|

HTKA Hírhalom 2016. 25. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

A US Navy vizsgálja annak lehetőségét, hogy a Ford-osztályú hordozókra is a Nimitz-osztályú egységeken használt fékezőrendszer kerüljön, ugyanis az új AAG (Advanced Arresting Gear) rendszer túl drága és nem teljesíti az előzetesen elvárt paramétereket.

A Maláj Királyi Légierő átvehette a 3. Airbus A400M Atlas típusú teherszállító repülőgépét. A gép június 13-án érkezett meg az ázsiai országba.

A Sikorsky bejelentette, hogy a VH-92A Marine One helikopter első prototípusa még 2017 tavasza előtt a levegőbe emelkedik. A program ráadásul az előírt ütemtervnél gyorsabban halad.

Sikorsky VH-92 Superhawk | Forrás: Sikorsky

Sikorsky VH-92 Superhawk | Forrás: Sikorsky ,

A norvég kormány 2017 és 2020 közötti fejlesztési tervei között szerepel a nagy hatótávolságú légvédelmi rendszer modernizációja (várhatóan a Raytheon AMRAAM-ER lesz a befutó), valamint a P-3C Orion tengerészeti járőrgépek cseréje. A fejlesztésekre 19.7 milliárd dollárt szánnak.

A Lockheed Martin jóváhagyást kapott a Miniature Hit-to-Kill (MHTK) fegyver exportjára. Az eszközt a US Army már tesztelte a IFPC program keretében, de az amerikai gyártó reméli, hogy a hadsereg döntése előtt már megszerzik az első külföldi vásárlókat is.

Hiába nyerte el a dél-koreai KF-16-osok modernizációját a BAE Systems, a kiválasztási folyamatba hiba csúszott, nem vették figyelembe az amerikai FMS program szabályait. A fiaskó két DAPA-alkalmazott állásába került és Dél-Koreának 89 millió dollárjába fájt, valamint a modernizáció már most 4 éves csúszásban van.

KF-16

Az izraeli F-35I vadászbombázókra kerülő pilóták első csoportja jövő hónapban utazik az Egyesült Államokba átképzésre. Az első csoport 4 főből áll majd, de jövő év végéig 12 pilóta végez majd jövő év közepéig. A decemberben átadásra kerülő két F-35I-t és a következő gépeket már ők repülik haza.

A múlt havi norvég Super Puma balesetet követően az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) elrendelte a típus főreduktorának átvizsgálását. Az intézkedést nem csak az európai üzemeltetők hajtották végre, az Indonéz Légierő parancsnoka is repüléstilalmat rendelt el a típusra a gépek átvizsgálásáig.

A Turkish Aerospace Industries (TAI) szerződést kötött a Sikorsky vállalattal 109 darab T-70 típusú helikopter helyi gyártására. A T-70-es az S-70i Black Hawk helyi gyártású változatának jelölése lesz. A TUH (Turkish Utility Helicopter) programban a Turkish Engine Industries (TEI), az Aselsan és az Alp Aviation vesz még részt, helyben készülnek például a T700 jelzésű erőforrások, de hazai fejlesztésű lesz az avionika és a robotpilóta is.

Az S-70i lengyelországi első repülésének pillanatai

Az S-70i lengyelországi első repülésének pillanatai | Fotó: Sikorsky ,

A TASzSz hírügynökség értesülései szerint a Russian Knight műrepülő csapat Szu-27-esének június 9-i balesete a pilóta egészségügyi állapota miatt következett be, konkrétan agyvérzést kapott repülés közben.

Lengyelország izraeli Rafael Spike-ER rakétákkal szereli fel 21 darab Airbus Helicopters H225M “Caracal” – korábbi nevén EC725 – típusú helikopterét, melyek a légierőhöz kerülnek. Az európai ország három fegyverneme számára összesen 50 darab forgószárnyast rendelt tavaly az Airbustól.

Pakisztán megunta a kuncsorgást az USA irányába és ehelyett inkább Jordániától vásárolnának további F-16-osokat a jelenlegiek mellé. Az ázsiai ország légiereje jelenleg 77 db, különböző modernizáltsági szinten lévő F-16-os gépet tudhat magáénak, ezek egy része a jordánoktól származik.

A Dél-koreai Haditengerészet június 13-án átvehette első négy AgustaWestland AW159 típusú helikopterét. A maradék 4 darabot várhatóan még idén átadja a gyártó.

A BAE Systems a jól bevált Hawk kiképzőgép aerodinamikai módosítását tervezi: egy saját tulajdonban lévő Hawk Mk.100 gépet látnak el új belépőélekkel és orrsegédszárnyakkal, melyektől fejlődhet egy kissé a 42 éves típus aerodinamikai teljesítménye. A ZJ951 jelzésű tesztgépet az jövő évi Aero India kiállításra is elviszik.

Észak-koreai hackerek 160 dél-koreai vállalat rendszerébe jutottak be, melynek során a Korean Air Lines gépéről is megszerezték a Boeing F-15K Slam Eagle dokumentációját. A támadást még februárban fedezték fel, de a nyomok egészen 2014-ig nyúlnak vissza.

Június 14-én megsemmisült a Mianmari Légierő egyik Mi-2 típusú helikoptere. A balesetben három hajózó vesztette életét. A szerencsétlenséget az első információk szerint a rossz időjárási körülmények okozhatták.

Az Airbus Helicopters egy új, plug n’ play fedélzeti fegyverkezelő rendszeren dolgozik. A HForce néven bemutatott eszköz megkönnyíti a szállítóhelikopterek felfegyverzését, ugyanis képes koordinálni a fegyverzet, a célmegjelölő rendszer, valamint a sisakkijelző működését is.

Az USAF adatbázisa, melyet a Lockheed Martin üzemeltet, májusban összeomlott és elvesztek a vizsgálati anyagok egészen 2004-ig visszamenőleg. A Pentagon jelenleg az adatok megmentésén dolgozik.

A közelmúltban már beszámoltunk róla, de most megerősítésre került, hogy Botswana 8-12 darab JAS-39 Gripen vadászbombázót vásárolna. A svéd típus az F-16, a MiG-29 és egy kínai típus közül került kiválasztásra.

Újabb üzemeltetővel bővülhet a Gripen-közösség | Fotó: Jamie Hunter, via Saab

Újabb üzemeltetővel bővülhet a Gripen-közösség. Jamie Hunter, via Saab,

Olaszország csatlakozik Franciaországhoz az Aster 30 Block 1 NT légvédelmi rakéta fejlesztési programja kapcsán. A program nem csak a fegyver modernizációját szolgálja, hanem kiterjed majd a különböző kapcsolódó felderítő- és célvezető-rendszerekre is. A franciák eközben felajánlották Svédország számára, hogy az Aster 30-assal korszerűsítsék légvédelmi rendszerüket.

A F/A-18A/B/C/D verziójú Hornetek számára biztosítva van a jövő US Navy kötelékében, legalábbis 2025-ig mindenképpen a közelmúltban közzétett haditengerészeti elképzelések alapján. A dokumentum nem tér ki arra, hogy 2025-ben kivonás lesz-e a sorsuk, vagy még utána is hadrendben marad a típus.

A Boeing megrendelést kapott a AGM-84 Harpoon rakéta szaúdi F-15SA repülőgépeken történő integrálására. A szoftverfrissítést és a szükséges dokumentumok átadását az idei év harmadik negyedévéig kell elvégeznie az amerikai vállalatnak.

Az alabamai központú Dynetics új siklóbombát mutatott be. A 27 kilogrammos fegyver 16 kilónyi harci részt tartalmaz, mely jóval nagyobb, mint az 50 kilós kategóriába tartozó AGM-114 Hellfire 9 kilogrammos harci része. A GPS és fél-aktív lézeres vezérlésű eszközt a SOCOM (US Special Operations Command) megrendelésére fejlesztették ki.

Dynetics SGM | Forrás: Dynetics

Dynetics SGM | Forrás: Dynetics ,

A Hanwha Thales hamarosan megkezdi a munkát a KF-X programhoz szánt AESA-radar fejlesztését. Az eszköz prototípusa várhatóan jövő év közepére készül el, míg a tesztek alapján továbbfejlesztett változatát 2018-ra ígérik.

Az Egyesült Arab Emírségek két helikopterét is elvesztette június 12-én és 13-án. A balesetekben egy AH-64D Apache és egy NSA 407MRH helikopter semmisült meg, valamint két hajózó is életét vesztette, de nem közölték a pontos részleteket.

A török Roketsan megállapodott az Airbus Helicopters vállalattal, hogy a cég Cirit lézer-vezérlésű rakétája integrálásra kerül a H135 és H145 helikopterek fedélzetén. Az integrációhoz szükséges éleslövészeteket a török fél intézi.

Három darab Rokatsan UTMAS, valamint egy Cirit és indítói egy kiállításon | Forrás: militaryphotos.net

Három darab Rokatsan UTMAS, valamint egy Cirit és indítói a kiállításon | Forrás: militaryphotos.net ,

Ahogy arról a HTKA Facebook-oldalán már beszámoltunk, június 14-én gyakorlórepülés közben eltűnt Vietnam légierejének egyik Szu-30MK2V típusú vadászbombázója. Az egyik pilótát sikeresen kimentették, azonban a másiknak csak a holttestét tudták kiemelni a vízből.

A gép keresésében számos hajó és repülőeszköz vett részt, többek között egy C212 típusú szállítógép is, mely lezuhant a mentőakció közben. A gép kilencfős személyzettel tűnt el június 16-án. A keresőcsapatok már megtalálták a roncsok egy részét.

A kanadai védelmi minisztérium feloldotta a légierő 77 darab CF-18 Hornet vadászbombázójának élettartamra vonatkozó adatait. Van olyan gép, mely már elérte a 7000 repült órát, a többség is túl van a 6000. órán. Íme a táblázat, lehet szemezgetni: link.