A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A General Atomics tesztelte a UTC Aerospace által fejlesztett MS-177-esl multispektrumú kamerát az Avenger pilóta nélküli típusán. Utóbbit Predator C néven is ismerik, fejlesztését 2009-ben kezdte meg a vállalat. A csökkentett észlelhetőségű típus elődjeivel ellentétben nem lett kasszasiker, egy üzemeltető sem rendelte meg idáig, de a cég nem adja fel, ennek alapján fejlesztik ki az Amerikai Haditengerészet MQ-XX légi utántöltő programjára szánt Sea Avengert.
Na de vissza a tesztekre: az MS-177-essel felszerelt Avengerrel 7 repülést hajtottak végre még januárban és februárban, melyek során földi és tengeri célokat derítettek fel. Az USAF szóvivője elégedetten nyilatkozott az eredményekről, de ennek ellenére nem tervezik a típus felszerelését a szenzorral. Utóbbi az RQ-4 Global Hawk Block 30-as verziójára kerül majd, amellyel további tesztekre lesz majd szükség, hisz a felderítő a légkör feljebb lévő rétegeiben operál.
—
Még az idén megkapja az Izraeli Légierő első 2 F-35-ösét. Az 5. generációs vadászbombázók érkezése december 12-én esedékes, utána egyből hangárba gurulnak, ahol a szakemberek megkezdik a hazai avionikai rendszerek integrálását. Jövőre 6 példánnyal bővül majd az IAF F-35A flottája, melyből egyelőre 33-at rendeltek. Ezekkel 2 századot akarnak felszerelni, de a jövőben minden valószínűség szerint bővül a gépek darabszáma.
—
Az Eurojet vagy a General Electric vezetősége jó hírt kaphat még ebben a hónapban, ugyanis Dél-Koreában hamarosan kiválasztják, hogy melyik vállalat erőforrása hajthatja majd a KF-X projekt végtermékéül szolgáló vadászbombázót. Az összeurópai vállalat az Eurofighter Typhoon meghajtásáról gondoskodó EJ200-assal pályázik, míg az amerikaiak az F/A-18E/F Super Hornetek F414-esét ajánlják. A két típus már több tenderen is összecsapott egymással, a SAAB az amerikai produktumot választotta a Gripen NG-hez, míg az indiaiak eredetileg az EJ200-ast hirdették ki győztesnek, hogy majd az hajtsa a Tejas Mk II-es verzióját, de végül ők is átpártoltak az F414-esre.
Dél-Korea 120 két hajtóműves, alacsony észlelhetőségű géppel akarja leváltani kiöregedő F-4 és F-5 típusokat. A fejlesztésre 16 milliárd dollárt szánnak, ami töredéke az az F-22-es vagy F-35-ös fejlesztési költségeinek, és ráadásul a kért technológiai transzfert sem kaphatják meg az Egyesült Államokból. A gép előtervezése szeptemberre kell, hogy elkészüljön, majd a részletes tervek kidolgozására 2019 januárjáig van ideje a Korean Aerospace Industries-nek.
—
Évek óta téma az USAF berkein belül a B-52-esek újrahajtóművezése. A 8 TF33-as sugárhatjóművel ellátott bombázókra sok jelzőt rá lehet függeszteni, de az üzemanyag hatékony ezek között egyértelműen nem szerepel. Mivel a tervek szerint 2040-ig üzemben tartanák a típust, így lenne értelme a matuzsálemi korú (a még szolgálatban álló B-52H-k első példánya márciusban ünnepelte szűzfelszállásának 55. születésnapját) erőforrások lecserélése gépenként 4, nagy kétáramúsági fokú, gazdaságos hajtóműre. A gépek hátralévő szolgálati ideje alatt megtérülne a csere, ám az USAF mégis valamiért elvetette az ötletet pár éve, és azóta az olajárak is jelentősen csökkentek. Ezt akarja kihasználni a Pratt & Whitney, a TF33-asokhoz tartozó képességjavító csomag kidolgozásával. Ennek használatával jelentősen csökkennének a karbantartási költségek, és akár a B-52-esek életpályájának végéig a szárnyak alatt lóghatnának a páros gondolába épített füstokádó „szörnyetegek”.
Brazília kiszállhat az A-Darter fejlesztéséből. A kis-hatótávolságú légiharc rakétát Dél-Afrikai Köztársasággal együtt hozták létre, azonban az eredeti tervekkel ellentétben úgy néz ki hogy, hogy a dél-afrikai országban nem állítanak fel gyártósort. Az ország rossz anyagi helyzete miatt nincs tőke hogy integrálják a fegyvert a Gripen E vadászgépekhez, így inkább a típushoz már rendszeresített fegyvert akarnak szolgálatba állítani.
—
Különleges Herculest figyelhettek meg az Eglin légibázison dolgozók valamint a reptér körül élők, ugyanis a légierő 413. tesztelő százada egy wingletekkel ellátott MC-130J-t tesztelt áprilisban. Összesen 8 repülést végeztek, melynek célja az adatgyűjtés volt a lehetséges gazdaságosság és repülési teljesítménynövelő megoldásokról.
A tajvani Chung-Shan Nemzeti Tudományos és Technológiai Intézet feje, Chang Guan-chung számolt be legújabb fejlesztésükről, mely szerint egy sugárhajtómű terveinek kidolgozásába kezdtek. Az erőforrást a hazai fejlesztésű harci/kiképzőgép kapja majd, a jelenleg üzemelő F-CK-1 Ching Kuo harci és AT-3 kiképzőgépek még külföldi hajtóművel üzemelnek.
—
Április 17-én újabb 3 Szu-25-ös támadógépet vehetett át az Iraki Légierő, számolt be róla Nasseer Nouri védelmi miniszter.
—
Május 5-én áll fel az Indiai Légierő második C-130J-vel felszerelt százada. A 87-esek a Arjan Singh légibázisról teljesítik majd szolgálatukat, nagy segítséget nyújthatnak a hadsereg hegyi csapatainak támogatásában.
—
Bulgária RD-33-as hajtóművek beszerzésére írt ki pályázatot. 10 példányra tartanak igényt, bárki tehet ajánlatot új gyártású, de akár használt erőforrásokkal is, az elvárás a legalább a 6 éves élettartam és az 1 éven belüli szállítás.
Nyugdíjba küldte SH-2G(NZ) tengerészeti helikoptereit az Új-Zélandi Haderő. Az utolsó repülésre múlt hét csütörtökön került sor, amikor is az egyik példány hazatért a Fidzsi-szigetekről. Az 5 példányt a típus modernebb, SH-2G(I) verziójával váltják.
Az Open Skies program keretében végzett felderítést Oroszország felett a Kanadai Királyi Légierő egyik kamerákkal felszerelt C-130J Super Herculese. A feladatot együtt hajtja végre Kanada, az Egyesült Királyság és Ukrajna, a szállítógép a Moszkva melletti Kubinka légibázison állomásozik.
—