Az Egyesült Államok hadereje, pontosabban légiereje és haditengerészete által a 30-as évek elejének környékén hadrendbe állítandó új, 6. generációs vadászgépek kapcsán pár éve már megy a mozgolódás, hiszen már 2010-ben szóba került a fejlesztési programok beindítása. A Boeing és az 5. generációs amerikai gépeket magáénak tudható Lockheed Martin után idén a Northrop Grumman is jelezte, hogy készen állnak a megmérettetésre.
Két riválisához hasonlóan a Northrop Grumman is saját pénzből, a tényleges tenderek kiírása előtt kezdett el munkálkodni a gépeken. Tom Vice, a Northrop Grumman Aerospace Systems igazgatója úgy nyilatkozott, hogy 2 csapatot is felállítottak – egyet az USAF, egyet a U.S. Navy által majdan rendszeresítendő típus fejlesztésének előkészítésére. A feleslegesen feltett kérdésre, miszerint beszállítóként képzelik-e el a 6. generációs vadászgépek programját egyértelművé tette, hogy a Northrop Grumman természetesen főfejlesztői szerepkört célozza meg – azaz ki akarják ütni az Advanced Tactical Fighter programban őket anno legyőző Lockheed Martint, illetve a Navy programja esetében pedig a Boeing elé sorolnának be.
Vice utalt rá, hogy a Northrop Grumman az F-X (USAF) és Next Generation Air Dominance (Navy) név alatt ismert haderőnemi tervek kapcsán egy függőleges vezérsík nélküli koncepcióban gondolkodnak jelenleg. Aminek kapcsán persze tisztában vannak, hogy nem lesz egyszerű, de éppen ezért is kezdték el idejében az előkészítő munkálatokat.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a B-2 kapcsán függőleges vezérsík nélküli géppel konkrét tapasztalatokkal rendelkező Northrop Grumman nem az egyetlen, aki ilyen megoldásban gondolkodik, hiszen a Boeing által pár éve közzétett korai koncepció tervek szintén egy függőleges vezérsík nélküli gépet ábrázoltak. Ami valahol talán szintén nem annyira meglepő, hiszen a már a Boeing részét képző McDonnell Douglas a 80-as években, az A-6 Intruder leváltását célzó Advanced Tactical Aircraft programban egy függőleges vezérsík nélküli megoldáson dolgozott a Navy számára. Az A-12 Avenger II végül nem realizálódott, a két fél pedig hosszú éveken át pereskedett egymással.
A kiszivárogtatott koncepciók szerint az amerikai 5. generációs típusokat jegyző Lockheed Martin viszont megtartaná a függőleges vezérsíkokat – ennek kapcsán 2 éve írtunk.