A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Az Olasz Tecnam megkezdi egy új könnyű katonai kiképzőgép fejlesztését. A P-Jet nevű projekt több szempontból is különleges, az elsőként napvilágra került grafika szerint a gép két függőleges vezérsíkkal és a törzs tetejére, gondolába szerelt hajtóművel rendelkezik, emellett a kétfős személyzet egymás mellett foglalna helyet. A részletes fejlesztést 2016-ban kezdik el, a terveik szerint 3,5 év alatt elkészülnek az első prototípussal. A programot persze nem önkockázatra kezdik meg, két katonai alkalmazó érdeklődésére indítják el, és ha beválik, utána következhet a civil verzió fejlesztése.
India 1,1 milliárd dollárért újabb 48 Mi-171V5 forgószárnyas beszerzését tervezi. Az üzlettel 187 példányra bővülne az Indiai Haderő flottája a típusból.
—
Zárt közönség előtt tartott bemutatót Angliában a Kawasaki P-1 tengerészeti járőrgépe. A gép a 2015-ös Royal International Air Tattoo kiállításra érkezett Fairfordba, és július 17-én bemutatót tartott a potenciális megrendelők megfigyelői előtt. A demonstráció során nagy figyelmet kapott a típus alacsony magasságú jó repülési tulajdonságai és a manőverezőképessége.
Érdekes eset került elő még még egy évvel ezelőttről: az Amerikai Haditengerészet VFA-204 századának két F/A-18 Hornet gépe tavaly egyidejűleg kapott villámcsapást a Mexikói-öböl felett repülve 23 000 láb (7010 méter) magasságban. A kísérő gond nélkül megúszta az esetet, de a vezért valamilyen módon áramütés érte, és 25 percig nehezen tudta csak irányítani gépét és saját testét és elméjét is. A kísérője segítségével azonban idővel visszanyerte az uralmat, és sikeresen letette a gépet a Haditengerészeti Tartalék Bázisra. A 2014 július 18-i esetért mindkét pilóta Air Medal kitüntetést kapott.
—
Lassan de biztosan növekszik a Mianmari Légierő flottája. Június 24-én hivatalos ceremónia keretében szolgálatba állították az addig átvett G-120TP alap kiképzőgépeket, emellett egy Mi-35P harci, három AS365 és két Bell 206-os szállító helikoptert.
—
2015 végéig 6 újabb modernizált Tu-22M3 Backfire bombázót állíthat szolgálatba az Orosz Légierő a helyettes védelmi miniszter, Yuri Borisov nyilatkozata alapján.
—
Szintén az orosz bombázóerőkhöz tartozik, hogy az Egyesült Hajtóműgyártó Vállalat véleménye szerint a PAK-DA szűzrepülésére 2023-24 körül kerülhet sor.
—
Sikerrel vizsgáztak az Eurofighter Typhoon aerodinamikai módosító csomagjának (Aerodynamic Modification Kit – AMK) elemei. A német felségjel alatt repülő IPA7-es gépre szereltek fel különböző áramlásterelő lapokat, köztük szárnytő hosszabbítást (LERX), melyeknek köszönhetően javult a gép manőverezőképessége. A javulás mértéke ráadásul nem is kicsi, az maximális állásszög 45%-kal, míg az orsózóképesség 100%-kal haladja meg a széria gépek hasonló értékeit. A szárny által termelt maximális felhajtóerő 25%-al nőtt, így a fordulósugár csökkent, míg az alacsony sebességű irányíthatóság szintén javult.
Pakisztán újabb 15 Sniper XR célzókonténerre adott le megrendelést. Az új példányok mellett a régebbieket is modernizálják, a korábban beszerzett 22 példány is megkapja a legújabb szoftveres frissítéseket.
—
Bár India és Franciaország hosszú tárgyalások után megegyeztek 36 Dassaul Rafale eladásáról, a MMRCA tender pályázóiban új remény ébredt a beszerzendő mennyiség hirtelen csökkentésében. Források szerint 3 pályázó, a Saab, az Eurofighter Konzorcium és a Lockheed Martin is új ajánlattal állt elő India számára. A svéd gyártó a legújabb Gripen NG-t ajánlja teljes technológiai transzferrel, valamint segítségnyújtással a Tejas MK-II fejlesztésében. A másik két gyártó ajánlatáról nem kerültek nyilvánosságra részletek.
—