HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Új név tűnt fel a bolgár harci gép leváltására szánt típusok között, a kínai-pakisztáni kooperációban készülő JF-17-es képében. Eddig 3 vadászbombázót hoztam összefüggésbe Bulgáriával, az olaszok által ajánlott Eurofighter Typhoon-t, a svéd JAS-39 Gripent és az amerikai F-16-ost, ezek mellett szeretne pályázni a megrendelésre Pakisztán a JF-17-essel. Olcsósága mellett további reményt adhat az eladására az a tény, hogy a Gripen mellett ez az egyetlen ajánlat, mely vadonatúj gépere szól – az amerikaiak a Arizonában tárolt F-16-osokat, az olaszok pedig első szériás használt Typhoonokat ajánlanak.
![JF-17 Farnboroughban](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
JF-17 Farnboroughban ,
Március 3-án utolsó repülésére szállt fel az Amerikai Légierő legöregebb C-130-asa. A 62-1863 farokszámú példány egy speciális feladatokra átalakított HC-130P, utolsó repülése pedig nem máshova vezetett, mint a Davis-Montham légibázisra, ahol a repülőgép kedvelők körében híres repülőgép temető, a boneyard található. A március 3-i utolsó szárnyalással 27 533 óra gyűlt a gép repülési naplójába, mely a második legtöbb a valaha legyártott összes C-130-as közül. A gép egyébként C-130E szállítóként kezdte pályafutását 1963-ban, és egészen 1994-ig ebben a konfigurációban szerepelt. Akkor átalakították EC-130C Airborne Command verzióvá, így 9 évig légi parancsnoki állásként tevékenykedett. 2003-ban érte a következő átalakítás, ekkor változtatták a mai napig használt konfigurációra, így utolsó 12 évét légi utántöltő és ellátó szerepkörben töltötte.
![Az USAF legöregebb Herculese, egy HC-130P Combat King | Fotó: U. S. Air Force / Dillian Bamman](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Az USAF legöregebb Herculese, egy HC-130P Combat King | Fotó: U. S. Air Force / Dillian Bamman ,
Az Indiai Légierő segített a Nepálban a kifutóról lecsúszó Turkish Airlines A330-asának elmozdításában. A széles törzsű utasszállító március 4-én próbált leszállni a nepáli Kathmandu repülőtérre, de lefutott a kifutóról és beleszorult a mocsárba. Az Indiai Légierőt aznap este 19:00-kor értesítették segítségkérés ügyében, akik gyorsan összeállítottak egy csapatot a probléma megoldására, és az egyik C-130J Hercules-ük másnap délelőtt 11:07-kor már el is indult a fedélzetén 7,5 tonna felszereléssel és 11 technikussal.
—
Kis lépésekben halad a Szingapúri Haderő fejlesztése. A védelmi miniszter, Ng Eng Hen nemrég jelentette be a parlamentben, hogy az RSAF AS332 Super Puma és AS532 Cougar helikoptereit a következő évtizedben leváltják. Hasonló sorsra kerül az eddig a repterek védelmére használt Cadillac Gage V200 páncélozott jármű, melyeket a Renault Defense HIGUARD 6×6-os járműveivel pótolnak.
![Renault Defense HIGUARD | Fotó: renault-trucks-defense.eu](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Renault Defense HIGUARD | Fotó: renault-trucks-defense.eu ,
Lezuhant az Indiai Légierő egyik Jaguar vadászbombázója 4 nappal ezelőtt március 5-én. A gép az Ambala légibázisról szállt fel kiképzőrepülésre, de a pilóta nem sokkal az elemelkedés után hibát észlelt, majd miután nem tudta visszavezetni a gépet a reptérre, katapultált, és kisebb sérülésekkel megúszta a nem mindennapi esetet.
—
Ősi ellenfelük légiflottája is csökkent egy géppel a múlt héten. A Pakisztáni Légierő egyik kétüléses Mirage III-asa kiképzőrepülésre indult március 4-én, majd egyelőre ismeretlen okokból, Khyber Pakhtunkhwa provinciában földnek ütközött. A balesetet egyik hajózó sem élte túl, mindketten a gépben ültek a becsapódás pillanatában.
A Török Légierő sem úszta meg baleset nélkül a múlt hetet, szintén március 5-én történt, hogy egyik F-4-es vadászbombázójuk földbe csapódott. A gép délelőtt 9 órakor szállt fel az Eskisehir légibázisról majd egy órával később érte a baleset, melyben mindkét pilótaéletét vesztette. Két hét alatt ez a második szerencsétlenség volt a Török Légierő F-4-es flottájában, február 24-én két RF-4E ütközött össze a levegőben, mind a 4 hajózó életét kioltva ezzel.
Oroszország kész a Szu-35Sz eladására Indonéziának, ezzel átadva az általuk fejlesztett legmodernebb technológiákat. A típussal az F-5E/F leváltására irányuló programra pályáznak. Ellenfeleik az összeurópai Eurofighter Typhoon, melynek eladásáért Spanyolország felelős az országban, mellettük a svéd Saab szeretné megvásároltatni a JAS-39 Gripent. A Szuhoj előnyére válhat, hogy az országban már nem ismeretlenek a típusaik, az Indonéz Légierő főerejét jelenleg is a Szu-27-esekből és Szu-30-asokból álló flotta adja, ám ellenük szólhat a leváltandó típus relatíve kis mérete, melynek pótlására ilyen szempontból a svéd vas lenne a legmegfelelőbb.
![Szuhoj Szu-30MK Indonézia](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Indonéz Szu-30MK ,
Érdekes munkát talált magának egy korábbi lopakodó pilóta. Steve Edgar az F-117-est repülte katonai karrierje korábbi szakaszában, majd 9/11 után képezték át a drónok irányítására. Légierős pályafutásának végét követően az 59 éves Steve UAV használati képességeinek bővítésén dolgozott, így januárban elindíthatta saját vállalkozását: az Advanced Aviation Solutions célja a farmok terméshozamának növelése, mégpedig levegőből történő megfigyeléssel. UAV-jai 20 perc alatt 81 hektárt képesek „felderíteni” nagy felbontású kameráikkal, figyelve a növények egészségi állapotát, a hőmérsékletüket, az öntözési szükségletet, és további nehezen begyűjthető információkat szerezve a farmeroknak.
—
A Sikorsky gyárában megkezdték az S-97 Raider második példányának összeszerelését. Elkészülte után az első példánnyal karöltve bizonyítják majd a Sikorsky elképzelésének helyességét (vagy annak ellenkezőjét) a helikopterek sebességének és manőverezőképességének növeléséről.
![Az S-97 második prototípusa jelenlegi állapotában | Fotó: Steven Kaeter](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Az S-97 második prototípusa jelenlegi állapotában | Fotó: Steven Kaeter ,
A Német Haditengerészet és az Airbus Helicopters véglegesítették a szerződést 18 NH90 NFH helikopter megrendeléséről. Az új típus a kiöregedő Westland Sea King 41-est váltja, a beszerzés költségei 1,55 milliárd dollárra rúgnak. A leszállítások megkezdésére 2018-ig kell várni, a típus becenevét már most kiválasztották, ez a Sea Lion lett.
Mindeközben a Német Hadsereg csökkenti a beszerzendő NH90-esek számát, 122 helyett 80 példányra kötnek biztos szerződést további 22 gépre szóló opcióval, emellett pedig két sárkányszerkezetet is kapnak kiképzési célokra. A Tiger harci helikopter beszerzési állományát is csökkentik, 68 példányt vásárolnak, ezek közül azonban az elsőként átvett 11 gépet leállítják, sőt, hosszú távon „csupán” 40 gép szolgálatban tartásával számolnak.
![Az Olasz Haditengerészet első NH90 NFH Step B forgószárnyasa | Fotó: NH Industries](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Az Olasz Haditengerészet első NH90 NFH Step B forgószárnyasa | Fotó: NH Industries ,
Az Orosz Légierő legújabb Szu-30SzM vadászbombázói Szu-24 Fencer-ek társaságában a Fekete-tengeren hajózó amerikai hadihajó elleni támadást gyakorolták. A repülők Szevasztolopból szálltak fel a tenger dél-nyugati részén hajózó amerikai USS Vicksburg rakétás cirkáló és a török TCG Turgutreis fregatt elleni támadások szimulálására. A gyakorlatozás mellett a gépek a hajók mozgását is nyomon követték.
![A 01-es Szu-30SzM |Fotó: Irkut](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
A 01-es Szu-30SzM |Fotó: Irkut ,
Hamarosan bővül a Fülöp-szigetek Légierejének szállítógép flottája, miután az Airbus Military március végén átadja a megrendelt 3 C-295 első példányát. Meglepő módon a leszállításra 5 hónappal a szerződésben foglalt időpont előtt kerül sor, a fennmaradó két gép is még az év vége előtt a légierőhöz kerül.
—
Nemrégiben érdekes képek kerültek nyilvánosságra Kínából, melyek a JL-9 gyártósorát ábrázolja. A kiképzésre szánt típus, mely a MiG-21-es legújabb leszármazottja, úgy tűnik, jobban elnyerte a kínai vezetők tetszését mint a vadonatúj J-15-ös, és inkább előbbi rendszeresítése mellett döntöttek. A JL-9-es 3. generációs alapokon nyugszik, de magában hordozza a 4. generációs gépek egyes ismertetőjegyeit, sőt, határréteg leválasztó nélküli, úgynevezett DSI szívócsatornát kapott, melyet eddig csak az F-35-ösön, a J-17-esen és a J-10B-n lehetett látni.
![JL-9-esek a gyártósoron](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
JL-9-esek a gyártósoron ,
![A különleges kialakítású deltaszárny](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
A különleges kialakítású deltaszárny ,
![JL-9](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
JL-9 ,
Szintén Kínához köthető, hogy az eddig CJ-10 Land Attack Cruise Missile (LACM) jelzéssel ismert földi célpontok elleni rakéta hivatalos jelölése DF-10. Utóbbi szokatlan, mert a DongFeng jelölést eddig kizárólag a ballisztikus rakétáknál alkalmazták.
![DF-10 indítása | Fotó: alert5.com](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
DF-10 indítása | Fotó: alert5.com ,
![Fotó: alert5.com](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Fotó: alert5.com ,
A Mexikói Légierő 15 Bell 407GX helikopter beszerzése mellett határozta el magát. A forgószárnyasokat a 111. század kapja, mely a Zapopan-i légibázison állomásozik. A Mexikói Légierő 1973 óta üzemelteti a Bell különféle „kávédarálóit”, köztük Bell 206-B, Bell 414EP, Bell 212 és Bell 206 típusokra került fel a felségjelzésük.
—
Téli teszteket hajtottak végre az LCH (Light Combat Helicopter) könnyű harci helikopterrel Indiában. Ehhez a második prototípust átrepülték Bengaluru-ból a hegyvidéki Leh városába. A tesztek során azt ellenőrizték, hogy a kint töltött fagyos esték után be e tudják indítani a forgószárnyast külső áramforrás nélkül. A 4,1 km-es magasságban elhelyezkedő reptéren reggelente -18 Celsius fokot is mérnek, melyek ellenére a gép gond nélkül beindult. A hidegtűrés mellett a gép nagy magasságú repülési teljesítményét és az alacsony sebességű kezelhetőségét is ellenőrizték.
![Az LCH arzenáljában is megjelenhet a Stinger |Fotó: HAL](https://htka.hu/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
|Fotó: HAL ,