Svédországban több típus is kivonásra kerül a közeljövőben, szerepel a listán a Lockheed Martin C-130H Hercules teherszállító repülőgép, a Saab 105 (Sk 60) típusú sugárhajtású kiképzőgép és a Saab RBS 15 típusú csapásmérő robotrepülőgép is.
Svédország 8 darab C-130-assal rendelkezik, de ebből csak hat példányt használnak, kettő a brit Marshall Aerospace-nél állomásozik. A belső információk szerint a jövőben további kettővel csökkenthetik a hadrendben lévő gépek számát és tovább várják a váltótípust.
Bár az 1965-től szolgálatban álló típus modernizációját is tervezték a svédek, költséghatékonyságból az USAF által szervezett AMP (Avionics Modernization Program) keretében kaptak volna korszerű pilótafülkét a skandináv gépek is, de végül az USA 2012 elején lefújta a projektet, így hoppon maradt a Svéd Légierő is.
A várhatóan 2021-től indítandó tenderre minden bizonnyal többen is nevezni fognak. A légierő a Lockheed Martin korszerűbb típusát, a C-130J Super Herculest preferálja, de a Gripen brazil exportsikere után fő esélyesként lépett elő az EMBRAER KC-390-es is. Emellett további lehetőségként merült használt Airbus A400M Atlas beszerzése is, melyek addigra már várhatóan elérhetőek lesznek a piacon.
A másik komoly típusváltás a kiképzőgépek területén bontakozik ki, a néhány évvel ezelőtti modernizáció ellenére kiöregedő Saab 105 (Sk 60) tréner is hamarosan megérik a cserére. A svéd védelmi minisztérium jelenleg térképezi fel a szóba jöhető típusok, a gyártóktól már be is kérték a szükséges információkat (RFI). Bár korábban arról is volt szó, hogy közös, finn-svéd típusváltás történik, a pályázatkiírás nem tartalmaz ilyen részletet.
A modern követelményeknek eleget tevő, többszintű kiképzési rendszernek (MFTS – Military Flying Training System) tartalmaznia kell az összes lépcsőt az alapképzéstől egészen a növendék vadászbombázóra történő kerüléséig. Ez várhatóan nem is oldható meg egyetlen típussal, így a pályázatok során várhatóan több gyártó is szövetkezni fog másik céggel. A rendszernek tudnia kell évi 8000 óra kiképzési időt biztosítani a növendékek számára, melyből közel 3000 órát szimulátoron kell teljesíteniük a pilótáknak. A haladó képzőgépnek tudnia kell a lehetséges fegyverek és konténerek alkalmazását, vagy használatának szimulálását. (A teljes leírás itt olvasható angolul.)
Az FMV által közzétett információk szerint az új koncepciónak 2018-19-re kell szolgálatba állnia, a teljes műveleti képességet várják tőle. A benyújtott anyagnak tartalmaznia kell a 30 évre számított üzemeltetési és karbantartási költségeketis is.
Korábban már szóba került, hogy a SAAB JAS-39E/F Gripen NG fegyverzete az új légiharc-rakéták mellett tovább bővül, a távoli csapásmérő képességhez is hozzányúlnának. A RSB-15 leváltására szóba került a norvég JSM, az AGM-158 JASSM és új típus fejlesztése is.