HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Egy UAV izzasztotta meg az Air India egy A320-asának pilótáit december 15-én. Az utasszállító aznapi második útját teljesítette Himalájában található Leh városába, ahova csak a legtapasztaltabbak repülhetnek. Már az aznapi első repülésen is gondjuk akadt a kommunikációval, így vizuális úton, zöld fényjelzéssel tudatták a pilótákkal a leszállási engedély megadását. A gép visszatért Delhibe, majd második útjára is elindult. A leszállás előtt ismét gond akadt a kapcsolatfelvétellel, de most az erős szél miatt a zöld jelzést sem kapták meg, így átstartoltak. Ekkor vették észre a pilóták az útjukba kerülő pilóta nélküli kisgépet, melyet alig, az elmondásuk szerint csupán 100 lábbal (kb 33 méterrel) tudtak elkerülni. Mivel az úti céljuk egy katonai repülőtér volt, így kerülhetett oda az UAV, a gép utasai is hazaszállításukra váró katonák voltak.
—
Valamivel rosszabbul járt az a pilóta, akinek a feje fölül eltűnt gépének kabinteteje felszállás közben. Az esetre december 16-án került sor a Langley légibázison. Az USAF egyik T-38-as kiképzőgépe épp gyakorlórepülésre szállt fel, miközben a hátsó kabin fölül eltűnt a plexi, mely a kifutón landolt. A géppel tettek egy iskolakört, majd leszálltak, a pilóták sérülés nélkül úszták meg az esetet.
—
Japán AIM-120C-7 AMRAAM rakéták beszerzése mellett határozta el magát. A döntésről a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség számolt be a Kongresszusnak december 12-én. A szigetország 17 éles és két kiképző rakétát vásárol, a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel, logisztikai támogatással és kiképzéssel, 33 millió dollárért cserébe.
A beszerzés azért is érdemel említést, mert a Japán Önvédelmi Légierőnél nem rendszeresítették az AIM-120-as egyetlen változatát sem eddig, helyette a hazai fejlesztésű AAM-4 váltotta le az AIM-7 Sparrowt, előbbi különlegessége, hogy az egyetlen AESA (aktív elektronikus sugáreltérítésű) radarral felszerelt rakéta a világon. AIM-120-ast eddig csak tesztelési céllal szereztek be, feltehetően most is erről van szó az alacsony darabszámot figyelembe véve.
Képek láttak napvilágot a legújabb kínai katonai helikopterről. A fotók alapján feltételezhető, hogy a Z-18-as – mely az AC313 alapján készült Z-8 továbbfejlesztése – már szolgálatba állt. A képeket a Xinhua hírügynökség hozta nyilvánosságra.
Rakétavédelmi rendszerrel szerelik fel a dél-koreai elnök repülőgépét. A kiválasztásra kerülő cégnek 2016-ig kell befejeznie a munkát, az árcetlire 27 millió dollár kerül. A rendszer az infravörös önirányítású légvédelmi és légiharc rakéták ellen jelent majd védelmet.
—
Az Indiai Haditengerészet felderítési célokkal rendszeresítené az MQ-4C Triton típust. A Global Hawk tengeri felderítésre specializált verziója az Amerikai Haditengerészet kérésére került kifejlesztésre, de már érdeklődik utána Japán is. India 6-8 példányt vásárolna felségvizeinek ellenőrzéséhez.
Az Indiai Légierő hírhedt rossz baleseti statisztikájáról, de erről nem minden esetben az alkalmazók tehetnek. Nyilvánosságra került egy adat, mely szerint a légierő vezetése 2008 és 2011 között 1225 sisakot szerzett be tesztelés nélkül. A sisakokat két indiai cég gyártotta, azonban minőségükkel gondok adódtak: a MiG-21-es és MiG-27-es pilóták számára készült eszköz 2010-ben és 2011-ben 8 alkalommal repült le az azt használók fejéről katapultálás közben. A hibás sisakok cseréjét megkezdték.
—
Maradunk Indiában: végrehajtotta a szűzfelszállását a Panchi UAV. A típus a Nishant átalakított változata, abban különbözik elődjétől, hogy felszerelték kerekekkel, ezáltal nem kell katapult z indításához, elég egy kisebb sík terep. Az első repülés 20 percig tartott.
Méretes elő-karácsonyi ajándékot kapott a Német Légierő: december 18-án megkapták első A400M teherszállítójukat, ezzel ők lettek a negyedikek Franciaország, Nagy Britannia és Törökország után akik átvehették első példányukat az összeurópai típusból. Utóbbi is örülhetett, december 22-én már a második török példányt is átvehették, mely a 14-0013 oldalszámot viseli.
—
Az Elbit Systems amerikai leányvállalata nyerte el a Brazil Haditengerészet által használt, ősöreg Grumman C-1A típus korszerűsítésének lehetőségét. (A projekt fővállalkozója a Marsh Aviation.) A négy darab gép modernizációjának költsége 106 millió dollár, melyért cserébe a gépek új erőforrásokat és modern avionikát kapnak. A munkálatok végeztével a gépek jelölése KC-2 COD/AAR (Carrier-On-Board/ Air-to-Air Refueling) lesz.
Belgiumban nyáron indítottak tanulmányt a légierő jövőbeli harci gépét illetően. A megvalósíthatósági tanulmányról most derült nyilvánosságra néhány információ, köztük az is, hogy az elemzésben szerepelt a JAS-39E/F Gripen is, ezek szerint a svéd vas beszerzését is megfontolják a helyi bizottságok.
—
Az Airbus Helicopters leszállította az első NH90 GSPA típusú szállítóhelikoptert és az első két HAD-E verziójú Tiger harci helikoptert Spanyolország számára. A forgószárnyasok a Spanyol Hadsereg légiflottáját erősítik majd.