|

Moszkva repülőgép-hordozót ajánlott Indiának

India saját vonalas repülőgép-hordozó programja a Vikrant osztály, melynek érdekessége, hogy a tervezett 2 hordozó teljesen különbözni fog egymástól: az építés alatt álló Vikrant leginkább az orosz eredetű repülőgép-hordozókra hasonlít, míg a még tervezés alatt álló Vishal szakít a sísáncos kialakítással, CATOBAR besorolású hordozó lesz – esetlegesen nukleáris meghajtással és az USA-tól beszerzett EMALS (elektromágneses katapult) technológiával.

Repülőgép-hordozót, még konkrétabban ún. szuperhordozót tervezni azonban nem könnyű. Ilyesmiben leginkább csak az Egyesült Államoknak van tapasztalata – illetve részben a repülőgép-hordozók fejlődéséhez anno nagyon sokat hozzátevő angoloknak az évtized vége felé érkező Queen Elizabeth osztály révén. Nem meglepő módon nagyjából egy éve India külhoni segítséget kért a 65 000 tonna vízkiszorítás környékére tervezett Vishal tervezési munkálataihoz. A Jane’s akkori értesülései alapján az angol BAE Systems, a francia DCNS, az amerikai Lockheed Martin és az orosz állami exportvállalat a Roszoboronexport lett megkeresve.

Nem nevesített indiai és orosz diplomáciai források által a közelmúltban „megerősített” hír, miszerint Oroszország felajánlotta az Orosz Haditengerészet részére tervezés alatt álló Project 23000E Storm szuperhordozót Indiának. Ez összhangban van azon márciusi értesülésekkel, miszerint a 90-100 000 tonna körüli vízkiszorításúra tervezett hordozó felajánlásra kerül Új-Delhinek.

A Project 2300E Storm egy látványterve. A 90 - 100 000 tonna körüli szuperhordozó a sísánc mellett 2 elektromágneses katapulttal is rendelkezne. Meghajtása kapcsán elképzelhető hagyományos és nukleáris is. Ha meg is valósul, akkor a jelenlegi állás alapján csak valamikor a 30-as évek közepe környékén állhat hadrendbe. | Krylov State Research Centre

A Project 2300E Storm egy látványterve. A 90 – 100 000 tonna körüli szuperhordozó a sísánc mellett 2 elektromágneses katapulttal is rendelkezne. Meghajtása kapcsán elképzelhető hagyományos és nukleáris is. Ha meg is valósul, akkor a jelenlegi állás alapján csak valamikor a 30-as évek közepe környékén állhat hadrendbe. | Krylov State Research Centre ,

Személyes véleményünk, hogy egy ilyen üzletre jelenleg kevés esély van – leginkább talán azért, mert egy ilyen hatalmas, az indiai igénynél nagyobb hordozó anyagi vonzata esélyesen meghaladná azt az összeget, amit India erre fordítani kíván. És akkor nem is beszéltünk arról, hogy India a 20-as évek végére már hadrendben akarja tudni 2. saját építésű hordozóját, ugyanakkor a legfrissebb hírek szerint az oroszok 2025 előtt el sem kezdenék építeni új repülőgép-hordozójukat. Amit ráadásul az indiai igényekre kéne szabni, ha azok netán az amerikai EMALS-ra szavaznának. Amit viszont jó eséllyel blokkolnának Washingtonban, ha azt egy orosz tervezésű hordozóba – orosz segedelemmel – akarná India beépíteni . És igen, elvileg az oroszok is elkezdtek EMALS-on dolgozni, de ez megint egy olyan technológia, amivel az amerikaiknak is akadt problémájuk bőven – némiképp vaskosabb anyagi lehetőségekkel a hátuk mögött. Késleltető tényező lehet ez is.