még nem lefutottnak nevezték meg, ám mostanra biztossá vált, hogy a sokak által elégtelen képességűnek vélt Littoral Combat Ship program megáll 32 hajónál. Legalábbis jelenlegi formájában, de erről egy kicsit később.

Mindez még hétfőn Chuck Hagel védelmi miniszternek a haderőt érintő változásokkal kapcsolatos beszédéből derült ki. Ami vélhetően egyeseknek meglepetést is okozott, lévén a miniszter hétfőn tartott beszédének a haderőnemeknek megküldött előzetes vázlatában állítólag nem szerepelt említés az LCS programról. Hagel mindenesetre világossá tette, hogy az a szándéka, hogy hagyja kisebb darabszámmal kifutni a programot. Elmondása szerint nem tekinti jó dolognak, hogy a Haditengerészet túlságosan is támaszkodna az LCS hajókra a hosszú távú terveiben. Ezt kivédendő nem lesz 32-nél több hajó engedélyezve, nem lesznek tárgyalások továbbiak vételéről.

Véleménye szerint újra meg kell vizsgálni a Haditengerészet kisebb méretű hajóit, nem szem elől tévesztve az ázsiai fejleményeket. Kitért arra, hogy a mostani, költségvetésileg roppant nagy kihívásokat támasztó időkben a hajóépítő kapacitást olyan hajókra kell koncentrálni, melyek a világóceán bármely pontján, bármilyen kaliberű konfliktusban meg tudják állni a helyüket. Azt ugyan direktben nem mondta ki, hogy az LCS hajók erre teljesen alkalmatlanok, ám azt már igen, hogy ehhez fregatt képességű hajókra van szükség a kisebb méretkategóriában – mely képességet a Freedom- és Independence-osztályú LCS-ek a legnagyobb jóindulattal sem lesznek képesek elérni jelen formájukban.

A USS Samuel B. Roberts nagy sebességű manőver közben.

Az Oliver Hazard Perry-osztályú fregatt a USS Samuel B. Roberts nagy sebességű manőver közben. A folyamatos kivonás alatt álló fregattokat az LCS hajókkal kívánták pótolni. Kvázi hivatalos, hogy nem volt teljesen jó ötlet…| Fotó: U.S. Navy U.S. Navy,

Hagel arra utasította a Navy illetékeseit, hogy készítsenek javaslatokat egy új ütőképes hadihajóval kapcsolatban olyan időkerettel, hogy ez ügyben már a következő költségvetési évben meg tudják tenni a kezdőlépéseket. Elmondása szerint a Navy több lehetőséget is fontolóra fog venni, így a végeredmény lehet teljesen új hajó, vagy egy meglévő módosított változata is – beleértve esetlegesen a jelenlegi LCS-ek áttervezését is.

Ám ez nem minden az LCS pártolók nyakába döntött hideg vizes vödör mellett Navy vonatkozásban más kérdések is terítékre kerültek.

Egyrészt kiderült, hogy még mindig fejvakargatás van a USS George Washington repülőgép-hordozó élettartamának felénél történő nyugdíjazása kapcsán. Itt a probléma alapvetően az, hogy bár a menetrend alapján a CVN 73 esetében 2016-ban megkezdődnének a Nimitz-osztályú hordozók szolgálatának nagyjából félidejében aktuális komplex felújítási és fűtőanyag-feltöltési (RCOH – Refueling and Complex Overhaul) munkálatai a Navy még nem tudja, hogy megengedheti-e magának azt az összesítve nézve 6 milliárd dollárt, amibe a George Washington megtartása kerülne.

Hagel elmondása szerint a Navy egyelőre nem kér pénzügyi keretet a George Washington RCOH munkálataira, ezzel egyelőre elodázva azon kérdést, hogy az eddigi 11 repülőgép-hordozót véglegesen 10 darabra csökkentsék-e. Ugyanakkor ezen döntést legkésőbb a 2016-ös költségvetési év pénzügyi tervezetének benyújtásáig meg kell majd hozniuk.

A USS George Washington a tengeren japán hadihajók társaságában.

A USS George Washington 2008 óta töltötte be az Egyesült Államok Japánba előretolt repülőgép-hordozójának szerepét. A közelmúltban megszületett a döntés, hogy a közelgő modernizálása miatt a USS Ronald Reagan (CVN 76) váltja Japánban. | Fotó: Brendan Morgan, U.S. Navy ,



Szintén egy igen problémás és a törvényhozás részéről várhatóan (újból) heves indulatokat kiváltó kérdés a Ticonderoga-osztályú cirkálók kérdése. Itt az aktuális elképzelés, hogy a 22 aktív cirkáló felét leállítanák amíg nincs pénz azok modernizálására, képességnövelésére, illetve élettartam kitolására. Ilyesmire pár éve már volt próbálkozás, azonban a törvényhozás végül elkaszálta a Navy azon tervét, hogy kivonjon 7 cirkálót.

A most szóban forgó cirkálók a 11 legifjabb, modernizáláson még nem átesett Ticonderogák: Cowpens, Gettysburg, Chosin, Hue City, Shiloh, Anzio, Vicksburg, Lake Erie, Cape St. George, Vella Gulf és a hányattatott sorsú Port Royal.

A USS Port Royal szárazdokkjának 2009 szeptemberi elárasztása

A USS Port Royal a szárazdokkjának 2009. szeptember 24-i elárasztása közben. Ha már épp úgyis szárazdokkban volt, akkor a U.S. Navy ezen cirkálója kapta meg elsőnek azon speciális bevonatot, melytől a tengeri potyautasok mennyiségének csökkenését várják és így az üzemanyag fogyasztás csökkenését. | Forrás ,

Beszédében nem tért ki, de a Pentagonból származó információk szerint 3 partraszállító dokkhajó – USS Germantown, USS Tortuga, USS Whidbey Island – is leállításra kerülhet.

A USS Germantown partraszálító dokkhajó a San Diego-i öbölben.

A USS Germantown egy 2003-as felvételen. | Fotó: Alan D. Monyelle, U.S. Navy ,

Romboló és atom-tengeralattjáró vonalon ellenben nem terveznek változtatást, továbbra is évi 2 Arleigh Burke és 2 Virginia megrendelésével számolnak – igaz Hagel megjegyzése szerint a költségvetési fűnyírózás miatt a rombolók beszerzése esetleg egy kicsit lassulhat.

Összesítésben a beszédéből elmondható, hogy a Navy szempontjából aktuálisan 2016 a kulcsdátum: ha ekkor még komoly megszorítások lesznek, az súlyos döntések meghozatalára kényszerítheti a Hagel nyilatkozata alapján a jövőben agresszívan az új hajók vásárlására erőforrásokat koncentráló haditengerészetet.