Korunkban egyre több helyen húzzák szűkebbre kényszerűségből a nadrágszíjat a védelmi költségvetést kreáló politikusok – ez hozhatja közelebb egymáshoz a skandináv országokat.
Mind Finnországban, mind Svédországban közeledik a kiképzőgépek lecserélésének ideje, a zord gazdasági helyzetnek és a védelmi költségvetés csökkentésének köszönhetően közös kiképzőflottát állíthat fel a két ország.
Finnországban jelenleg a BAE Hawk áll hadrendben, melynek első 50 darabját a Valtion lentokonetehdas gyártott licencben még a ’80-as években. 2002 és 2004 között további 7 darab érkezett Nagy-Britanniából, sőt 2007-ben 18 darab használt, Mk.66-os verziójú Hawkot szereztek be Svájcból. Az 73 darabban szolgálatba állított típusból mára 65 darab maradt, ám ezek többségét kivonják 2014 végéig.
A Finn Légierő azonban 26 példányt korszerűsítés és élettartam-hosszabbítás után továbbra is üzemben akar tartani, a többit külföldre kívánják értékesíteni, potenciális piacot látnak például Lengyelországban.
Emellett alapkiképzésre rendszerben áll a saját tervezésű és gyártású Valmet L-70 Vinka, melynek mind a 27 példányát kivonják 2017-ig.
Svédországban jelenleg a Saab 105 jelzésű sugárhajtású repülőgépet használják mind alap, mind haladó képzésre, ám ez a típus sem mai gyerek, jócskán megérett már a cserére, s a kivonása 5-6 évnél tovább már nem odázható.
Mivel hasonló időkeretben kerül sor a típusváltásra, így kézenfekvő volt a döntéshozók részéről az az ötlet, hogy a két skandináv ország együtt írjon ki közbeszerzési pályázatot mind az alap, mind a haladó kiképzésre szánt gépre. Az is felmerült, hogy együtt üzemeltetnék a két típust, közös kiképzőközpontot létrehozván ezzel.
A terv független az európai vadászpilóta-képzéstől, melyben mindkét ország részt vesz, s mely meglepően keveset hallatott magáról az elmúlt időkben.