|

Előbb kezdődhet a Kalina osztályú tengeralattjárók építése?

A friss hírek alapján úgy tűnik, hogy az első Kalina osztályú, 5. generációsnak nevezett, AIP-es diesel/elektromos tengeralattjáró gerincfektetésére előbb kerül sor a korábban emlegetett 2020 utáni dátumhoz képest: a 2014-ben belengetett, nagyobbrészt a Lada osztály AIP-esített változatának tekinthető Kalina osztály első egységének építése a közeljövőben megkezdődik az Orosz Haditengerészet helyettes vezérkari főnökének, vezérkari főnök helyettesének, Alexander Fedotenkov altengernagy nyilatkozata alapján.

Ami egyben azt is jelentheti, hogy az oroszok az ütemtervnél jobban állnak az üzemanyagcellás megoldást alkalmazó AIP rendszerük tökéletesítésével, hiszen korábbi nyilatkozatok alapján 2017-18 közti dátumokat lehetett olvasni ez ügyben.

Az altengernagy nyilatkozata alapján a Rubin tervezőiroda jól áll a Kalina véglegesítésével, az első egység építése a tervezettnél korábban, a nagyon közeli jövőben meg is kezdődik.

Kapcsolódóan megemlítendő, hogy az eredetileg a Kilo osztály utódjául szánt Lada osztály utolsó 2 egysége is elkészül 2-3 éven belül: az első Lada, a Szentpétervár kapcsán jelentkezett problémák miatt leállított építésű 2. és 3. egység 2018-2019 közöttkerülhet átadásra az Egyesített Hajóépítő Vállalat közelmúltbeli bejelentése alapján. A 677-es tervszámú / Lada tengeralattjárókból azonban csak 3 lesz, a Lada osztályból nem építenek többet, helyette a továbbfejlesztett, a kor követelményeinek megfelelően AIP rendszerrel szerelt Kalina épülhet majd.

Szentpétervár vizein hajózik a B-585 Szentpétervár

A B-585 Szentpétervár névadó városában 2011 júliusának utolsó vasárnapján, azaz az Orosz Haditengerészet napján | Fotó: Mike1979 Russia, Wikipedia ,

Az AIP, azaz Air-Independent Propulsion a modern, nem nukleáris meghajtású tengeralattjárók „szinte hangtalan” meghajtási rendszere, mely mára lényegében alapkövetelmény az exportpiacon a komolyabb igényeket támasztó vásárlók megcsípése érdekében. A hagyományos, diesel/elektromos tengeralattjáró exportjában erősen érdekelt Oroszország eddig nem rendelkezett ilyen rendszerrel.

A levegőfüggetlen meghajtórendszer legnagyobb előnye egyébként nem a csendességében rejlik, hiszen csak az akkumulátorokkal még a régi tengeralattjárók is képesek voltak szinte teljes csendben tevékenykedni egy ideig, hanem az a nagy dobás, hogy ezt az időt meg is négyszerezhetik, akár 20-30 napra, amely azt jelenti, hogy pl. egy vadásztengeralattjárónak teljes járőrözési ideje alatt csak a kikötőben kell a vízfelszínen lennie.

Alapvetően két kategória létezik: az egyiknél üzemanyagcellák, a másiknál Stirling-motor termeli a haladáshoz szükséges energiát. Az oroszok választása az üzemanyagcellára esett, a Lada és a Kalina osztály ilyen megoldáson alapuló rendszerrel lesz felszerelve, ha végre sikerül véglegesre faragni a B-90 Szarov segítségével.