|

Végül nemet mondanak az indiaiak a Rafale-ra?

A közelmúltban nem először lehet hallani, hogy az indiai MMRCA tendert 3 évvel ezelőtt bezsebelő, szerződést azonban azóta realizálni nem tudó francia Dassault Aviation elveszti a számukra oly fontos, 126 db Rafale szállításáról szóló üzletet.

Dassault Rafale taxizik a 2011-es Aero India ideje alatt. A típus természetesen a 2015-ös eseményen is képviselteti magát, de indiai források szerint ennek jelentősége már nincs. Persze, hogy ez tényleg így van, az majd hamarosan kiderül... | Fotó: Pritishp333

Dassault Rafale taxizik a 2011-es Aero India ideje alatt. A típus természetesen a 2015-ös eseményen is képviselteti magát, de indiai források szerint ennek jelentősége már nincs. Persze, hogy ez tényleg így van, az majd hamarosan kiderül… | Fotó: Pritishp333 ,

A megakadt tárgyalásokról szóló hírek utáni legújabb fejlemény, hogy vezető pozíciójú védelmi minisztériumi forrásokra hivatkozó sajtóértesülések alapján az indiai Rafale üzletnek lényegében annyi. Az indiai Business Standard napilap weboldalán olvasható anyag összegzéseként a franciák állítólagos bukásának oka az árcédula.

A tűzhöz közel lévő indiai források elmondása alapján az elmúlt 3 év tárgyalásai alapján kikiristályosodott, hogy a Dassault Aviation ajánlata bizony drágább, mint a tender 2. körig jutó és végül alulmaradó Eurofighter GmbH által megtett ajánlat.

Az indiai napilap cikkében olvashatóak alapján az indiai forrás szerint mind a francia, mind az indiai fél hibás ez ügyben. A Dassault pályázatát felületesnek minősítette, melynek részletei csak a tárgyalások folyamán derültek ki, míg a védelmi minisztérium részéről a gépek teljes élettartamára vonatkozó árral valós számolással kapcsolatos tapasztalatlanságot hozta fel. Márpedig a versenyzőknek erre, vagy a gépek „nyers” árára és az élettartam alatt felmerülő üzemeltetési költségekre kellett ajánlatot tenniük.

A gallok egyre erősödő indiai problémájából a rivális „eurokacsa” gyártója ugyanakkor nem húzhat hasznot, hiszen az indiai törvények nem teszik lehetővé, hogy a preferált pályázó kiesése esetén a sorban következőé legyen a tender.

Dassault Rafale az Eurofighter Typhoon ellen

Dassault Rafale az Eurofighter Typhoon ellen ,

Hogy miként pótolják az MMRCA tender során megpályáztatott gépmennyiséget, ha a Dassault Rafale-ból tényleg nem kérnek az indiaiak, az egyelőre még tisztázatlan. Egyik szóba jöhető lehetőség, ami már „B-tervként” pedzegetve is volt korábban az az, hogy további licence jogot vásárolnak az oroszoktól Szu-30MKI gépek gyártásának folytatásához.

Végezetül nem árt megemlíteni, hogy a hír indiai időzítése nem tűnik teljesen véletlennek, hiszen küszöbön az Aero India, ahol a most igen nagy nyomás alá került franciák esetleg még tehetnek gyors lépéseket az indiai Rafale üzlet megmentésére egy jobb árajánlat megtételével. Mintegy utolsó lehetőségként.