|

Nyom nélkül tűnt el 5 indiai An-32 Ukrajnában

A friss hírek alapján jó esély van rá, hogy menthetetlenül csökkent az Indiai Légierő An-32 gépparkja, ugyanis az ukrajnai modernizálásra küldött 40 gép közül 5 db nyom nélkül eltűnt, soha nem repült vissza Indiába.

IAF An-32

Az India Légierő részéről nyilatkozó illetékes elmondása szerint az IAF nagyjából lemondott a gépekről, miután a visszaszerzésükre tett diplomáciai próbálkozások nem hoztak eredményt. Ukrán nagykövetségi forrás szerint ezt az ügyet az Indiai Légierő és az Antonov egymás között kell leintézze, ebben Kijev nem tud segíteni.

Mint arról mi is több alkalommal beszámoltunk India 2009-ben döntött úgy, hogy a kicsivel több mint 100 An-32 típusú teherszállító gépét már mindenképpen rendbe kell tenni. A gépek modernizálásával, teljesítménynövelésével és élettartamukat 25-ről 40 évre kitoló programmal az ukránokat bízták meg. A megkötött, 400 millió dolláros szerződés értelmében 40 gép Ukrajában újult volna meg, míg a fennmaradó 65 gép esetében már Indiában, a Hindustan Aeronautics Limited közreműködésével végezték volna el a munkálatokat.

Az eredeti tzervel szerint 2017-ben záródó programban az első 5 db újjászületett gépet 2011 júniusában vette át India. Ezen mennyiséget 2011 szeptemberében és 2012 márciusában újabb 5-5 gép követte.

Időközben tovább folytak a munkálatok az Antonovnál, azonban mint ahogy a hír elején olvasható is volt, ezen munkálatok alatt 5 gép ismeretlen helyre került, hogy mi lett a sorsuk, azt vélhetően csak az ukránok tudják.

A helyzetet tovább rontja, hogy a gépek indiai modernizálása is leállt, mivel egyrészt a munkálatokhoz asszisztáló ukrán mérnökök távoztak és a szükséges alkatrészek szállítása is leállt Ukrajnából.

An-32

Az indiai megrendelésre kifejlesztett An-32-es a hazánkban is szolgáló (és lassan lecserélésre érett) An-26-os erősebb variánsa. Az ázsiai ország kérésére erősebb, 5100 lóerős, Al-20 típusú gázturbinákkal látták el, hogy képes legyen magas hőmérsékletű vagy magasan fekvő repülőterekről is üzemelni. A típus 1976-os szűzrepülése és a ‘80-as évekbeli szolgálatba állítása óta igen csak elöregedett, így nem árt neki egy kis ráncfelvarrás. A megújult gépek összeütközés-elkerülő rendszert, földközelségjelző, műholdas navigációs és távolságmérő berendezéseket, korszerűbb magasságmérőt, új radart és oxigénellátó rendszert kapnak, emellett a személyzet korszerűbb üléseknek is örülhet.