|

Kötbért fizet Németországnak az Airbus

Az európai repülőgép-ipari vállalat komoly összeget fizethet Németország számára az Airbus A400M Atlas típusú teherszállító repülőgép késése miatt.

13 millió eurós (13.9 millió dolláros) kártérítést követel a német védelmi minisztérium az Airbus vállalattól a szállítási határidők be nem tartásáért. Konkrétan két példány átadásának meghiúsulása miatt morcosak a germánok, de a reklamált két gépből az egyik berepülése már megtörtént és megkapta a hatósági papírokat, így december folyamán átadhatják a vevő számára.

Fotó: Airbus

Fotó: Airbus ,

A legelső Atlas 2014. decemberi átvétele óta nem kaptak új példányokat a németek, pedig 2015 folyamán összesen öt gépet kellett volna átadnia az Airbusnak. Az idei évből viszont már nem sok maradt, így a már említett második gép mellett nem valószínű újabb gépek átadása, ezért lehetséges, hogy a Luftwaffe további követelés(eke)t nyújt be és az összeg tovább növekszik.

Az Airbus mentségére legyen mondva, a májusi halálos baleset és az üzemanyagrendszer hibáinak módosítása nem segítette az eddig is csúszásokkal küszködő program előrehaladását. Ezt a németek is megértik, viszont a csúszások miatt továbbra is üzemben kell tartaniuk a régi C-160 Transall szállítógépeiket, ráadásul előre tervezni sem tudnak, mivel még nem kaptak tájékoztatást sem a késésben lévő példányokról, sem a jövő évre tervezett gépátadások ütemezéséről.

Forrás: Airbus

Forrás: Airbus ,

Ráadásul sem a már átadott példány, sem a közelmúltban elkészült gépek nincsenek számos korábban megígért képesség birtokában, nem képesek helikopterek légi utántöltésére, teherledobásra, valamint előkészítetlen futópályáról való üzemelésre. A szükséges módosításokat az Airbus utólag végzi majd el a csökkentett képességű gépeken, ráadásul saját költségre.

Ennek ellenére Németország addig nem hajlandó átutalni a vételár eddig ki nem fizetett részét (konkrétan az összeg 17 százalékát), amíg az európai gyártó végre nem hajtotta a módosításokat. Ezen kívül a németek minden egyes gép árából 2.2 millió eurós jóváírást kapnak, amennyiben azt csökkentett képességgel adja át nekik az Airbus.

Továbbá a németek kifogásolják az Atlas bevetéstervező programját is, mely túl komplex, egy átlagos gyakorlórepülés megtervezése 50 munkaórát igényel, ami elfogadhatatlan az üzemeltetők számára. Az Airbus megérti a problémát, a többi üzemeltetővel közösen próbál megoldást találni a helyzetre.

Forrás: Airbus

Forrás: Airbus ,

Németország összesen 53 példányt rendelt az Atlasból a kiöregedő C-160-asok leváltására, de utólag csökkentették a szolgálatba állítandó mennyiséget 40 darabra, a maradék 13 megrendelt példányra nem tartanak igényt, ezeket átvételt követően lekonzerválják, amíg vevőt nem találnak rájuk.

Az Airbus eddig öt üzemeltető szállított le sorozatgyártású példányokat (Németország 1 db, Franciaország 7 db, Nagy-Britannia 3 db, Törökország 2 db, Malajzia 1 db), melyek összesen 1200 repülés során közel 5000 órát töltöttek a levegőben.