|

A Bell az AH-1Z-vel indulna a lengyel Mi-24-esek utódlásáért

A Mil Mi-8 / Mi-17 helikopterei leváltását célzó tender tavaszi eredményhirdetése óta a forgószárnyasban érdekelt vállalatok közül jelenleg a harci-helikopterekkel rendelkezők számára igen érdekes Lengyelország – merthogy a többfeladatú szállítóhelikopterek mellett harci-helikopter fronton is megválnának a szovjet örökségtől, a Hip után leváltásra kerül majd a Hind is.

Az Afganisztánt is megjárt lengyel Mi-24-eseknek azért még van pár évük, de közép távon már nem számol velük a lengyel katonai vezetés

Ez persze nem új keletű hír, egy ideje már szó van róla, nagyjából egy évvel ezelőtt pedig az is kiderült, hogy a korábbi 2020-22 körüli céldátum akár előrejöhet 2017-ig is. A Kruk (Holló) néven futó programban eredetileg 32 helikopter beszerzése lett kitűzve, de nem kizárt, hogy a végleges darabszám elérheti majd a 40 forgószárnyast is, ha ezt lehetővé teszi majd a lengyel gazdasági helyzet.

Lengyel Mi-24 harci-helikopter. | Fotó: lengyel védelmi minisztérium

Lengyel Mi-24 harci-helikopter. | Fotó: lengyel védelmi minisztérium ,

Tavaly augusztusban a lengyel védelmi minisztérium úgy nyilatkozott, hogy 10 ajánlatot vizsgálnak, de a reálisan szóba jöhető lehetőségek száma azért ennél kevesebb kell legyen.

Európai vonalon egyrészről a német, francia, spanyol és ausztrál haderők által rendszeresített Airbus Helicopters EC665 Tiger harci helikopternek a HAD variánsa, másrészről az olasz AgustaWestland AW129 Mangusta jöhet számításba. Mangusta vonalon árnyalja a képet, hogy a közelmúltban a török Turkish Aerospace Industries 4, a védelmi szektorban is érdekelt lengyel vállalattal – WCBKT, WZL1, ITWL, MESKO – kötött megállapodást arról, hogy közösen indulnak a tenderen. A törökök természetesen a Mangusta alapjain az AgustaWestland-del közösen összehozott T129 ATAK harci helikopterrel szállnának be.

Az orosz gyártókkal nyilvánvaló okokból nem kell számolni, így marad az amerikai vonal, ahol szintén 2 versenyzős a történet: Apache a Cobra ellenében. Illetve Apache a Viper ellenében, hiszen a Bell Helicopter természetesen a kis harci helikopterének legújabb, alaposan továbbfejlesztett, Vipera névre keresztelt változatával, az AH-1Z-vel indulna.

AH-1Z Viper - harapása általában halálos | Fotó: Bell Helicopter

AH-1Z Viper | Fotó: Bell Helicopter ,

Az AH-1Z némiképp kakukktojás, mert bár igen potens harci helikopterről van szó méretben más súlycsoportban harcol, mint a Tiger – Mangusta / ATAK – Apache csapat.

AH-1Z | Forrás: Bell Helicopter

AH-1Z | Forrás: Bell Helicopter ,

Nem meglepő módon ezen tényre fog alapozni a Bell stratégiája: Joel Best, az amerikai vállalat katonai termékeiért felelős regionális igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Bell verhetetlen költséghatékonyság mellett tudna csúcskategóriás megoldást szállítani a lengyel haderő számára.

Hogy ez így lesz-e, az majd kiderül, mindenesetre Best elmondása szerint az elkövetkező hónapokban a Team Zulu fantázianév alatt ők is elkezdik a lengyel vállalatokkal való partneri kapcsolat kiépítését.