Japán tárgyalásokat kezdett a nyugati repülőgép-gyártó vállalatokkal egy új ötödik generációs vadászbombázó közös fejlesztéséről.
Hogy fenntartsa Kínával szembeni minőségi fölényét, Japán régóta nagy hangsúlyt fektet a légiereje fejlesztésére. A folyamatba a hazai ipart is bevonják, ezzel biztosítva a lehető legfejlettebb technológiával rendelkezzenek. Van azonban több olyan terület, ahol az amerikai és európai partnerekre vannak utalva, így tárgyalásokat kezdtek több repülőgép-gyártó vállalattal is az F-3 jelzésű vadászbombázó fejlesztésében való részvételről. Lehetséges partnerek között szerepel az Eurofighter GmbH, a Lockheed Martin és a Boeing is. A külső cég bevonásával jelentős költségeket spórolhatnak meg, mivel olyan technológiákhoz juthatnak hozzá, amit egyébként hosszú idő és költséges lenne kifejleszteni, ezzel lejjebb szoríthatják a gép darabárát is.
Az F-3 vadászbombázót egyébként az ATD-X (Advanced Technology Demonstrator-eXperimental) program tapasztalatai alapján készítenék el. A technológiák tesztelésére épített X-2 demonstrátort a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) és a Védelmi Minisztérium Műszaki Kutató és Fejlesztő Intézete (Technical Research and Development Institute – TRDI) közösen fejleszti.
Az F-3 meghajtására szánt hajtómű fejlesztését a Mitsubishi és a Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) közösen végzi és még mindig XF5-1 névre hallgat. A döntéshozók a két vállalatnál tapasztaltabb hazai versenyzőt talán nem is találhattak volna, ugyanis ugyanezen duó gyártja az F-15J Pratt & Whitney F100 és az F-2 General Electric F110 szériájú erőforrásainak helyi változatát is, valamint együttműködnek majd a 42 darab japán F-35A legyártásában is.
Az F-3 végleges koncepciójának 2017 végéig, 2018 elejéig kell összeállnia, a prototípus 2022-re készülhet el, míg a szolgálatba állást 2028-2030-ra tervezik.