A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Újabb repülőgépén akarja integrálni az AN/AAQ-28(V) Litening célmegjelölőt az USAF, az A-10 Thunderbolt II, a B-52H, az F-15E és az F-16-os után az MQ-9 Reaper is megkapja az infravörös és nappali kamerákkal, valamint lézeres megjelölővel felszerelt konténert.
—
A Saab segítheti ki a Tejas Mark IA fejlesztésében a Hindustan Aeronautics Limited-et (HAL). Már le is zajlottak az első körös tárgyalások a felek között, a svéd vállalat ezen a héten küld egy erre a feladatra létrehozott különítményt Indiába, hogy folytassák az egyezkedést. Az Indiai Légierő összesen 300 példányt akar szolgálatba állítani a LCA-ból, de mivel az első verzió nem felel meg az igényeiknek, az Mark II-esre pedig még éveket kell várni (eredetileg 1993-ban kellett volna szolgálatba állítani a típust, így a végére talán a 30 éves késés is összejön), így az Mk I-es részleges továbbfejlesztése mellett döntöttek. Az így létrejövő Mark IA több mint 40 módosítást tartalmaz az eredeti verzióhoz képest, köztük az AESA radart, az elektronikus ellen tevékenység rendszert és a BVR rakéták bevetésének lehetőségét. A HAL június végén adja át a légierő negyedik Mk I-esét, ezekkel állítják fel az első kiképző századot.
—
Az Amerikai Haditengerészet szeptemberben kaphatja meg az új generációs Gerald R. Ford repülőgép hordozót. A hajó 97%-ban kész van, a tervek szerint a nyáron megkezdik a tengeri teszteket, melyek sikeres elvégzése után kerülhet új tulajdonosához nyár végén vagy ősz elején. Az amerikai adófizetők 12,8 milliárd dollárjába kerülő, rengeteg új technológiát tartalmazó hajó 2021-ben állhat szolgálatba.
922 millió dollárral dagadt a Boeing bankszámlája, miután ekkora összeget kaptak a Pentagontól 117 AH-64 Apache AH-64E Apache Guardian-á való átépítésére április 7-én. A munkálatokkal 2018 május 31-ig kell elkészülnie a gyártónak.
—
Az Amerikai Hadsereg egy új UAS kifejlesztéséhez kér segítséget az ipar képviselőitől. A cél egy olyan kisméretű pilóta nélküli repülőeszköz létrehozása, mely mozgó földi konvojok kísérésére képes. Az elvárások a következők:
– 3-30 méter közötti magasságban, a támogatandó járművektől 0-60 méteres sugarú körben automatikus repülés végrehajtása
– a lehetséges sebességtartománya 0 km/h-tól terjedjen a földi járműveknél 12 km/h-val nagyobb sebességig
– miután elérte a mozgó járművek elé manőverezett 60 méterrel, képes legyen azok sebességének tartására
– legyen kézi irányítási lehetőség
– előre kövesse az utat akkor is, ha a földi járművek bonyolultabb útvonalon közlekednek
—
Április 6-án a Venezuelai Légierő szolgátba állította első 6 Hongdu K-8W kiképzőgépét. Az ünnepséget követően 3 nappal további 3 példány érkezett az országba.
Beszállítói akadályok miatt lassult le az Orbital ATK Inc.-nél az AGM-88E rakéták gyártása. A radargyilkos fegyverek egyik processzorához gyártott nem megfelelő ellenállásokat az egyik beszállító, emiatt 5 hétig lassított ütemű gyártás folyt a raktáron lévő alkatrészek felhasználásával. A hiba miatt a teljes ütemű sorozatgyártás második és harmadik kontraktusának teljesítése is késik 3 hónappal.
—
Jordánia változtatásokat kért a Pilatusszal tavaly augusztusában kötött szerződésben. 9 PC-9M kiképzőgépet rendeltek a légierő számára, ezt módosították most 8 PC-21-esre. A típus egyre népszerűbb a nemzetközi körökben, a vásárlással Jordán lett a 7. megrendelő Katar, Szaúd-Arábia, Szingapúr, Svájc, az Egyesült Arab Emirátusok és Ausztrália után.
Egy komolyabb üzletet is szóba hoztak az országgal kapcsolatban, állítólag tárgyalásokat kezdtek Oroszországgal kis számú Szu-32-es rendszeresítéséről, ez a Szu-34-es exportváltozata.
—
2008-as fotó került nyilvánosságra az F-35-ös szélcsatorna modelljének teszteléséről. A képen az látható, ahogy az AIM-132 ASRAAM közeli légiharc rakéta fegyvertérből oldását ellenőrzik a 4 láb átmérőjű szélcsatornában. A 8 éve tartott kísérletek során a különböző fegyverek fegyvertérből és külső pilonokról való oldásának karakterisztikáját vizsgálták, többek között kiértékelésre került az említett AIM-132-es, az AIM-9X, az AIM-120C BVR rakéta, az AGM-154 JSOW, a GBU-32-es 1000 fontos GPS irányítású bomba, a Paveway IV-es bombák is a JSF STOVL B és hajófedélzeti C modelljének felhasználásával.
Lezuhant Szíriában Oroszország egyik Mi-28N támadóhelikoptere. A balesetet a két fős személyzet egyik tagja sem élte túl. Az orosz védelmi minisztérium nyilatkozata szerint a forgószárnyas vesztét nem ellenséges tűz okozta.
—
A Mitsubishi X-2 technológiai demonstrátorral megkezdték a nagy sebességű gurulópróbákat. Április 11-én a berepülőpilóta már az orrfutót is a levegőbe emelte a Nagoya repülőtéren, erről pedig több videó is felkerült a legnézettebb videómegosztó portálra.
Ha minden a tervek szerint halad, még ebben a hónapban végrehajtják a típus szűzfelszállását. Erre már februárban sort akartak keríteni, de a cég vezetősége úgy döntött, hogy óvatosságból elhalasztják.
—
93,7 millió dollárt áldoz az Amerikai Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága az MC-130J-k terepkövető radarral való felszerelésére. A Lockheed Martin feladata az eszköz előteremtése és integrálása, minden bizonnyal a Raytheon Silent Knight lokátorára esik a választás, mellyel akár 100 lábas, azaz 30,5 méteres magasságban is biztosított a biztonságos, akár éjszakai repülés is.
A Kalashnikov Concern sajtóközleményben jelentette be hogy teljesítették az Orosz Haderő Vihr-1 megrendelését. A Mi-28-asokon és Ka-52-eseken használt lézeres irányítású, tankok elleni rakétából 191 millió dollár értékben rendelt.
Új lakhelyre költöztették a Minszk ex-szovjet repülőgép hordozót. A hajó 16 évig Kínában, a Shenzhen-i kikötőben állt, innen április 2-án vontatták ki és viszik át Nantong-ba Jiangsu provinciába, ahol repülőgép-hordozó parkként „szolgál” tovább.
A Lengyel Légierő hamarosan elindítja azt a kiválasztási procedúrát, melynek győztesével váltják majd le a 20-as évek középső részében a még üzemben álló szovjet fejlesztésű harci gépeiket. A Szu-22M4-esekről és a MiG-29-esekről van szó, melyek üzemideje a következő évtizedben kifogy. Varsó hamarosan elindítja a kiválasztási folyamatot, melynek 2022-re kell véget érnie, akkorra dől el, melyik típus lesz az utolsó szovjet/orosz típusok utódja.
—