A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Az Amerikai Légierő 480. századának egyik F-16-osa zuhant le Németországban. A balesetre Bayreuth megyében került sor Engelmannreuth városától nem messze, augusztus 11-én reggel. A pilóta sikeresen katapultált.
—
Az Amerikai Hadsereg sem úszta meg baleset nélkül augusztus második hetét, az egyik UH-60-asuk zuhant le 12-én Okinawán, helyi idő szerint délután 1-kor. A fedélzeten tartózkodó 17 ember kisebb sérülésekkel megúszta a kalandot.
—
Jelentősen rosszabbul járt az a 8 fő, akik a Török Hadsereg hasonló helikopterén utaztak augusztus 10-én az ország dél-keleti részében fellelhető Şırnak tartományban. A forgószárnyasra a Kurd Munkáspárt harcosai támadtak felszállás közben, a fedélzeten tartózkodó 10 emberből 1 életét vesztette és 7 másik megsérült.
—
2016-ban állhat szolgálatba az orosz Buk légvédelmi rendszer legújabb verziója, az M3-as. A Buk-M2 továbbfejlesztésével létrehozott fegyverrendszer teljesen megújult elektronikát, köztük új digitális számítógépet, nagy sebességű adatátviteli rendszert és infravörös célkeresőt kapott. Az új 9R31M rakétáknak köszönhetően a maximális hatótávolság 25 km-el nőtt, így akár 70 km-re lévő célokat is elérhetnek. Az új rendszer tesztelése hamarosan a végéhez ér, szolgálatba állítása a következő évben történhet meg.
—
Jordánia izraeli Heron TP pilóta nélküli gépekkel erősít, melyeket az Iszlám Állam elleni harcban vetnek be. Az üzlet különlegessége, hogy ez az első alkalom, hogy Izrael egy arab államnak szállít fegyvereket.
Az Amerikai Légierő kitűzte az MQ-1 Predator nyugdíjazási dátumát. A pilóta nélküli gépek között túlzás nélkül forradalmi típust több mint két évtizedes szolgálat után, 2018-ban vonja ki a szolgálatból az USAF. A lépést már 2007 óta tervezgetik, akkor állt szolgálatba a továbbfejlesztéssel létrehozott MQ-9 Reaper, de az Afganisztánban és Irakban szükséges felderítő repülések magas száma miatt mindig eltolták a dolgot.
Az Amerikai Haditengerészetnél a megszorítások miatt már most a 2020-as évek lehetséges spórolásain gondolkodnak. A legnagyobb megtakarítást természetesen a legdrágább programok módosításával lehet elérni, ez alól pedig úgy tűnik, még az F-35C szolgálatba állítása sem bújhat ki. A jelenlegi tervek szerint az 5. generációs vadászbombázóból a 2020-as években évi 20 példányt állítanak majd szolgálatba, de a költségvetéstől függően legrosszabb esetben akár 12-re is csökkenhet ez a mennyiség. A 3 amerikai üzemeltető közül a flottának a leginkább ráérős az 5. generációs típus szolgálatba állítása, hisz harci gép állományuk több mint fele az elmúlt két évtizedben beszerzett Super Hornetekből áll. Ezzel szemben a légierő gépparkjának nagy része a hidegháború idejéből megmaradt F-16-osok és F-15-ösök, új gépként csak az F-22-esekre lehet tekinteni. Legrosszabb helyzetben a tengerészgyalogság van, náluk az AV-8B Harrier II-esek és a régebbi Hornetek jelentik a fő csapásmérő erőt.
Új anti-G ruhát és sisakkijelzőt fejlesztenek a PAK-FA jövőbeli pilótái számára. Előbbit kifejezetten úgy tervezik, hogy a szuperszonikus repülés során nagyobb kényelmet adjon a korábbi portékákhoz képest, hisz a PAK-FA szupercirkáló képességével mindennapos lesz a hosszú hangsebesség feletti repülés. A ruha egy fémdarabot is kap a hasi részére, hogy nagy G terhelés esetén ez is segítsen az agyi vérkeringés fenntartásában. A sisakkijelző a gép összes információgyűjtő rendszerével kapcsolatban áll majd, így a pilóta azonnal tisztában lehet a legújabb harci helyzettel. Az eszköz szénszál erősítésű kompozitokból készül, így alacsony tömege miatt nagy sebességnél is biztonságos lesz vele a gépelhagyás.
—
Ha már a sisakkijelzőknél tartunk, essen szó a világ másik felén fejlesztgetés alatt álló eszközről is: a Rockwell Collins leszállította az F-35-ös pilótái számára készülő típus első 3. generációs példányát. Az eszköz javított éjjellátót, folyékony kristályos kijelzőt, automatikus helyzetérzékelőt és szoftveres fejlesztéseket kapott.
A Japán Önvédelmi Légierők F-2-esei megkapják a Lockheed Martin által gyártott Sniper ATP célzókonténereket. Az eszköz integrálását a Mitsubishi Heavy Industries végzi. Az F-2 lesz az első nem amerikai típus, mely megkapja a jelenlegi legfejlettebb célzókonténert.
Szintén a Sniper típushoz tartozik, hogy Tajvan 2 példányt rendelt, melyek a modernizálandó F-16-osokra kerülnek.
—
A Jordán Királyi Légierő a PC-9M-et választotta új kiképzőtípusaként. 9 példányt vásárolnak, szimulátorokkal, kiképzéssel és logisztikai támogatással együtt.
A Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 lengyel repülőgép javító vállalat 3D nyomtatással kísérletezik. Ehhez segítséget a Zortrax cégtől kértek, ahol már jelentős tapasztalatot szereztek a technológiában. Elsőként a MiG-29-esek és Szu-22-esek egyes alkatrészeinek 3D nyomtatású prototípusát készítik el, ha ezzel elégedettek lesznek, beindíthatják a sorozatgyártást is.
—
Ismeretes, hogy a Saab JAS-39C/D gépek lízingelését ajánlotta Brazíliának a modernebb E/F variánsok megérkezéséig réskitöltőnek. A légierő költségvetési okokból idén visszautasította ezt a megoldást, ám szóvivőjük a Jane’s-nek adott interjújában elárulta, hogy ismét napirendre került a téma. 12 példány lízingeléséről lenne szó 2019-ig, amíg megérkeznek a megrendelt 36 gép közül az elsők.
Szintén a brazil Gripen rendszeresítéshez tartozik, hogy kiválasztották a típushoz rendelendő fegyvereket. Közeli légiharcra a részben hazai fejlesztésű A-Dartert, valamint az európai IRIS-T-t rendszeresítik. A csapásmérő erőt Izraelből szerzik be, Spike-250 (113 kg) és Spike-1000 (907 kg) optikai/GPS vezérlésű bombákat rendelnek. A felderítőkapacitást RecceLite 2 konténerekkel biztosítják, míg a lézeres irányítású fegyverek céljának kijelöléséről Litening G4-esek gondoskodnak.
—
Végrehajtotta szűzfelszállását az USAF első két harci alakulathoz kerülő F-35-öse. Az AF-77 és AF-78-as jelölésű példányok augusztus első hetében jöttek le a Lockheed Forth Worth-i gyártósoráról, berepülésük után Utah államba kerülnek a Hill légibázisra, ahol a 34. vadász század pilótái repülik majd. A korábban F-16-ost alkalmazó század lesz az első, mely harci bevetésre is mehet az 5. generációs típussal, kezdeti bevethetőségi képességüket várhatóan 2016 augusztusában érik el 12 F-35A-val.
A hosszú, problémákkal teli időszak után végre folytatódik a KC-46-os berepülési programja, melynek első lépéseként a rezgési teszteket végezték el az első prototípuson. A Boeing szakemberei azt vizsgálták, hogy a törzs alatt található merev, és a szárnyvégeken elhelyezkedő hajlékony tömlős utántöltő rendszerek használatukon kívül milyen befolyással vannak a gép repülési jellemzőire. A jó eredményeknek köszönhetően a típus megszerezte a jogosítását a repülésre a felszerelt, de egyelőre csak behúzott állapotban lévő merev és hajlékony utántöltő berendezésekkel.
Az esetről készült videó: