|

Spanyol építésűek lesznek Ausztrália új ellátóhajói

A Malcolm Turnbull miniszterelnök vezette ausztrál kormány az elődjével ellentétben vaskos megrendeléseket indít/indított útjára hadihajó beszerzés vonalon, hosszú évek után ismét ilyen jellegű megrendelésekkel látva el az ausztrál hajóépítő szektort. Az Ausztrál Királyi Haditengerészet, illetve adott esetben a szövetséges haditengerészeteknek a honi kikötőiktől távol lévő hadihajóinak ellátását biztosító ellátóhajók megépítését azonban nem az ausztrál ipar kapta.

A dolog mögött részben az időhiány húzódhat meg: a RAN jelenlegi egyetlen, többfeladatú ellátóhajója, a HMAS Success 2021-ben elköszön a szolgálattól, addig megoldottá kell tenni az utódlását, ám az ausztrál hajóépítő vállalatok a meglehetősen nagy mennyiségű kisebb-nagyobb hadihajó építésével erősen le lesznek kötve, ami növelné az idő- és költségkeretből történő kicsúszás kockázatát.

Ezen 2005-ben készült fotón az 1986-ban hadrendbe állított HMAS Success-t rabolja le a U.S. Navy két hadihajója, az azóta már nyugállományú USS Kitty Hawk és a USS Cowpens. | Fotó: William H. Ramsey, U.S. Navy

Ezen a 2005-ben készült fotón az 1986-ban hadrendbe állított, a Cantabria-hoz nagyon hasonló méretű és vízkiszorítású HMAS Success-t rabolja le a U.S. Navy két hadihajója, az azóta már nyugállományú USS Kitty Hawk, és a jövőre nyugdíjba vonuló USS Cowpens. | Fotó: William H. Ramsey, U.S. Navy ,

A HMAS Westralia-t pótló HMAS Sirius 2006-ban állt hadrendbe. 2004-ben építette a Hyundai, eredetileg tankernak. A Nyugat-Ausztráliában átalakított ellátóhajó állítólag 2021-ig maradna hadrendben. | Fotó: Michael D. Kennedy, U.S. Navy

A HMAS Westralia-t pótló HMAS Sirius 2006-ban állt hadrendbe. 2004-ben építette a Hyundai, eredetileg tankernak. A Nyugat-Ausztráliában átalakított ellátóhajó állítólag 2021-ig maradna hadrendben. | Fotó: Michael D. Kennedy, U.S. Navy ,

Az ausztrál kormány ehelyett inkább úgy döntött, hogy a haditengerészettel több haditengerészeti program végett is szoros és jó kapcsolatokat ápoló spanyol Navantia kapja ezen feladat kivitelezését. A még márciusban eldöntött kérdés formális lezárására a napokban került sor, mikor is két szerződés került aláírásra a spanyolokkal, akik egyébként a dél-koreai hajóépítő óriás, a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering elől vitték el a lehetőséget.

A nagyobb, 640 millió Ausztrál dollár (~470 milliós USD) összegű szerződés értelmében a Navantia 2 db ellátóhajót épít meg a RAN számára, amibe az ausztrál ipar 130 millió Ausztrál dollár értékben szállít be komponenseket.

A második, kapcsolódó szerződés 250 millió dollárt taksál és a 2 hajó 5 éves, Ausztráliában végzett támogatását tartalmazza.

Érdemes megjegyezni, hogy 2012-ben a védelmi minisztérium 1 milliárd dollár összegre becsülte a beszerzést, aminél a most bejelentett összeg jóval kedvezőbb – és a hírek szerint a becsült időkeret is pozitív irányba módosult, hiszen legalább 1 évvel korábban megérkezhet az első hajó a korábban reméltnél. A Navantia elvileg 2019 vége felé adja majd át az első ellátóhajót.

A téma iránt érdeklődő olvasók számára nyilván nem lesz meglepetés, hogy a szóban forgó hajók a Spanyol Haditengerészet által használt, a Navantia nevével fémjelzett SPS Cantabria (A15) adja. A szóban forgó ellátóhajót az ausztrálok 2013 folyamán tanulmányozhatták alaposan, hiszen abban az évben a Spanyol Haditengerészet ezen ellátóhajója ausztrál hadihajók ellátásában segédkezett a két kormány közti megállapodás értelmében.

Az SPS Cantabria Sydney közelében egy 2013 októberi fotón | Saberwyn

Az SPS Cantabria Sydney közelében egy 2013 októberi fotón | Saberwyn ,

Saberwyn">
A 19 500 tonna vízkiszorítású, 174 méter hosszú Cantabria 2010 nyarán állt hadrendbe és a Juan Carlos I után a Spanyol Haditengerészet legnagyobb hajója. Természetesen nem csak üzemanyagot tud átadni, hanem minden más egyebet is, amikre a hadihajóknak útjuk során szükségük lehet. | Fotó: Spanyol Haditengerészet

A 19 500 tonna vízkiszorítású, 174 méter hosszú Cantabria 2010 nyarán állt hadrendbe és a Juan Carlos I után a Spanyol Haditengerészet legnagyobb hajója. Természetesen nem csak üzemanyagot tud átadni, hanem minden más egyebet is, amikre a hadihajóknak útjuk során szükségük lehet. | Fotó: Spanyol Haditengerészet ,