|

A végén tényleg vesz S-3 Vikingeket Dél-Korea?

A dél-koreai Jonhap hírügynökség névtelen, ámde védelmi minisztériumi eredetűnek megnevezett forrása szerint Dél-Korea haditengerészete egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy egy tucatnyi Lockheed S-3 Viking típusú tengeralattjáró-vadász repülőgépet állítson szolgálatba – lévén a múlt hónap végén egy védelmi beszerzések vizsgálatáért felelős csoport felsőbb döntéshozó szint felé engedte a kérdést.

A 70-es évek elején tervezett Lockheed S-3 Viking tengeralattjáró vadász repülőgép volt. Ezen eredeti szerepkörében esetleg Dél-Koreában térhet vissza. | Fotó: U.S. Navy

A 70-es évek elején tervezett Lockheed S-3 Viking tengeralattjáró vadász repülőgép volt. Ezen eredeti szerepkörében esetleg Dél-Koreában térhet vissza. | Fotó: U.S. Navy ,

esetleg Dél-Koreában térhet vissza. | Fotó: U.S. Navy">

Az eredetileg repülőgép-hordozó fedélzetről való üzemeltetésre kifejlesztett és a 70-es évek elején szolgálatba álló típus lekonzervált példányaiból való beszerzés már korábban felmerült Dél-Korában – az akkor emlegetett 18 géppel szemben most 12 Vikingre lehet engedély. A beszerzés ugyanakkor még közel sem biztos, hiszen a mostani döntés nem hivatalos, a most jóváhagyott ötlet előbb még további kiértékelésre kerül a DAPA (Defense Aqusition Program Administration – védelmi beszerzésekért felelős iroda) által, majd ha ott is rábólintanak a haditengerészet ezen igényére, utána kerülhet csak tényleges engedélyezésre a dolog.

A Dél-koreai Haditengerészet érvelése a koros gépek mellett az, hogy a lekonzervált gépek reaktiválásával új gépekhez mérten olcsóbban juthatnának olyan tengeralattjáró-vadász képességekhez, melyek jól kiegészítenék Dél-Korea 16 P-3C Orion típusú tengerészei járőrgépét, illetve a 23 tengeralattjáró vadászatra alkalmas Lynx / Super Lynx helikoptereket. Márpedig erre szükség lenne az észak-koreai és (nyilván a kínai) tengeralattjárók továbbra is hatékony felderítése érdekében.

Meglátásuk szerint a Vikingek ideálisak lennének azokban az esetekben, mikor nincs szükség a 4 hajtóműves Lockheed típus komoly őrjáratozási idejére – azaz nagyjából azon szerepkört vennék át, amit a P-3 Orionok által nyugdíjba küldött Grumman S-2 Trackerek töltöttek be náluk.

1976-os fotó egy S-3A Viking és S-2G Tracker alkotta formációról. A fotón látható Viking 2002-ben, már mint S-3B változat lezuhant, a 3 fős személyzet nem élte túl a repeseményt. |  U.S. Navy, PHCS(AC) Lawson

1976-os fotó egy S-3A Viking és S-2G Tracker alkotta formációról. A fotón látható Viking 2002-ben, már mint S-3B változat lezuhant, a 3 fős személyzet nem élte túl a repeseményt. | U.S. Navy, PHCS(AC) Lawson ,

A széles körben alkalmazott S-2 Trackerrel szemben az S-3 Viking kizárólagosan a U.S. Navy által üzemeltetett típus volt. Az 1974 – 1978 között gyártásban állt típusból 188 példány épült meg, melyek egyes példányai egészen 2009 januárjáig álltak szolgálatban. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy néhány gépet jelenleg is üzemeltet a NASA, illetve a VX-30 tesztszázad is reptet pár gépet. Utóbbiak elsődleges feladata annak ellenőrzése, hogy a Pacific Missile Test Center által lőni kívánt célterület vizein és légterében valóban nem tartózkodnak hajók, illetve repülőgépek.

A VX-30 „Bloodhounds” Viking gépeinek egyike 2. Világháborús festéssel rendelkezik.

A lekonzervált Vikingekkel a Lockheed Martinnak is vannak tervei: a U.S. Navy elsődleges COD feladatkörű, avagy a szárazföldi bázisok és a hordozók között ingázó szállítógépének, a Grumman C-2A(R) Greyhoundnak az utódját látják benne. A Bethesdai központú cég szerint költséghatékonyan, jobb megoldást tudnának biztosítani a 2009-ben leállított S-3 géppark alapjain, mint amit a Northrop Grumman tudna nyújtani a C-2-esek nullkilométeresítésvel.