|

HTKA Hírhalom 2015. 15. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Április 9-én új típussal bővül az Afgán Légierő palettája, akkor állíthatják szolgálatba első 6 felfegyverzett MD-530 helikopterüket. A Pentagon tavaly bízta meg az MD Helicopters-t hogy az Afganisztánnak már korábban átadott MD-530F-ek 17 példányánál teremtsék meg a fegyverzet használatának lehetőségét, melyet maximum 44,2 millió dollárból kell megoldaniuk. Ezek, és a Mi-17-esek felfegyverezhetőségével jelentősen megugrik az Afgán Légierő harci támogató képessége, hisz eddig csupán 5 Mi-35-öst használhattak erre a feladatra.

Átalakított afgán MD-530 | Foró:  U.S. Air Force

Átalakított afgán MD-530 | Foró: U.S. Air Force ,

Az Egyesül Államoknak nem állna ellenében repülőgép-hordozó fedélzeti technológiák eladása India számára. Az amerikai védelmi államtitkár, Frank Kendall a Reuters hírügynökségnek nyilatkozott a témában, melyben szóba került az elektromágneses katapult (EMALS) kérdése is. Kendall a témára azt mondta, hogy Indiának kell eldöntenie milyen indító rendszerrel akarja felszerelni jövőbeli repülőgép hordozóit, de ha a katapultos berendezés mellett döntenek, nem lát akadályt az EMALS eladása mellett.
A gőzkatapultokat leváltó eszközt már korábban is szóba hozták az indiaiakkal, erről itt tájékozódhatnak Olvasóink.

Az Amerikai Kormány úgy döntött, hogy tankerek biztosításával segíti a Yemen elleni légi támadásokat. A Szaúd-Arábia általa vezetett öböl-menti országok a síita húszi fegyvereseket támadják Jemen területén március 26-ától kezdve, így segítve a jemeni kormány túlélését. Ugyan az Egyesült Államok közvetlenül nem vesz részt a csapásmérő bevetéseken, tanker flottájával valamint pilóta nélküli felderítő kapacitásával segíti a többnemzetiségű támadó egységeket. Az Operation Decesive Storm névre keresztelt hadműveletben Szaúd-Arábián kívül részt vesz Bahrein, Kuvait, Katar, az Egyesült Arab Emírségek, Egyiptom, Jordánia, Marokkó és Szudán, melyek együtt kb. 200 harci gépet biztosítanak. A Szaúdi Királyi Légierő és a Egyesült Arab Emirátusok Légiereje már egy-egy veszteséget is elkönyvelhetett, előbbi egy F-15S-t vesztett el műszaki hiba miatt, a pilóták katapultáltak és megúszták az esetet, utóbbinak pedig egy meg nem nevezett harci gépe került veszteséglistára, a pilótáját pedig elfogták a lázadók.

Titkos légibázis építése zajlik az Egyesült Arab Emirátusokban. A fejlesztést a Google Earth képei derítették fel, az egyelőre névtelen légibázis az ománi és szaúd-arábiai határoktól nem messze fekszik. A bázist egy addig is ott lévő repülőtér kibővítésével hozták létre, az eredeti kifutópályát gurulóútként használják, az új kifutópálya pedig azzal párhuzamosan épület, ám méreteiben nagyobb, 3000 méter hosszú és 60 méter széles, mindkét végén fékező kábelekkel. Új állóhelyet is létrehoztak, melyen 10 repülőgép fedezéket helyeztek el, mindben 2-2 vadászgép fér el.

Az eredeti reptér | Fotó: Google Earth

Az eredeti reptér | Fotó: Google Earth ,

És a felújítás után | Fotó: Google Earth

És a felújítás után | Fotó: Google Earth ,

Szeptemberben hazatérhetnek az utolsó svéd kisegítők is Csehországból. A pilóták és műszakiak még a Gripenek 2005-ös szolgálatba állításával érkeztek a Caslav-i légibázisra, és azóta is ténykednek ott folyamatosan felváltásokban. Az szakértők utolsó csoportja szeptemberben hagyhatja el az országot és térhet haza Svédországba.

Különleges bevetésre szállt fel április 3-án kora reggel a kaliforniai Travis légibázis egyik C-5M Super Galaxy szállítógépe és személyzete, céljuk a C-1.T kategóriában új repülési rekordok felállítása volt. A gép fedélzetére 265 000 fontnyi (98,91 tonna) terhet pakoltak, ezt fejelte meg az üzemanyag és a személyzet tömege, mindent beleszámítva a Galaxy felszállótömege elérte a 731 220 fontot, ami 272,92 tonnának fele meg. Felszállás után a minél gyorsabb emelkedés volt a céljuk, megdöntötték a 3000, 6000 és 9000 méterre emelkedés rekordját, és meg sem álltak egészen 37 000 lábig (11 277 méter). Ennek eléréséhez 27,5 percre volt szükségük, ez újabb rekord, valamint vízszintes repülésben is megtartották ezt a magasságot, korábban még nem került sor hasonlóra ilyen tömeggel a fedélzeten. Minden beleszámítva 45 rekordot állítottak fel, ezzel a típushoz már 86 világelsőség tartozik, mellyel megelőzte a B-1B-t, melyhez 83 rekord kapcsolódik.

A rekorddöntésre induló gép április 3-án | Fotó: U.S. Air Force/Ken Wright

A rekorddöntésre induló gép április 3-án | Fotó: U.S. Air Force/Ken Wright ,

A thaiföldi és kínai haderők egyre szorosabbra fűzik kapcsolatukat, ennek részeként a Thai Királyi Légierő 701. századának JAS-39 Gripen pilótái első kézből ismerhetik meg a Kínai Légierő J-10 vadászbombázóit. A lehetőség annak a programnak a keretei között valósult meg, melynek köszönhetően tavaly novemberben 4 kínai J-10 pilóta tanulhatta meg a Gripen használatának csínját-bínját.

Orosz MiG-29-esek érkeztek Örményországba közös hadgyakorlatra. A vadászgépeket több mint 100 fős delegátus kísérte, az április 2-án kezdődött, 3 napos gyakorlatsorozaton a földi erők támogatását, bombázók elfogását, valamint cirkáló és ballisztikus rakéták ellni fellépést gyakorolták.

Első alkalommal indítottak rakétát egy MQ-9 fedélzetéről egy tengeri célpontra. A 26. fegyver század március 17-én hajtotta végre a tesztet, melyen egy MQ-9-es AGM-114 Hellfire rakétát indított egy tengeri célpontra, melyet sikeresen megsemmisített. A gyakorlat egyben az első alkalom is volt, mikor a az MQ-9-es integrálva együttműködött más típusokkal, úgy mint A-10, F-16 és F-35-ösökkel.

Heteken belül megkezdik az X-47B légi-utántöltési tesztjeit. A helyszínt a Patuxent River haditengerészeti bázis körüli légtér adja, az utántöltő gép pedig az Omega Air Refueling szervezettől érkezik.

Fotó: US Navy

Fotó: US Navy ,

Jelentős mérföldkövet ünnepelhettek az Amerikai Légierő 56. vadász ezredénél, ugyanis ők lettek az elsők, akik az F-35-össel 1000 repülést gyűjtöttek össze. Jelentős repülésre március utolsó napján került sor, a pilótafülkében Joshua Ark őrnagy foglalt helyet a 61. vadász századtól.

Az Amerikai Légierő pilóta nélküli felderítőgépekkel segíti a latin-amerikai és államok harcát a drogkereskedelemmel. Az USAF RQ-4 Global Hawk-okkal figyeli a drogcsempészeket és a lázadókat a latin-amerikai országokban és a karibi térségben, ezzel segíti a helyi rendfenntartó erők küzdelmét az illegális tevékenységekkel szemben.

Az F-35-ös program rengeteg kritikát kapott az elmúlt években, főleg a manőverjellemzői kaptak hideget-meleget, teljesen alaptalanul, hisz egy berepülés alatt álló típusról kijelenteni hogy nem jók a repülési jellemzői, elhamarkodott kijelentés. A típussal a múlt héten hajtották végre az első manőverező légiharc gyakorlást egy F-16-os ellen. A lehetőséget az Edwards légibázis 412. teszt ezredének egyik példánya kapta, konkrétan az AF-2 jelzésű, a katapultülésben pedig David “Doc” Nelson, a Lockheed egyik vezető tesztpilótája foglalt helyet. Ugyan konkrét eredmények a légiharc kimeneteléről nem kerültek nyilvánosságra, Nelson beszámolója szerint a gép manőverjellemzői kielégítőek, és a jövőben kisebb mértékben még tovább javulhatnak.

AF-1 és AF-2 közös kötelékben | Fotó: Lockheed Martin

AF-1 és AF-2 közös kötelékben | Fotó: Lockheed Martin ,