|

India újabb Scorpène tengeralattjárókat venne?

Indiai lapértesülések alapján nem kizárható, hogy India a Project 75 program keretében gyártás alatt álló 6 Scorpène osztályú tengeralattjárót 4 továbbival fejeli meg, még a sorban következő, Project 75I programtól függetlenül. Hivatalosan erről nincs megerősítés, ám ha belegondolunk valóban nem teljesen kizárható a dolog. Miért is?

Ha igaz az értesülés, akkor annak indoklása az lehet, hogy az Indiai Haditengerészet kezd jelentősen lemaradni tengeralattjárós képességek terén riválisától az ezen a téren is hatalmas lépésekkel menetelő Kínával szemben, ráadásul évek óta tengeralattjáró hiánnyal is küzd, amit sürgősen meg kellene oldani. És erre a jelenleg sok éves csúszásban lévő, még a lehetséges versenyzők tényleges megmérettetését sem elkezdő Project 75I nem biztos, hogy alkalmas, a tengeralattjárók átadásának megkezdéséig nagyjából mostanra eljutó, szintén csúszásban lévő Project 75 pedig elsősorban régebbi tengeralattjárókat kellene leváltson, nem pedig a mennyiséget növelnie.

Indiai Scorpene tengeralattjáró nyomásálló testének egy szelvénye

Az első indiai építésű Scorpene nyomásálló testének egyik szelvénye, egy elvileg 2007-ben készült fotón ,

Ezen igen kellemetlen helyzet kialakulásába nagyban közrejátszott, hogy a francia-spanyol kopordukció gyermekének, a Scorpène-nak technológiai transzfer melletti helyi, Indiában történő gyártása nem éppen az évekkel ezelőtt tervezett ütemben indult be és haladt, de az sem pozitív irányba vitte a dolgot, mikor 2013 augusztusában Mumbai kikötőjében robbanás történt az egyik nemrégiben felújított Kilo osztályú tengeralattjárójuk, az INS Sindhurakshak fedélzetén, mely ezt követően a kikötő fenekére süllyedt.

Az orosz Kilo osztály Indiában a Sindhughosh nevet kapta - a fotón osztályának névadója, az INS Sindhughosh. Az Indiai Haditengerészet a Kilo első, 877-es jelölés alatti változatából vásárolt be és rendszeresített 9 egységet 1986-1997 között, melyet egy 10. példánnyal fejeltek meg 2000-ben. | Fotó: U.S. Navy

Az orosz Kilo osztály Indiában a Sindhughosh nevet kapta – a fotón osztályának névadója, az INS Sindhughosh. Az Indiai Haditengerészet a Kilo első, 877-es jelölés alatti változatából vásárolt be és rendszeresített 9 egységet 1986-1997 között, melyet egy 10. példánnyal fejeltek meg 2000-ben. | Fotó: U.S. Navy ,

Igen, az első indiai építésű Scorpène, a Kalvari idén tavasszal vízbe került és a 2016 őszén várható hadrendbe állítása után 9-12 havonta érkeznek majd az újabb tengeralattjárók a Mazagon Docks hajógyártól a képet árnyalja, hogy a Project 75 6 db tengeralattjárója az orosz eredetű Kilo osztályú tengeralattjáróikat váltaná. Legalábbis 6 darabot a jelenleg hadrendben álló 9 egységből. Avagy hacsak nem tartják tovább hadrendben a Kilokat, akkor a jelenleg is szűkösnek ítélt mennyiségben lényegében nem áll be jelentős változás.

Az INS Kalvari a vízrebocsátásának napján, 2015. április 6-án. | Fotó: Co9man, Wikipedia

Az INS Kalvari a vízrebocsátásának napján, 2015. április 6-án. | Fotó: Co9man, Wikipedia ,

Co9man, Wikipedia">

Ezt komplikálja, hogy a pár éve felújított Kilo-k melletti 4 másik tengeralattjárójuk is, avagy a német Type 209-esek is öregszenek: jövőre 2 egység 30, míg másik kettő 22 és 24 éves lesz. Igaz, ezen hajóosztálynál is lezajlott egy felújítási program.

Az Indiai Haditengerészet Shishumar osztályú (Type 209) tengeralattjárinak egyike. | Fotó: Strike Eagle, Wikipedia

Az Indiai Haditengerészet Shishumar osztályú (Type 209) tengeralattjárinak egyike. | Fotó: Strike Eagle, Wikipedia ,

Strike Eagle, Wikipedia">

A 2008-ban elindított, jelenleg 8,1 milliérd dollár költségkeretűnek megnevezett Project 75I program keretén belül egy, a Scorpène osztálynál komolyabb képességű típust kívánnak beszerezni az indiaiak. Konkrétan 6 egységet. Ez ügyben, most már évekkel ezelőtt a franciáktól, spanyoloktól, svédektől és az oroszoktól kértek be információt, illetve a Jane’s információ szerint idén januárjában a haditechnikai export vonatkozásában ébredező japánokat is megkörnyékezték, hátha rá tudják venni őket, hogy dobják be a Szórjú osztályukat, mert nem csak az ausztrálokat érdekli ezen igen potensnek tartott tengeralattjáró osztály, hanem őket is.

Mindenesetre az aggasztó helyzet miatt 2014 őszén felgyorsított Project 75I kapcsán a legutóbbi hírek alapján 2016-ban kezdődhet meg a kiválasztottak megmérkőztetése, melynek eredményeként 2018-ban születhet döntés a győztesről és 2025-27 környékén állhat szolgálatba a beszerzési programban megépítendő tengeralattjárók első példánya.

Ami legalább 5-7 évvel odébb van, mint a Project 75 6. Scorpène-jének 2020 környéki átadása. Viszont a Mazagon Docks most már gyakorlattal rendelkezik a Scorpène tengeralattjárók építésével, azaz vélhetően relatíve gyorsan le tudna gyártani néhány további egységet – bár ezeket lehet párhuzamosan kéne már építeni az új típussal, ha nem csúszik tovább a Project 75I program.