|

A RAF kifutóban van egyes Tornado alkatrészekből?

Névtelenségbe burkolózó, magas rangú kormányzati források szerint a Royal Air Force bajba kerülhet a Panavia Tornado GR4/GR4A gépeinek üzemeltetése kapcsán, ugyanis előállhat az a helyzet, hogy Anglia nem tud elegendő tartalék alkatrészt biztosítani a folyamatosan csökkenő gépállományú Tornado flottához. A védelmi minisztérium cáfol.

A RAF egyik Tornado GR4 típusú vadászbombázója

A RAF egyik Tornado GR4 típusú vadászbombázója ,

Mindezen hírek pár nappal azután keltek szárnyra, hogy Michael Fallon védelmi miniszter egyrészt bejelentette, hogy az Egyesült Királyság 2017-ig meghosszabbítja a RAF szerepvállalását az Iszlám Elleni katonai akciókban, másrészt ezzel párhuzamosan a tavalyi év végén technikailag feloszlatott, a Tornado GR4 típust repülő, idén 100 éves 12-es század 2017-ig mégis csak aktív maradhat.

A RAF részéről jelenleg egyébként 8 Tornado vadászbombázó van az Iszlám Állam elleni katonai beavatkozások támogatására kijelölve és a ciprusi RAF Akrotiri légibázisra telepítve. Ennek kapcsán megemlítendő, hogy tavaly a ciprusi földi kiszolgáló személyzet egy tagja olyan információt szivárogtatott ki, miszerint akkoriban olyannyira alacsony volt a tartalék alkatrészek mennyisége, hogy több gépet is kannibalizálniuk kellett.

Paveway IV egy Tornado GR4-en

Paveway IV egy Tornado GR4-en ,

Az angolok ugyan 2019 végére kivonják összes Tornado GR4/GR4A gépüket az aktív szolgálatból, azaz folyamatosan csökkenő gépállomány mellett is csak pár évet kéne kihúzniuk, de úgy tűnik még ez is problémásnak tűnik. Olyannyira, hogy kormányzati források alapján az angol illetékesek jelezték a német és olasz kollégáiknak, hogy esetleg szükség lehet arra, hogy Tornado alkatrészeket vegyenek kölcsön a korosodó európai vadászbombázóval a RAF-nál hosszabb távon számoló másik 2 légierőtől. A típust kifejlesztő 3 nemzet között elvileg egyébként van megállapodás alkatrész csere-bere lehetőségéről, ám töredelmesen megvalljuk azt nem tudjuk, hogy ilyen lépésre kényszerült-e a Tornado fejlesztők valamelyike – arra tippelnénk, hogy erre még nem volt példa.

Az első olasz Tornado ECR MLU | Forrás: Alenia Aermacchi

Az első olasz Tornado ECR MLU | Forrás: Alenia Aermacchi ,

Más angol források szerint arról beszéltek, hogy a Tornado gépekhez valóban szűkös a rendelkezésre álló tartalék alkatrészek mennyisége, ám a jelenlegi állás alapján elég lesz. Ehhez persze kell az is, hogy az Iszlám Állam elleni akciókban részt vevő gépek ne szenvedjenek sérüléseket. Az ismeretlen forrás kitért arra is, hogy egyébként a gépek 3 fajta részeleme miatt lehet izgulni a rendelkezésre állási mutatókért.