A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Franciaország kibérelte az Antonov cég egyik An-70-esét szállítási feladatra. A Közép-afrikai Köztársaságból kellett 23,6 tonnányi felszerelést hazaszállítani Istres-be. A művelet szeptember 22-e és 26-a között zajlott, az ukrán szállítógép több mint 20 órát volt a levegőben, ez alatt pedig 13 600 kilométert tett meg. Az út tartalmazott egy csádi megállót is, ahonnan a gépnek közel maximális felszállótömeggel kellett elemelkednie 33 Celsius fokos környezetben.

Fotó: Antonov ,
Újabb adag Szu-34-est vehetett át az Orosz Légierő. A vadászbombázókat október 6-án adta át a gyártó a Védelmi Minisztériumnak. Arról nincsenek hírek, hogy mennyi példányról van szó.
—
Mint ismert, az oroszok is beszálltak a szíriai bombázásokba. Ennek részeként október 7-én 26 csapásmérő robotrepülőgép érkezett Szíriába, 4 a Kaszpi-tengeren hajózó hajóról és egy a tenger felett repülő Tu-160-asról. A hajók egyenként 4 rakétát, a Tu-160-as pedig a fennmaradó 10 fegyvert indította útjára. 11 célpontot támadtak, a hivatalos információk szerint mindet megsemmisítették, emellett civil épületekben nem keletkezett kár.
Az Orosz Védelmi Minisztérium hivatalos videója:
Amerikai forrásoknak kissé eltérő véleményük van az orosz támadás pontosságáról, két katonai tisztviselő nyilatkozott a CNN-nek, mely szerint a 26-ból legalább 4 rakéta Iránban lezuhant. Az Iráni Iszlamista Köztársasági Hírügynökség beszámolója szerint egy azonosítatlan repülő objektum landolt Takab várostól nem messze, és a robbanástól több ház ablaka is betört.
A rakétázások mellett az Orosz Légierő több vadászbombázója is Szíriába települt. Ezek közül a legmodernebb és a legnagyobb harcértékkel bírók az új Szu-34-esek, melyek bevetéséről videó is készült. A felvételek alapján a KAB-500Sz GPS irányítású bombák pontossága még hagy némi kívánnivalót maga után.
A pontosságon kívül a többi harci repülőgépet használó országgal való egyeztetés hiánya is gondot okoz. A Pentagon szóvivője, Jeff Davis százados számolt be az október 7-i eseményről, amikor az USAF harci gépeinek útvonalát módosítani kellett, hogy ne kerüljenek túl közel a térségben tevékenykedő orosz társaikhoz. Arról nem számolt adott tájékoztatást, hogy az ország melyik régiójában történt az eset. Korábban a CBS adott hírt arról, hogy két amerikai F-16-os 20 mérföldön belülre került orosz Szu-34-esekhez.
Nem csak az USAF tervei módosultak mióta Oroszország is beszállt a Szíriában folyó harcokba: az Ausztrál Királyi Légierő gépei azóta nem repültek az ország légterében, mióta az Orosz Légierő ott tevékenykedik. A közös műveletek irányítója, David Johnston altengernagy számolt be a helyzetről, mely szerint nem az orosz fellépés miatt szüneteltetik a bevetéseket, hanem mert jelenleg máshova fókuszálják a figyelmüket. Ettől függetlenül, ha szükség lesz rá, bármikor újra képesek lesznek küldetésre indulni.
—
Tovább folytatódik az indiai Rafale beszerzés szappanoperája. Múlt héten írtunk róla, hogy még mindig nincs szerződés az államközi megállapodással vásárolandó 36 gép ügyében, emellett pedig a Tejas Mk 1A-ról is szó esett. Most összeköthetjük a két hírt, ugyanis az ország miniszterelnöke, Narendra Modi megtagadta a légierő kérését további 44 Rafale megvételéről, pénzügyi okokra hivatkozva. A francia típus helyett Tejas MK 1A-k beszerzését javasolja mint a MiG-21-esek váltótípusát. Ezek szerint a múlt héten szóba hozott 7 századnyi továbbfejlesztett Tejas nem a Rafale-ok mellé, hanem azok helyett érkezik az IAF alakulataihoz.
—
Megszerezték típusjogosításukat az USAF első pilótái a KC-46A-hoz. Julio Alvarez százados és James Quashnock alezredes az elsők, akik becsatlakozhatnak a Boeing gyári pilótáihoz KC-46 berepülési programjába.

Julio Alvarez százados (balra) és James Quashnock alezredes (jobbra) gépük előtt | Fotó: U.S. Air Force ,
Szintén ide kapcsolódó hír, hogy mozgalmas héten van túl a program. Október 8-án a KC-46A prototípusa, az EMD-2 jelzésű gép első alkalommal engedte ki a levegőben a hajlékon tömlőt, mind a 3 helyről, a törzs alól és a két szárnyvégi konténerből, egy napra rá pedig a merev utántöltő csövet is leeresztették.

Hamarosan izraeli felségjelet kaphat? | Fotó: Boeing/John D. Parker ,

Spanyol híradások szerint Egyiptom érdeklődik az A400M iránt. Ha sor kerülne az adás-vételre, az afrikai ország azt szeretné hogy gépeit a lehető leghamarabb átvehesse, de erre sajnos nincs lehetőség, ugyanis az összes megrendelő vár a saját példányaira.
—
Lengyelország R-27R rakéták beszerzésére ír ki tendert. A félaktív radaros önirányítású fegyvert egyedül a MiG-29-eseik hordozhatják. Összesen 40 példányról van szó, a tenderre ukrán cégek is pályázhatnak. Fontos feltétel a rakéták élettartama, legalább 96 hónapot kell bírniuk egy hermetikusan lezárt konténerben, és annak felbontása után még legalább 60 hónapig használhatónak kell maradniuk.

R-27R | Forrás: commons.wikimedia.org ,
Japán új Védelmi Beszerzési Hivatalának parancsnoka, Nikkei a saját 5. generációs vadászgép programjáról beszélt. A fejlesztés folytatásáról ők dönthetnek, azonban ezt 2018 előtt semmiképp nem teszik meg. Elmondása szerint a túl korai kezdés költségtúllépéshez és hosszú fejlesztési időhöz vezetne.

Az ATD-X-ről elérhető egyik legelterjedtebb grafika| Forrás: Asian Defence ,
Sokszor sok helyen hangoztatják, hogy szükség lenne az egyre szélesebb körben elterjedő pilóta nélküli repülőeszközök használatának szabályozására. Szerencsére az Európai Unióban is küszöbön az új rendelet kiadása, de az osztályelsők a japánok lesznek: decemberben lép életbe a drónrendelet.
—
Október 5-én végrehajtotta első felszállását a KT-100 első példánya. A Korea Aerospace Industries által fejlesztett KC-100 Naraon típusú sportrepülőgépből 23 darabot rendelt pilótaképzésre a Dél-koreai Légierő (ROKAF), mely különleges igényekkel is élt (pl. adatrögzítő, IFF), így az új verziót KT-200 jelzéssel látták el.

Forrás: Korea Aerospace Industries ,
Annak ellenére, hogy a világ egyik legnagyobb légierejével rendelkezik, Indiában eddig nem volt hivatásos vadászpilótanő. Október 8-án megtört a jég és felavatták az első női vadászpilótát.
—
Oroszországban új légi hordozójárműről indítható, nagy sebességű, pilóta nélküli repülőeszközt fejlesztenek. A kategória nem ismeretlen számukra, segítségükre van a ’70-es éveből a Tupoljev Tu-143, melyet kezdetekben a technológia tökéletesítésére használnak majd.

Fotó: VargaA ,
Oroszország afgán nagykövete, Zamir Kabulov bejelentette, hogy Moszkva és Kabul még ebben a hónapban aláírja a szerződést Mi-35 típusú harci helikopterek adás-vételéről. Darabszámokról nem közölt információt.
—
Október 9-én befejezték az Lockheed Martin F-35C hajófedélzeti tesztjeit a USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) repülőgép-hordozón.