A HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét kezdetén.
A spanyolok megállapodtak az Airbus Defence & Space-szel az A400M teherszállító gépek átadási ütemének lassításáról. A Spanyol Légierő 2016-2022 között átvesz 14 gépet, ám a maradék 13 példány átvételét átmenetileg szüneteltetik, míg lesz megoldás a fedezetre. A szóban forgó, Madrid által kötelezően átveendő maradék 13 gép szállítása egyelőre 2024-ig került felfüggesztésre.
—
A Német Légierő átvehette a második A400M Atlas típusú teherszállító repülőgépét. Idén ez csak az első gépátvétel, bár a megállapodás szerint öt darabot kellett volna átadnia a Luftwaffe számára. Az ehhez kapcsolódó, ködbéres reklamációról szóló hírünkért katt ide!
Az Ulan-Ude Repülőgépgyártó Üzem a legnagyobb és legrégebben üzemelő repülőgép-ipari létesítmények közé tartozik Oroszországban, gyártottak itt repülőgépeket és helikoptereket egyaránt. Az orosz helikoptergyártó konzorcium, a Russian Helicopters részeként jelenleg a Mi-8/17 típuscsalád gyártásában vesz részt. Novemberben újabb verzióról rántották le a leplet, elkészült a Mi-8AMTS-VA jelzésű változat, melyet az orosz védelmi minisztérium északi-sarki különítménye számára készítettek, -40°C-os körülmények közötti üzemelésre.
Az indonéz elnök, Joko “Jokowi” Widodo felülbírálta a légierő döntését a 3 VVIP szerepkörben rendszeresítendő AW101 kérdésében. Az ország vezetője a magas költségek miatt nem bólintott rá a forgószárnyasok beszerzésére.
—
November 27-én újabb 3 darab Szu-34-est (06-14, 06-15 és 06-16 oldalszámmal) adtak át az Orosz Légerő számára a Szuhoj novoszibirszki üzemében. A gépek még aznap átrepültek új állomáshelyükre: kettő Lipeckbe, míg a harmadik a rosztovi Morozovszkba.
A Dél-Afrikai Köztársaság Rooivalk harci helikopterei intéztek támadást a lázadók ellen a Kongói Demokratikus Köztársaságban december 1-én. A beavatkozásról az ENSZ döntött, miután a lázadók megtámadták az egyik bázisukat november 29-én, melyben egy malawi békefenntartó és 31 civil életét vesztette.
—
Spanyolország átvehette a második NH90 TTH típusú helikopterét. A helikoptert az Airbus Helicopters spanyolországi Albacette-ben található összeszerelő-üzeme készítette. Ez volt egyébként az NH Industries vállalat 260. NH90-ese.
A Pentagon csökkentheti a 2017-es költségvetési évben megrendelendő F-35-ösök számát. A Kongresszussal való megegyezés érdekében a költségvetési sapkába eddig nem kalkulált tételeket is bele kell szorítani, így másokból csökkenteni kell a mennyiséget.
—
Pár évvel ezelőtt kavarta fel az állóvizet egy eset Svájcban. Az ország léterében kommunikációt nem folytató repülőgép tartózkodott, melyre indítaniuk kellett volna a készültségi géppárt, de mint kiderült, a légierő éjjel nem ad készültségi szolgálatot, így végül a Francia Légierő rendezte az ügyet. Azóta a a készültségi szolgálat idejének kibővítése mellett döntöttek, idén az év nagy részében reggel 8-tól délután 5-ig két Hornet várja az esetleges riasztást. Jövőre ezt kibővítik délután 6-ra és az év 50 hetére, 2017-től pedig reggel 6-tól este 10-ig az év 52 hetében várják a riasztást. A teljes 24 órás bevethetőséget 2020-ra érik el.
Elvesztette egyik AH-64D helikopterét az Amerikai Hadsereg. A forgószárnyas december 2-án, reggel 7 óra körül csapódott földnek a Kentucky és Tennessee határán található Fort Campbell bázistól 12 mérföldre (19,2 km) délre. A balesetet egyik hajózó sem élte túl. Az elmúlt egy hónapban ez volt a hadsereg 3. halálos áldozattal járó helikopter balesete, és a második melyben egy AH-64-es zuhant le. Ennek következménye, hogy Robert Abrams főhadnagy, a hadsereg erőinek parancsnoka elrendelte a típus repülési tilalmát az balesetet követő 5 napra, hogy addig ellenőrizzék a biztonsági és kiképzési procedúrákat.
—
Az Egyiptomi Légierő 4 nappal korábban, november 28-án vesztette el egy forgószárnyasát, egy Mil Mi-17-est. A szerencsére halálos áldozattal nem járó balesetre Kairó közelében került sor.
—
November 29-e egy korszak végét jelölte a Boeing számára, miután az utolsó legyártott C-17-es is elhagyta a Long Beach-i repteret. Összesen 279 óriás szállítógép készült a cég helyi üzemében a gyártás 24 éve alatt. A gyártósort az év végén zárják be.
Az Indiai Légierő növelni szeretné az autópályás üzemelési tesztek gyakoriságát. Idén májusban hajtottak végre ilyet, Mirage 2000-esek landoltak a Yamuna gyorsforgalmi úton. Az ügyben már a közlekedési minisztériumnak az engedélyért.
—
A U.S. Navy a BAE Systemsel karöltve leszállította Jordánia számára a megrendelt APKWS rendszereket. A kis átmérőjű, lézeres irányítású rakétákból 110-et rendeltek, melyeket a CN-235-ösök kapnak meg a gunshippé (támadógéppé) való átalakításuk során. Jordánia lett a fegyverrendszer első rendszeresítője, mellettük Irak, Hollandia és Tunézia megrendelte már.
A repülőgépcsaládhoz tartozó hír, hogy először repültek C-295-össel az Antarktiszra. Az utat a Mexikói Haditengerészet egyik C-295W gépe teljesítette november 27-én, a Seymour szigeteken található, argentin használatban lévő Marambio bázisra repült.
Az MQ-8C-vel november 20-án befejezték az üzemeltetési teszteket. A 3 hetes időszak alatt 11 repülést teljesítettek, ezek során 83,4 órát töltött a pilóta nélküli forgószárnyas a levegőben. A sikeres eredményeknek köszönhetően 2017-től sor kerülhet a hajfedélzeti próbákra is.
A DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) elvetette azon terveit, hogy mini műholdakat juttassanak föld körüli pályára F-15-ösök segítségével. A Boeing 2014 márciusában kapott megrendelést a rendszer ( Airborne Launch Assist Space Access – ALASA) kifejlesztésére, melynek második, rakétahajtású fokozatát egy NA-7-es jelzésű üzemanyaggal töltenék fel. A gond utóbbival akadt, ugyanis a tesztek során, amikor azt ellenőrizték hogy az anyag hogyan reagál a különböző hőmérsékletű környezetekre, kétszer is berobbant, és í]y alkalmatlannak minősítették arra hogy ember vezette repülőgépre szereljék az ezzel hajtott rakétát.
Koncepcióvideó:
A Boeing és az Amerikai Haditengerészet közösen tesztelte az EA-18G Growlerek számára kifejlesztett célkereső technológiát. A gépek nem kapnak semmilyen új érzékelőt, ellenben javítják a kapcsolatot az E-2-es légtérellenőrzőkkel, így könnyítve meg a feladatot. Ennek érdekében a VX-23-as század egy csapata két technológiát is tesztelt, egy nyílt architektúrájú nagy sávszélességű adatátviteli rendszer, mely jelentősen megkönnyíti a kommunikációt az előbb említett típussal. A másik technológia a hétköznapi életből is ismert Windows tablet, melyet integráltak a repülőgép feladati számítógépéhez, így meggyorsítva a kommunikációt és javítva az adatok megjeleníthetőségét.
A Fehérorosz Légierő JAK-130-asai 2016 februárjában R-73 rakéták tesztlövészetét végezhetik majd el. A légierő vezetője, Oleg Dvigalev dandártábornok hozzátette, hogy a pilótáik már gyakorolhatták a levegő-föld fegyverek használatát, többek között a KAB-500-asét.
—
Maradjunk a fehéroroszoknál. A légierő megkapta 10 nagyjavított MiG-29BM gépét. A 8 együléses és két kétüléses példányt az 558. repülőgép javító üzem pofozta helyre. 9 gépnek ez volt a második nagyjavítása, míg egynek már a harmadik.
—
Szintén Fehéroroszországhoz tartozik, hogy a hírek szerint nagy hatótávolságú manőverező robotrepülőgép kifejlesztésén dolgoznak. A vélhetően Aist elnevezést kapó fegyver nyugati és keleti társaihoz hasonlóan a terepkövető üzemmódban, alacsonyan közelítené meg az erős légvédelemmel rendelkező ellenséges területeket. Ha elkészül a fegyver, a meghajtásáról vélhetően ukrán erőforrás gondoskodik majd, vagy az MS350-es vagy MS400-as jelölésű.
Németország csatlakozhat a Nemzetközi MRTT flottához. A Hollandia, Norvégia és Lengyelország által futtatott program célja, hogy közösen üzemeltessenek légi utántöltő flottát. A választásuk a Airbus A330 MRTT típusára esett, mely a légi benzinkút szerepe mellett égi kamiont is játszhat, rakterébe szabványos palettákon jelentős mennyiségű szállítmányt lehet bepakolni. Németország idén áprilisban megfigyelőként csatlakozott a Multinational MRTT Fleet (MMF) programhoz, és az A310-es tankerek szükséges leváltása miatt 2016 második negyedévében a teljes jogú tagságról is aláírhatják az egyezményt.
—
Az izraeli védelmi miniszter nyilatkozott a Szíriába telepített Sz-400-asok ügyében. Moshe Ya’alon arról számolt be, hogy amikor megtudták a légvédelmi eszközök bevetését, tisztázták hogy az nem ellenük szól, így nem jelent fenyegetést az IAF vadászbombázóira.
—
Két kudarcba fulladt próbálkozás után Oroszországban sikeres tesztelték az új műholdelhárító rakétát november 18-án.
—
Különleges anyagok kutatására költ hatalmas összegeket a kínai AVIC (Aviation Industry Corporation of China). A repülőgépgyártásban jeleskedő állami cég 1,5 milliárd dollárt költ egy új leányvállalat indítására, melynek célja különleges anyagok, elsősorban a grafén technológiájának kutatása és fejlesztése. A grafén egy tulajdonképpen egyetlen atom vastagságú grafitréteget jelöl, melytől jelentős előrelépéseket várnak a nanotechnológiában.
—
Közreműködött: Phoenix