|

HTKA Hírhalom 2014. 49. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 49. hét

Nigéria JF-17-esek beszerzését tervezi, és egyre közelebb állnak a megállapodással. A gépek Pakisztánban készülnének, a Kamra-i Pakistan Aeronautics Complex üzememében, ahol 2013 végéig 50 Block 1-es példány készült, majd átálltak átálltak az 50 megrendelt Block 2-es legyártására. A megrendelés pénzügyi oldaláról nem kerültek nyilvánosságra adatok.
Szintén a JF-17-hez kapcsolódik, hogy a Pakisztáni Légierő modernizáltatja az előbb említett 50, a Block 1-es szériába tartozó példányát. A gépek frissített avionikát, jobb szoftvereket és rögzített légi utántöltő csonkot kapnak, ezzel egy szintre hozzák őket a Block 2-es gépekkel.

Pakisztáni JF-17 Thunder egy kínai repülőnapon | Fotó: Peng Chen

Pakisztáni JF-17 Thunder egy kínai repülőnapon | Fotó: Peng Chen ,

Németország közös használatra ajánlaná fel azt a 22 NH90 helikoptert, melyre opcionális rendelése van az Airbus Helicopters-nél. Az állam eredetileg 120 példányt szerzett volna be a típusból, de ezt 2013-ban csökkentették 80 példányra 22 továbbival, melyekre opciót kötöttek, és a haditengerészet 18 NFH példányának beszerzését törölték. A 22 példányt ajánlanák fel nemzetközi használatra – a Pápán üzemelő C-17 flottához hasonlóan – így olyan országok is bővíthetnék helikopter kapacitásukat, melyeknek nem telik saját NH90-esek beszerzésére. Berlin idáig 20 NATO taggal beszélt a dologról, és elmondásuk szerint több mint 10 állam mutatott érdeklődést.

Hivatalosan is megkezdődött az európai NATO tagállamok által felállítandó tankerflotta beszerzési folyamata. A Hollandia által indított programba Norvégia is beszállt, és Lengyelország és Belgium is részvételét tervezi. A beszerzésre pályázók a szokásosak: az Airbus az A330-200 MRTT-vel, míg a Boeing a KC-46A Pegasus-al indul. A tervek szerint a szerződést jövő év végén írják alá, míg a kezdeti műveleti képességet 2019-ben érhetik el.

Szöul mindeközben elhalasztotta új tankerének kiválasztását. Eredetileg decemberben került volna sor a pályázat eredményhirdetésére, ám ezt 1-2 hónappal eltolták, mert a pályázóknak nem teljesítik a kiírt követelményeket. 3 cég szeretné megnyerni a jogot a 4 gép szállítására, a szokásos Airbus A300-200 MRTT és Boeing KC-46A Pegasus mellett az Israel Aerospace Industries egy átalakított B767 MMTT névvel jelzett típussal indul. A beszerzésre 1,25 milliárd dollárt szán a Dél-Koreai Kormány.

Ausztrál Airbus portugál Falcont itat | Fotó: Airbus Military

Ausztrál Airbus portugál Falcont itat | Fotó: Airbus Military ,

Maradjunk Dél-Koránál: a Korean Aerospace Industries (KAI) újabb török megrendelésre számít a KT-1T típusra. A Török Légierő korábban 40 példányt állított szolgálatba a könnyű kiképzőgépből, így logikus lépés lenne az igények növekedése esetén újabb példányok rendelése.

A Brit Védelmi Minisztérium megrendelte az F-35B első 4 példányos szériáját. A következő 5 évben 14 példány beszerzésére lesz lehetőségük a szükséges infrastruktúra kiépítése és a kiszolgáló berendezések megvásárlása mellett. Az első négy példányt megosztva kapja majd a légierő és a haditengerészet.
Ide kapcsolódó hír, hogy a britek által a típushoz szánt fegyverek tesztelése megkezdődött. Az Amerikai Haditengerészet Patuxent River-i bázisáról repült először AIM-132 ASRAAM rakétával és Paveway IV bombákkal felszerelve egy F-35B. Az eszközöknek egyelőre csak az aerodinamikai vizsgálata folyik, azaz hogy hogyan befolyásolják a gép repülési paramétereit és kezelhetőségét, az oldási tesztekre később kerül sor.

Tajvan december 3-án kapta kézhez a megrendelt UH-60M-ek első szériáját. A forgószárnyasok hajón érkeztek a szigetországba.

Az U-2-es felderítőgép méltán nevezhető legendásnak, elég ha a hajdani Szovjetunió feletti repülésekre vagy a kubai rakétaválságra gondolunk. A Dragon Lady egyes példányai mind a mai napig repülnek, hiába kellett volna már évekkel ezelőtt nyugdíjba vonulniuk, az RQ-4 Global Hawk problémái miatt erre nem került sor. A Lockheed Martinnál most olyan ötlettel álltak elő, mely további évekkel csúsztathatja a típus kivonását, konkurenciát állítva a Norhtrop Grummannak: átalakítanák a típust, hogy opcionálisan pilóta nélkül is repülhessen. Az így kapott gépnek több előnye is lenne, köztük az 5000 fontos (1866 kg) hasznos terhelhetőség az RQ-4 3000 fontos hasonló adatával szemben, 70 000 lábos (21 000 méter) működési magasság a 60 000-hez (18 000 méter) képest, valamint az önvédelmi berendezések megléte.

Az elképzelés grafikán | Kép: Lockheed Martin Concept

Az elképzelés grafikán | Kép: Lockheed Martin Concept ,

Új repülőeszközöket kap a Ghánai Légierő. A beszerzésről az ország miniszterelnöke, Dramani Mahama beszélt egy új hangár átadási ünnepségén az Accra-i légibázison. A tervek szerint újabb Z-9-es és Mi-17-es forgószárnyasokat szereznének be Kínából és Oroszországból, C-295 könnyű teherszállítót az Airbustól és EMB-314 Super Tucanot Brazíliából, utóbbit kettős szerepkörre, kiképzésre és földi célpontok támadására.

Nem indult jól a december a Török Légierőnek, egy hete hétfőn, december 1-én ugyanis lezuhant az egyik F-16-os vadászgépük. A repülőgép az ország középső részén, Amasya tartományban csapódott a földnek, a pilóta kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet.

Szerencsétlen módon Pakisztánban sem úszták meg baleset nélkül a december 1-jét, náluk egy Mirage-5 került veszteséglistára. A vadászgép Karacsitól nem messze zuhant le, a pilóta sikeresen katapultált és túlélte a balesetet, és szerencsére a földön sem történt személyi sérülés.