|

HTKA Hírhalom 2015. 9. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Olaszország rendszeresíti a pilóta nélküli Piaggio Aerospace P.1HH HammerHead típust. 3 rendszert rendeltek a gyártótól, ez hat repülőgépet és 3 földi irányítóállomást foglal magába. A közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű (MALE – Medium Altitude Long Endurance) típust a 2013-as Paris Air Show-n mutatták be a nagyközönségnek, az olasz kormány már ekkor elkezdte a projekt támogatását. A típust a két hajtóműves P.180 Avanti-ból fejlesztették ki a Selex ES közreműködésével, utóbbi vállalat a küldetés irányító rendszert, a szenzorokat és az adatátviteli rendszert biztosította.

Piaggio P.1HH mock-up, Paris Air Show, 2013 | Fotó: Julian Herzog, Wikimédia Commons

Piaggio P.1HH mock-up, Paris Air Show, 2013 | Fotó: Julian Herzog, Wikimédia Commons ,

Az Eurofighter Typhoon is beszállt az indonéz vadászgép beszerzési tenderbe. Mint ismert, a típust kifejlesztő 4 állam felosztotta egymás között az érdekeltségi területeket, és a szigetország a spanyol érdekszférába esik. Spanyolország indonéziai nagykövete, Francisco Jose Viqueira Niel számolt be a hírről, hogy immár ők is versenybe szálltak az indonézek kegyeiért. Elmondása szerint eddig azt hitték, hogy nincs esélyük a győzelemre, de miután nyilvánosságra hozták részvételi szándékukat, a vevő fél is kimutatta érdekeltségét. A nagykövet már tárgyalt az ország védelmi miniszterével, Ryamirzard Ryacudu-val, az ipari miniszterrel, Saleh Husin-al és az Indonéz Fegyveres Erők vezetőjével, Moeldoko tábornokkal.

Az Amerikai Hadsereg nem érdekelt az A-10 flotta átvételében, hiába jelentené az a típus megmenekülését a roncsteleptől. A hadsereg egyik vezető titkára, John McHugh nyilatkozta hogy náluk fel sem merült a típus üzembe állítása. Szorosan megtervezett költségvetésük van a repülőeszközeik számára, ebbe pedig nem fér bele a merevszárnyú csapásmérő.

Érdekes történet került nyilvánosságra Amerikából – egy iráni származású vállalkozó, aki a Pratt & Whitney hajtóműgyártónak dolgozott be, adatokat szivárogtatott ki szülőhazájába. A 60 éves Mozaffar Khazaee 2001 és 2013 között 3 amerikai védelmi szektorban dolgozó vállalatnak dolgozott be, 2009-től kezdve pedig titkos információkat szivárogtatott ki Iránba, többek között az F119-es és F135-ös sugárhajtóművek építő anyagairól. A vállalkozó tavaly kapták el az ügyben, idén pedig bűnösnek vallotta magát a bíróság előtt, mely 20 év letöltendőre ítélte.

Az Ausztrál Légierő KC-30 tankerei közelednek a teljes bevethetőség (FOC – Final Operating Capabilities) elérésének időpontjához. Az 5 gépes flotta egyik példánya most is a Közel-Keleten tartózkodik az Operation Okra keretein belül, támogatva a légierő vadászgépeit az Iszlám Állam elleni légi csapások során. Egy másik példány különleges bevetésen vehet részt, feltankolhatja a Szingapúri Légierő F-15SG és F-16 gépeit, így gyakorolva a merev csöves utántölő rendszer használatát (az Ausztrál Légierő gépei mind a hajlékony tömlős rendszert használják, de a KC-30-asok alkalmasok a másik metódus használatára is). Ennek a tesztnek a sikeres elvégzése után egy másik példány Kaliforniának veszi az irányt, ahol az Edwards légibázisról repülve tesztelhetik, milyen is egy 5. generációs vadászbombázót utántölteni a levegőben, konkrétan egy F-35-öst.



A Raytheon az AMRAAM modifikációjának fejlesztésén dolgozik. Az AMRAAM-ER-t légvédelmi fegyvernek szánják, céljuk a hatótávolság növelése. Ugyan a fegyver légi indítású változatai szemben közeledő cél ellen akár 70 km-ről is indíthatók, ez az adat jelentősen lecsökken a földi kilövés esetén, több okból is: a rakéta kezdősebessége nulla, szemben a repülőgépről indított példányokkal, ezt tovább tetézi hogy a gyorsítás időszakában jóval sűrűbb levegőn kell áthaladnia, így a légellenállás is nagyságrendekkel megugrik. Ezek következmény, hogy a földi indítású AMRRAM-ok hatótávolsága „csupán” 20-25 km, ezen szeretne most javítani a Raytheon olyan módon, hogy az aktív irányítórendszert egy másik rakétatestbe szerelik be. A kiválasztott platform az Evolved Sea Sparrow Missile, avagy ESSM, mely a hajók védelmét látja el már hosszú idők óta. A cég egyik alkalmazottja a Shephard News-nak tett nyilatkozatában megemlíetette, hogy a NASAMS indító két rakétát vihet majd mobil formában, vagy hatot konténeres indítóban. Utóbbiak kisebb módosításra szorulnak, hisz az AMRAAM-ER hosszabb az eredeti fegyvernél, emellett a szoftvereket is át kell írni a nagyobb hatótávolság miatt.

ESSM indul útjára egy próbalövészeten |Fotó: Raytheon Missile Systems

ESSM indul útjára egy próbalövészeten |Fotó: Raytheon Missile Systems ,

Mialatt indiai oldalról egyre nagyobb kételyek merülnek fel a Rafale beszerzés kapcsán, a franciáknak is akadtak gondjaik a vásárlókkal. A Dassault-nál megkérdőjelezték az Hindustan Aeronautics Limited szakembereinek felkészültségét a csúcstechnikájú típus gyártásához, kiemelve két területet: szénszál erősítésű kompozitok és a radar. Előbbivel ugyan már van tapasztalata a cégnek, de fejletlenebb és jelentősen lassabb technikát használnak mint a Dassault, ezen pedig változtatni kell a Rafale egyes részegységeinek gyártásához. Ugyan ez vonatkozik a radar laborra, az AESA rendszerű RBE-2 a csúcstechnológiát képezi. Harmadik dolog, hogy Franciaország biztosítékot akar arra, hogy a mérnökök akiket kiképeznek, azok a Rafale gyártásán dolgozzanak és ne kerüljenek máshova.

Rafale l Forrás: dassault-aviation.com

Rafale l Forrás: dassault-aviation.com ,

Az Exelis fejleszthet új pneumatikus rakétaindító síneket a Gripen E számára. Az eszköz a gép törzs alatti felfüggesztőire kerül abban az esetben, ha oda AIM-120 AMRAAM vagy Meteor látóhatáron túli légiharc rakéták felszerelését tervezik. Indítás előtt a rendszer pneumatikus szerkezettel lelöki a rakétát a felfüggesztőről, hogy az megfelelően eltávolodhasson mielőtt beindulna a hajtóműve.

Az utóbbi években Iránban jelentősen fejlődött a védelmi ipar, ezt talán semmi sem mutatja annál jobban, mint hogy egyre több F-14-est sikerül újra üzembe hozniuk. Az egykor kannibalizációra ítélt példányok közül több is újra repül, de nem csak az alkatrész utánpótlást sikerült megoldaniuk, hanem a gépek fejlesztésén is munkálkodnak. Magas rangú iráni tisztviselők egy helyi hírportálnak nyilatkozták, hogy sikeresen integráltak egy új, haza fejlesztésű radart az F-14-esekbe, melynek most a megbízhatósági tesztjei folynak. A típus fegyverzetét is bővítik, elmondásuk szerint egy földi célok elleni rakétát is integráltak a típus fedélzetébe, emellett megteremtették a bombázási képességet is.

F-14A Tomcat

A Lockheed Martin a Raytheonnal és az L-3 Communicatons-al karöltve indul az USAF tenderén, melynek célja az E-8C JSTARS típus leváltása. A pályázaton többen is indulnak, köztük a Boeing egy 737-es alapú típussal, a Gulfstream a G650-en alapuló géppel és a Northrop Grumman egy Gulfstream G550-es átalakításával. Az USAF még nem döntött abban a kérdésben, hogy biznisz-jetet, vagy inkább nagyobb kapacitású gépet szeretne e inkább, de egy dologban már dűlőre jutottak, mégpedig h a jelenleginél kisebb méretű típust akarnak. Ez vonatkozik a platformra, a radar méretére és a kezelőszemélyzet számára is. Példaként hozták fel, hogy az E-8C-n használt 6,71 méter hosszú radart egy 3,96-6,1 méteres kategóriába esővel kell leváltani, függően a platform méretétől.

E-8C Joint STARS