Amikor a Discovery Channelnek kerestünk témákat az első tévés Attraktorhoz, mindenképpen Kelet-Közép-Európára akartunk koncentrálni, és szerettük volna, ha magyar témákat is feldolgozhatunk. Így került a sorozatba a teljesen egyedülálló Big Wind, és így választottuk ki a magyar MRAP-et, a Komondort is.
Bár a Komondort már sokszor bemutatták, de szerencsére hamar kiderült, hogy tudni fogunk újat mutatni a nézőknek (azon túl is, hogy a Discoveryn még nem szerepelt a téma). Amikor felkerestük a céget, közölték, hogy készül már az új Komondor, sőt Komondorok. Ugyanis egyszerre építenek egy két- és egy háromtengelyes verziót, amik sok mindenben különböznek az első generációtól: például más a felfüggesztésük, és mindkettő nehezebb és erősebb az elsőnél (az első 13 tonnás és 280 lóerős volt, az új 14 tonnás 335 lóerővel, illetve 16 tonnás 450 lóerővel).
A gyártó, a Respirátor zRt. nagyon készséges volt, mindenhez odaengedtek minket, a félkész autókról is forgathattunk, bár ott azért odafigyeltek, hogy ne mutassunk olyan dolgokat, amiket nem szabad. Például, hogy hol milyen vastag a páncél – ami teljesen érthető, hiszen ha egy páncélosról bárki meg tudja mondani, hol a gyenge pontja, onnantól kezdve az a páncélos elég értéktelen a harctéren.
A cégnek egyébként nagyon érdekes a története, alapvetően abv-védelmi eszközök gyártásával foglalkoznak, ezzel viszont elég rég óta. Olyan rég óta, hogy már a XX. század elején készítettek lógázálarcot. Aztán rengeteg érdekes dolgot csináltak még, gyakorlatilag feltalálták a faxot vagy ők készítették egyes légvédelmi rakéták robotpilótáját is.
De a hangsúly továbbra is az abv-védelmen van, és mostanában azt tapasztalták, hogy rengetegen vennének tőlük ilyen eszközöket a világpiacon, de sokan nemcsak az eszközöket szeretnék, hanem azokat hordozó járműveket is. Ekkor döntöttek úgy, hogy saját MRAP-et fejlesztenek, ami elég meglepő döntés egy korábban járműveket nem gyártó, és a konkurens óriásokhoz képest picike cégtől.
Ehhez képest a tervek elkészítése után egy évvel az első Komondor már gurult. És hogy ki venne magyar MRAP-et? Mint kiderült, sokan. A magyar cég előnye ugyanis, hogy egyedi igények alapján tud kis szériában járműveket előállítani, hiszen sok országnak nincs szüksége több száz vagy ezer járműre, és velük a nagy gyártók nem nagyon állnak szóba.
A Komondorok teljesen testre szabhatók, gyakorlatilag mindent a vevő választhat ki a motortól a felépítményig. A háromtengelyes jelenleg műszaki mentőnek van kialakítva, hátul két daruval. Az egyik 5 méterre tud kinyúlni és 1 tonnát megemelni, ezzel lehet mondjuk elromlott járművek motorját kiemelni. A másikat hátrafelé lebillentve, egy másik autó orra alá beakasztva tud megemelni 12 tonnát, tehát simán kiment egy másik elakadt Komondort.
De nemcsak az új Komondorokkal próbáltuk egyedivé tenni ezt az epizódot. Kiváló alkalom volt ez egy akciójelenet leforgatásához. Ehhez persze mi kevésnek éreztük magunkat, ezért profikhoz fordultunk. A GI-Film szerencsére szívesen segített, ők nagypályások, például a Die Hardban is ők csinálták a fegyveres akciójeleneteket (a filmben az első Komondor is feltűnik). A nagy stábbal, drónnal, sok fegyverrel és még több lőszerrel forgatott jelenet ma este megtekinthető a Discovery Channelen.
—–
Attraktor