|

Újabb repedések az F-35-ösökön

Ahogy arról a HTKA Hírhalomban beszámoltunk, október 9-én befejezték az Lockheed Martin F-35C hajófedélzeti tesztjeit a USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) repülőgép-hordozón. Az október 15-én kezdett második tesztfázis során is jól szerepelt a típus, viszont a strukturális tesztekhez használt földi tesztpéldányon végzett vizsgálatok során repedést fedeztek fel az egyik szárnyának segédtartóján, melyet október 13-án közöltek a JSF programért felelős irodával.

F-35C-k startolnak a USS Nimitz fedélzetéről | Forrás: commons.wikimedia.org

F-35C-k startolnak a USS Nimitz fedélzetéről | Forrás: commons.wikimedia.org ,

Azért kritikus problémáról nincs szó, a berepülési programban nem okoz fennakadást, de a talált repedésnek köszönhetően a típus sárkányszerkezete nem lenne képes teljesíteni az előirányzott élettartamot. A mérnökök és szakemberek egyből nekiláttak a megoldás kitörpölésének, melyet már az elöljárók elé is tártak. Az alig 25 dekás megerősítéssel az összes elkészült F-35C-t ellátják, a gyártás alatt lévő példányok pedig ezzel együtt gördülnek ki a szerelőcsarnokból.

Az F-35C strukturális tesztekhez használt földi tesztpéldány eddig összesen 13 700 órányi “repülést” teljesített, mely 6850 órányi tényleges repülésnek és 20 éves üzemeltetésnek megfelelő terhelést jelent, míg a legyártott repülőképes F-35C-k egyike sem haladta meg a 250 repült órát, így még meglehetősen messze jártak attól, hogy náluk is előjöjjön az ominózus repedés.