A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Textron az RQ-7 M2-es továbbfejlesztett változatát teszteli. Az újításoknak köszönhetően a Shadow olyan képességeket is kap, amelyekkel eddig csak a nagyobb típusok, mint például az MQ-1-es rendelkezett. A drónt műholdas adattovábbító rendszerrel szerelték fel, ezzel pedig már az irányító bázistól nagyobb távolságokban is üzemelhet. A korábbi V2-es változat sárkányszerkezetének 80-85%-át megtartották, így a jelentős tömegnövekedést is sikerült elkerülni.
A világ másik feléről, Oroszországból is érkeztek UAV hírek, a légierő ugyanis megkezdte a United 40 típus tesztelését. A MALE (medium-altitude, long endurance – közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú pilóta nélküli gépet az Egyesült Arab Emirátusokban fejlesztették ki, és alkalmassá tehető fegyverek használatára is. Oroszország már 2014-ben végre akarta hajtani a tesztrepüléseket, de akkor elhalasztották a dolgot.
Végrehajtotta szűzfelszállását a Kamov cég legújabb portékája, a Ka-62-es kéthajtóműves helikopter. A 10 perces repülésre április 28-án került sor Oroszország keleti felében.
A Nagy-Britannia által vásárolt Protector pilóta nélküli típusról kiderült, hogy az nem más, mint egy Predator B átalakított változata, mely megfelel az európai és az FAA légi alkalmassági elvárásainak. A GA-ASI által kiszivárogtatott információk szerint az eredeti változathoz képest 40%-al növelték a hatótávolságot és 4 extra külső felfüggesztőt is kapott.
Két testvérhajójának sorsára jut az HMS Illustrious, ócskavasként adják el. Május 23-ig tehetnek rá ajánlatot az érdeklődők, akik utána újrahasznosítják a hajóba beépített több ezer tonnányi acélt, kábeleket és a további felhasználható anyagokat. A hajó élete során majd másfél millió kilométert utazott, részt vett a Falkland-szigeteki háború utáni helyi őrjáratozásokban, a a 90-es években segített a Bosznia-Hercegovina és az Irak felett felállított repülésmentes zónák ellenőrzésében.
—
Nigériai források szerint országuk A-29-es könnyű támadógépeket szerez be az Egyesült Államokból. 12 példányról van szó, melyek alap fegyveres felszereléssel érkeznek majd. Az Amerikai Kongresszus részéről még hiányzik az üzlet bejelentése.
—
Nimitz osztályú repülőgép hordozók fogadására is alkalmas Tajvan. A kérdés azért került előtérbe, mert a USS John C. Stennis (CVN-74) baráti látogatást tett volna Kínában a kapcsolatok erősítése végett, de Pekingben úgy döntöttek, hogy a hajó nem köthet ki Hong Kongban. Ezek után útvonal helyesbítésre van szüksége a hajónak és kíséretének, Tajpej pedig felajánlotta a Kaohsiung-i kikötő használatát. Az ország helyettes védelmi miniszterének nyilatkozata szerint a kikötő vízmélysége és a rendelkezésre álló hely mérete is lehetővé teszi, hogy egy repülőgép-hordozó kikössön, de az ország nincs felkészülve arra, hogy logisztikai támogatást nyújtson egy ekkora harci egységnek.
—
Norvégia lesz az Osprey E-Scan 360 fokos lefedettséget biztosító radar első üzemeltetője. A Leonardo-Finmeccanica páros által kifejlesztett lokátor 3 antennával biztosítja a körkörös látóteret, ennek előnyeit pedig először a norvég kutató-mentő szerepkörű AW101-esek élvezhetik.
—
A Dél-Koreai Légierő hivatalosan is szolgálatba állította a KT-100 alapszintű kiképzőgépet május 11-én.
—
Ambiciózus tervei vannak az Amerikai Tengerészgyalogságnak, az összes KC-130J-t és MV-22B-t Harvest Hawk platformmá akarják alakítani. Ehhez megkapják a MX-29 EO/IR optikai célzó és a palettán beszerelhető tűzvezetőrendszert, valamint a Hellfire, Griffin és Viper Strike rakéták alkalmazásához szükséges indítósíneket, kábelezést és minden egyéb dolgot. Az általuk üzemeltetett 79 KC-130J mindegyikét alkalmassá akarják tenni a tűztámogatási feladatok végrehajtására, emellett a V-22-esek támadókapacitásának megteremtését is fontosnak tartják, hogy olyan körülmények között is bevethessék a típust, melyre jelenleg nem alkalmas.
Két C-17-es gyomrában érkezett meg a Dán Haditengerészet 3 legújabb MH-60R forgószárnyasa május 10-én. Összesen 9 példány áll szolgálatba a Lynxek leváltására egy 2012-es döntés értelmében.
Egy varrodába csapódott a Kínai Haditengerészeti Légierő egyik vadászgépe május 11-én helyi idő szerint 19:30-kor. A balesetre az ország nyugati partján található Taizhou városában került sor, a pilóta sikeresen katapultált és a földön sem sérült meg senki.
—
Az Amerikai Haditengerészet leszállította a Chilei Légierőnek a megrendelt KC-130R szállítógépet. A repülőgépet tavaly vonta ki állományából a VX-20-as század, de nyugállományba küldés helyett Chile tartott rá igényt, és az FMS keretén belül meg is kaphatta.
—
Sikeresen abszolválta a síugró sáncos felszállási teszteket a Tejas hajófedélzeti változata. India nyugati partjain elhelyezkedő Goa városában építettek hajófedélzet másolatot a tesztek elvégzésére, melyeken a gép két R-73-as rakétával, csupán 200 méteres nekifutással rugaszkodott el a síugró sánc végén az anyaföldtől. Az Indiai Haditengerészet elégedett az eredménnyel, legközelebb a két prototípus touch-and-go manővereket fog gyakorolni.
A Spanyol Védelmi Minisztérium sisakkijelzők beszerzésére határozta el magát, választásuk pedig a Thales Scorpion típusára esett. 80 példányt rendelnek az EF-18-asokhoz, melyek kapacitása jelentősen kibővül a pilóták dolgát jelentősen megkönnyítő eszköznek köszönhetően. A Scorpion az első sisakkijelző a világon, mely színes szimbolikát használ, és amelyik képes éjjel s nappal egyaránt videó megjelenítésére. Eddig egyedül az USAF rendszeresítette az A-10-esek és F-16-osok egy részén, így a Thales feladata lesz az eszköz integrálása és tesztelése az EF-18-ason.
A Thales másfél perces promóciós videója:
Apró lépésekben folyik az Amerikai Haditengerészet Hornetjeinek fejlesztése. Április 18.-29. között tesztelték a legújabb szoftvereket, az F/A-18A-D Hornetek számára készített 27C, illetve az F/A-18F Super Hornetek és EA-18G Growlerek fedélzeti számítógépébe kerülő H12 programokat. Utóbbi 35 képességben hoz kisebb-nagyobb javulást, de hogy ezek melyek, azt nem hozták nyilvánosságra.
—
Románia lesz az AIM-120 AMRAAM legújabb üzemeltetője. A Pentagon május 9-én hozta nyilvánosságra, hogy a Raytheontól 104 millió dollár értékben rendelt a légiharc rakétából dél-keleti szomszédunk.
—
Az Amerikai Légierő május 5-én lezárta a B-21 névadási versenyét. Több mint 4600 javaslat érkezett, melyek közül ősszel lesz kihirdetve a győztes.
—
Az USAF kérvényezte hogy a 2017-es költségvetési évben 165,7 millió dollárt különítsenek el arra, hogy a C-37B-t – a G550 katonai verzióját – elektronikai támadógéppé alakítsák. Az így létrehozott típussal az EC-130H-kat akarják leváltani, a cél, hogy évi egy új C-37B-t vásároljanak 6 éven keresztül, melyek mindegyikét átalakítják a célnak megfelelően. A platform kiválasztását azzal magyarázták a törvényhozóknak, hogy így nem kell plusz munkát és pénzt fektetni egy tender kiírására és a típus kiválasztására.
2017- januárjában repülhet a felújított pilótafülkével ellátott UH-60L prototípusa. A Notrhrop Grumman 2014 tavaszán kapott szerződést az Amerikai Hadseregtől az UH-60 Black Hawk Lima változatának új, nyitott architektúrájú digitális pilótafülkével való ellátásra. A hadseregnek innovatív megoldásokra volt szüksége hogy pénzelni tudja a programot, mert a költségvetési tervezetbe nem fért bele. A Northrop 3 prototípust készít majd, az ezekkel való tesztelés után kezdődhet meg a forgószárnyasok sorozatos átalakítása.
—