Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka folyamán Indiában több, régóta húzódó beszerzési program kapott zöld lámpát, melyek finanszírozása várhatóan nagyjából 4 milliárd dollárjába kerül majd a szubkontines lakosságának.
És hogy milyen haditechnikai eszközök beszerzését fogadták el?
Ha az anyagi oldalát nézzük, akkor a most jóváhagyottak közül a legnagyobb beszerzés annak az 56 szállítógépnek a jóváhagyása, amit az Airbus – Tata konzorcium kapott. Az Airbus Defense and Space népszerű könnyű szállítógépére, a C295-ösre a jelenlegi árfolyamon átszámítva nagyjából 1,9 milliárd dollár jut. És bár az Indiai Légierő kiöregedett Hawker Siddeley HS 748 gépeinek váltótípusa kapcsán csak a megnevezett társulásnak van érvényben lévő ajánlata az álláspont az volt, hogy ennek ellenére zöld lámpát kaphat az ügy, lévén nem ők voltak az egyedüli versenyzők az ajánlat megtételekor. A beszerzés jóváhagyása kapcsán ugyanis probléma volt, hogy a megkeresett gyártók vagy nem rendelkeztek kellő méretű géppel, vagy ha igen, akkor meg tettek végleges ajánlatot.
A most beindított programban az első 16 gépet az Airbus Defense and Space szállítja majd, míg a további 40 gépnek 8 év alatt kell elkészülnie Indiában. Az eredeti kiírás alapján a már Indiában legyártandó gépek közül a 17 – 32. gépekben 30, míg a továbbiakban 60 százalékos indiai komponensnek kellene benne lennie.
A most rábólintott beszerzések között árcédula tekintetében a második helyre Kamov Ka-226T helikopterek beszerzése került. Az orosz típusból a tárgyalások lezárulta után nagyjából 200 darab kerülhet majd hadrendbe állításra 469 millió dollár körüli értékben.
A védelmi miniszter vezette tanács ülésén hozott döntéseket hallva a hadsereg is fellélegezhetett, hiszen elviekben szintén zöld utat kapott a már nagyon régóta kért azon tüzérségi beszerzés, melyben 155 mm-es tarackokat kap az indiai haderő. Konkrétan az angol fejlesztésű, de a BAE Systems által az Egyesült Államokban gyártott M777-es vontatott tarackról van szó, melyekből 453 millió dollárért 145 darab kerül majd beszerzésre a mostaniak alapján. Telepítésük az indiai – kínai határ mentén – legalábbis annak egy részén várható.
Mindezeken felül jóváhagyásra került két Boeing B777-300ER típusú utasszállító beszerzése is, melyeket VVIP feladatkörre fognak átalakítani és az indiai elnök, illetve miniszterelnök és miniszterelnök-helyettes utaztatására lesznek alkalmazva. Azaz Japánhoz hasonlóan India is a Boeing 777-es szélestörzsű utasszállítóját választotta az ezen feladatot jelenleg ellátó 747-es váltótípusaként.
Végezetül a 36 Dassault Rafale vadászbombázó beszerzése körüli formalitások – úgymint pontos ár és ellentételezés – véglegesítésének beindításáról is született döntés.