A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az USAF végleg kiválasztotta az új harci kutató-mentő helikopter típusát, a várakozásoknak megfelelően a Sikorsky kapja a megrendelést. Az 1982 óta üzemelő HH-60G Pave Hawkok leváltására már 1999-ben tendert indítottak, ám az elhúzódott, így 2005-ben CSAR-X programnéven indult meg a tendereztetés. Az eredményhirdetésre 2007 elején került sor, ám a győztes Boeing sem örülhetett sokáig, ugyanis a programot törölték. 2012 október 22-én bocsájtották újra útjára a beszerzést, CRH (Combat Rescue Helicopter) kódnév alatt, a pályázók között volt az AgustaWestland, a Boeing, az EADS, a Bell Helicopter és a Sikorsky, de az előző három rövid idő után kiszállt, mondva, hogy a pályázat feltételei a Sikorsky MH-60 típusára vannak szabva. Így került képbe a most győztesnek hirdetett HH-60W, avagy nem hivatalos nevén Whiskey. Az USAF 112 példány beszerzését tervezi 7,9 milliárd dollárért cserébe. A Whiskey több részletében is eltér a leváltandó helikopterektől, nagyobb a belső üzemanyag kapacitása valamint a belső teret is megnövelték, így biztosítva több helyet a sérültek, a felcserek és az életmentő berendezések számára.
Egy hete szintén a Hírhalomban lehetett olvasni, hogy Nagy Britannia kézhez kapta első A400M teherszállítóját. Az MSN15-ös gyári számozású példány ZM400-as jelöléssel állt a Brit Királyi Légierő szolgálatába 10 nappal a Brize Norton bázisra érkezése után. Az év végéig további 2 példány érkezik a szigetországba, ezek közül az első most Madridban tartózkodik, ahol az önvédelmi rendszereit szerelik fel. A RAF 22 Grizzlyje 2018 végéig áll szolgálatba.
—
Elvégezte szűzrepülését az Eurocopter első EC645 T2 helikoptere. Az EC145 T2 katonai változatából Berlin rendelt 15 darabot, mellettük egyedüli üzemeltetőként a Thai Királyi Haditengerészet tűnik majd fel 5 példánnyal. A 3,7 tonnás helikopter az előző verzióhoz képest könnyebb farokrotort, Helionix avionikai rendszereket, valamint javított képességű Turbomeca Arriel 2E hajtóművet kapott.
Új szerződést kötött a Rolls-Royce, a USMC és az USAF a V-22-esek hajtóműveinek karbantartásáról. A 2 évre szóló szerződés 287 millió dollár, ezek szerint a gyártónak sikerült az AE1107C erőforrások repült órájának költségét 30%-al levinnie az előző, 2009-ben született 5 éves szerződéshez képest. Összesen 750 hajtómű van az Amerikai Tengerészgyalogság és a Légierő állományában.
A Rolls-Royce lassan halad a hajtómű fejlesztésével is, 2009 óta az üzemeltetési költségek csökkenése mellett a leadott tolóerő növekedett 17%-al, valamint a hajtómű élettartamára is jótékony hatással vannak a fejlesztések. A legújabb, Block 3-as turbina fejlesztés eredményeként a hajtómű próbapéldányai földi tesztpadon 8800 lóerőt szolgáltattak, a légi teszteken pedig bebizonyosodott, hogy 6000 láb (1828 méter) magasságban, 35 fokos környezeti hőmérséklet mellett is képes a lebegésre a gép.
—
A Brazil Haditengerészet az MBDA Sea Ceptor rakétáját választotta új generációs Tamandaré korvettjeihez. A kis hatótávolságú fegyver a cég ASRAAM légiharc rakétáján alapul, de az infravörös irányító részt lecserélték aktív radarosa. Brazília a típus 3. megrendelője a Brit és az Új Zélandi Királyi Haditengerészetek után.
Az Indiai Kormány döntése alapján a légierő mégsem kap több Pilatus PC-7 Mk II-es kiképzőgépet. Az IAF-nek jelenleg 75 példányra van megrendelése, melyeknek átadását már majdnem befejezte a svájci gyártó, ám további 106 gép vásárlását tervezték, melyek az Hindustan Aeronautics Limited üzemeiben készültek volna licencjoggal, ezt vétózta most meg a kormány.
—
November 28-án hivatalosan is szolgálatba állt az Ausztrál Királyi Haditengerészet legújabb egysége, az HMAS Canberra helikopterhordozó.
A Bolgár Kormány nem szavazta meg az új vadászgéptípus beszerzéséhez szükséges összeg elkülönítését. A pénzmagot leghamarabb 2017-ben kaphatja meg a légierő, melyből rendszeresíthetik a MiG-21-esek váltó típusát.
—
A tervezettnél hamarabb kerülhetnek F-35-ösök a Brit Királyi Haditengerészet legújabb repülőgép hordozójára. A Queen Elizabeth 2018-ban kész lesz a vadászbombázók fogadására, ám az első brit F-35B század csak 2021-ben kapja majd meg a bevethetőségi státuszt, így a köztes 3 évre keresnek megoldást a haditengerészetnél. A BBC információ szerint a Brit Királyi Haditengerészet megkereste az Amerikai Tengerészgyalogságot, azzal az a kéréssel, hogy üzemeltessék az 5. generációs típus néhány példányát a hajón, amíg a saját gépek üzembe nem állnak, ezzel előrehozva a hajó személyzetének rutinszerzését.
—
Mumbaiban megkezdték az INS Vikrant szétszerelését. A korábban a Brit Királyi Haditengerészetnél HMS Hercules néven szolgáló repülőgép-hordozó bontásán 200 dolgozó munkálkodik. A hajó nem keverendő össze a 2013-ban vízre bocsátott, hazai építésű, szintén INS Vikrant nevet kapott hordozóval.
—
Az F-35-öst ért kritikák között néhány éve felmerült, hogy az új típus jóval zajosabb elődeinél. A médiában olyan előrejelzéseket lehetett olvasni, hogy a típus erősen veszélyezteti majd a körülötte dolgozók hallását, ám mára bebizonyosodott ennek ellentéte. A programban dolgozók most megmérték az F-35B zajszintjét, mely felszállás közben valóban 2 decibellel hangosabb a leváltandó F/A-18-asok által keltett zajtól, ám átrepülések, megközelítés és leszállás során legalább 10 decibellel alacsonyabb.
—