A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A US Navy vizsgálja annak lehetőségét, hogy a Ford-osztályú hordozókra is a Nimitz-osztályú egységeken használt fékezőrendszer kerüljön, ugyanis az új AAG (Advanced Arresting Gear) rendszer túl drága és nem teljesíti az előzetesen elvárt paramétereket.
—
A Maláj Királyi Légierő átvehette a 3. Airbus A400M Atlas típusú teherszállító repülőgépét. A gép június 13-án érkezett meg az ázsiai országba.
—
A Sikorsky bejelentette, hogy a VH-92A Marine One helikopter első prototípusa még 2017 tavasza előtt a levegőbe emelkedik. A program ráadásul az előírt ütemtervnél gyorsabban halad.
A norvég kormány 2017 és 2020 közötti fejlesztési tervei között szerepel a nagy hatótávolságú légvédelmi rendszer modernizációja (várhatóan a Raytheon AMRAAM-ER lesz a befutó), valamint a P-3C Orion tengerészeti járőrgépek cseréje. A fejlesztésekre 19.7 milliárd dollárt szánnak.
—
A Lockheed Martin jóváhagyást kapott a Miniature Hit-to-Kill (MHTK) fegyver exportjára. Az eszközt a US Army már tesztelte a IFPC program keretében, de az amerikai gyártó reméli, hogy a hadsereg döntése előtt már megszerzik az első külföldi vásárlókat is.
—
Hiába nyerte el a dél-koreai KF-16-osok modernizációját a BAE Systems, a kiválasztási folyamatba hiba csúszott, nem vették figyelembe az amerikai FMS program szabályait. A fiaskó két DAPA-alkalmazott állásába került és Dél-Koreának 89 millió dollárjába fájt, valamint a modernizáció már most 4 éves csúszásban van.
Az izraeli F-35I vadászbombázókra kerülő pilóták első csoportja jövő hónapban utazik az Egyesült Államokba átképzésre. Az első csoport 4 főből áll majd, de jövő év végéig 12 pilóta végez majd jövő év közepéig. A decemberben átadásra kerülő két F-35I-t és a következő gépeket már ők repülik haza.
—
A múlt havi norvég Super Puma balesetet követően az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) elrendelte a típus főreduktorának átvizsgálását. Az intézkedést nem csak az európai üzemeltetők hajtották végre, az Indonéz Légierő parancsnoka is repüléstilalmat rendelt el a típusra a gépek átvizsgálásáig.
—
A Turkish Aerospace Industries (TAI) szerződést kötött a Sikorsky vállalattal 109 darab T-70 típusú helikopter helyi gyártására. A T-70-es az S-70i Black Hawk helyi gyártású változatának jelölése lesz. A TUH (Turkish Utility Helicopter) programban a Turkish Engine Industries (TEI), az Aselsan és az Alp Aviation vesz még részt, helyben készülnek például a T700 jelzésű erőforrások, de hazai fejlesztésű lesz az avionika és a robotpilóta is.
A TASzSz hírügynökség értesülései szerint a Russian Knight műrepülő csapat Szu-27-esének június 9-i balesete a pilóta egészségügyi állapota miatt következett be, konkrétan agyvérzést kapott repülés közben.
—
Lengyelország izraeli Rafael Spike-ER rakétákkal szereli fel 21 darab Airbus Helicopters H225M “Caracal” – korábbi nevén EC725 – típusú helikopterét, melyek a légierőhöz kerülnek. Az európai ország három fegyverneme számára összesen 50 darab forgószárnyast rendelt tavaly az Airbustól.
—
Pakisztán megunta a kuncsorgást az USA irányába és ehelyett inkább Jordániától vásárolnának további F-16-osokat a jelenlegiek mellé. Az ázsiai ország légiereje jelenleg 77 db, különböző modernizáltsági szinten lévő F-16-os gépet tudhat magáénak, ezek egy része a jordánoktól származik.
—
A Dél-koreai Haditengerészet június 13-án átvehette első négy AgustaWestland AW159 típusú helikopterét. A maradék 4 darabot várhatóan még idén átadja a gyártó.
A BAE Systems a jól bevált Hawk kiképzőgép aerodinamikai módosítását tervezi: egy saját tulajdonban lévő Hawk Mk.100 gépet látnak el új belépőélekkel és orrsegédszárnyakkal, melyektől fejlődhet egy kissé a 42 éves típus aerodinamikai teljesítménye. A ZJ951 jelzésű tesztgépet az jövő évi Aero India kiállításra is elviszik.
—
Észak-koreai hackerek 160 dél-koreai vállalat rendszerébe jutottak be, melynek során a Korean Air Lines gépéről is megszerezték a Boeing F-15K Slam Eagle dokumentációját. A támadást még februárban fedezték fel, de a nyomok egészen 2014-ig nyúlnak vissza.
—
Június 14-én megsemmisült a Mianmari Légierő egyik Mi-2 típusú helikoptere. A balesetben három hajózó vesztette életét. A szerencsétlenséget az első információk szerint a rossz időjárási körülmények okozhatták.
—
Az Airbus Helicopters egy új, plug n’ play fedélzeti fegyverkezelő rendszeren dolgozik. A HForce néven bemutatott eszköz megkönnyíti a szállítóhelikopterek felfegyverzését, ugyanis képes koordinálni a fegyverzet, a célmegjelölő rendszer, valamint a sisakkijelző működését is.
—
Az USAF adatbázisa, melyet a Lockheed Martin üzemeltet, májusban összeomlott és elvesztek a vizsgálati anyagok egészen 2004-ig visszamenőleg. A Pentagon jelenleg az adatok megmentésén dolgozik.
—
A közelmúltban már beszámoltunk róla, de most megerősítésre került, hogy Botswana 8-12 darab JAS-39 Gripen vadászbombázót vásárolna. A svéd típus az F-16, a MiG-29 és egy kínai típus közül került kiválasztásra.
Olaszország csatlakozik Franciaországhoz az Aster 30 Block 1 NT légvédelmi rakéta fejlesztési programja kapcsán. A program nem csak a fegyver modernizációját szolgálja, hanem kiterjed majd a különböző kapcsolódó felderítő- és célvezető-rendszerekre is. A franciák eközben felajánlották Svédország számára, hogy az Aster 30-assal korszerűsítsék légvédelmi rendszerüket.
—
A F/A-18A/B/C/D verziójú Hornetek számára biztosítva van a jövő US Navy kötelékében, legalábbis 2025-ig mindenképpen a közelmúltban közzétett haditengerészeti elképzelések alapján. A dokumentum nem tér ki arra, hogy 2025-ben kivonás lesz-e a sorsuk, vagy még utána is hadrendben marad a típus.
—
A Boeing megrendelést kapott a AGM-84 Harpoon rakéta szaúdi F-15SA repülőgépeken történő integrálására. A szoftverfrissítést és a szükséges dokumentumok átadását az idei év harmadik negyedévéig kell elvégeznie az amerikai vállalatnak.
—
Az alabamai központú Dynetics új siklóbombát mutatott be. A 27 kilogrammos fegyver 16 kilónyi harci részt tartalmaz, mely jóval nagyobb, mint az 50 kilós kategóriába tartozó AGM-114 Hellfire 9 kilogrammos harci része. A GPS és fél-aktív lézeres vezérlésű eszközt a SOCOM (US Special Operations Command) megrendelésére fejlesztették ki.
A Hanwha Thales hamarosan megkezdi a munkát a KF-X programhoz szánt AESA-radar fejlesztését. Az eszköz prototípusa várhatóan jövő év közepére készül el, míg a tesztek alapján továbbfejlesztett változatát 2018-ra ígérik.
—
Az Egyesült Arab Emírségek két helikopterét is elvesztette június 12-én és 13-án. A balesetekben egy AH-64D Apache és egy NSA 407MRH helikopter semmisült meg, valamint két hajózó is életét vesztette, de nem közölték a pontos részleteket.
—
A török Roketsan megállapodott az Airbus Helicopters vállalattal, hogy a cég Cirit lézer-vezérlésű rakétája integrálásra kerül a H135 és H145 helikopterek fedélzetén. Az integrációhoz szükséges éleslövészeteket a török fél intézi.
Ahogy arról a HTKA Facebook-oldalán már beszámoltunk, június 14-én gyakorlórepülés közben eltűnt Vietnam légierejének egyik Szu-30MK2V típusú vadászbombázója. Az egyik pilótát sikeresen kimentették, azonban a másiknak csak a holttestét tudták kiemelni a vízből.
A gép keresésében számos hajó és repülőeszköz vett részt, többek között egy C212 típusú szállítógép is, mely lezuhant a mentőakció közben. A gép kilencfős személyzettel tűnt el június 16-án. A keresőcsapatok már megtalálták a roncsok egy részét.
—
A kanadai védelmi minisztérium feloldotta a légierő 77 darab CF-18 Hornet vadászbombázójának élettartamra vonatkozó adatait. Van olyan gép, mely már elérte a 7000 repült órát, a többség is túl van a 6000. órán. Íme a táblázat, lehet szemezgetni: link.