|

HTKA Hírhalom 2014. 37. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Szíriai UAV-t törölt le az égről az Izraeli Légvédelem még augusztus utolsó napján. A források szerint a pilóta nélküli gép irániban gyártott Yasir típus volt, melyet Patriot nagy hatótávolságú rakétával lőttek le miután belépett az ország légterébe. Nem ez volt az első ilyen eset a nyáron, július 14-én a Gáza övezetből indíva a Hamász is küldött kisméretű UAV-t Izrael légterébe, melyet szintén egy Patriottal semmisítettek meg. A szakértők szerint ezen berepülésükkel két céljuk lehet: tesztelni a légvédelem reakcióidejét, és/vagy felderítési információhoz jutni az Izraeli Hadsereg aktuális helyzetéről.

Patriot kilövés | Forrás: timinthesandbox.wordpress.com

Patriot kilövés | Forrás: timinthesandbox.wordpress.com ,

Szeptember 12-én összeütközött az Amerikai Haditengerészet USS Carl Vinson (CVN-70) repülőgép hordozójának két F/A-18C vadászbombázója a Csendes-óceán nyugati részén. A gépek a 17. hajófedélzeti repülőgép ezred állományába tartoztak, egyik a 94., a másik pedig a 113. század állományába. A balesetet követően az egyik pilótát rövid időn belül kimentették és a hordozó fedélzetére szállították az ilyenkor kötelező orvosi vizsgálatokra, ám a másik pilótát nem találták, ezért keresésébe több helikoptert és hajót is csatlakoztattak.
A Carl Vinson egyébként az Amerikai 7. Flotta részeként tartózkodik a Csendes-óceán ázsiai régiójában, stabilitási művelet végett.

Az Indiai Légierő szeptember 9-én átvette 5. P-8I járőrgépét, a Boeing ezzel a megrendelt 8 példány több mint felét idő és költségkereten belül szállította. A fennmaradó három példányból egyet még idén átrepülnek a világ második legnépesebb országába, az utolsó kettő pedig 2015-ben követi típustestvéreit.

Az Amerikai Haditengerészet belekezdett a hajófedélzeti pilóta nélküli gépek közös vezérlőszoftverének tesztelésébe. A Patuxent River haditengerészeti bázison kipróbálásra kerülő programra alapul majd a jövőben a hordozókra kerülő és a partról bevethető pilóta nélküli gépek irányítása, kezdve az MQ-8 Fire Scout forgószárnyasoktól kezdve egészen az MQ-4C Triton felderítőkig. A szoftvert utóbbi típus szimulátorába integrálják először. Ha sikerül a fejlesztés, a közös szoftver felel majd a haditengerészet állományában üzemelő összes UAS irányításáért, összehangolásáért, emellett a gépek közötti adatkapcsolatot is biztosítja.

Mialatt az amerikai felső vezetésben továbbra is komoly viták tárgyát képezi az A-10-es üzemben tartása, addig az USAF-nál úgy gondolják, hogy a típus még jó néhány évig a frontvonalban fog szolgálni, ehhez pedig biztosítani kell a megfelelő hátteret. Ennek részeként szerződést kötöttek a koreai légitársasággal, a KAL-al, az Osan légibázison állomásozó A-10-esek mélységi karbantartásának elvégzéséről. A 46 millió dolláros szerződés szerint 2020 szeptember 30-ig a szöuli reptéren találhat karbantartó bázis végzi a Dél-Koreában állomásozó A-10-es karbantartási és komolyabb javítási munkálatait.

800px-A-10_Thunderbolt_II_In-flight-2

A lengyel MSPO haditechnikai kiállításon több hazai cég is új UAV-t mutatott be a nagyközönségnek, a lengyel haderő ilyen eszközök utáni növekvő keresletének kielégítésére.
Kezdjük a sort a WB csoportba tartozó Flytronic vállalattal: egy FlySAR névre hallgató tervezetet állítottak ki, mely egy 110 kg-os, 15 óra repülési idejű, egy 4 lóerős dugattyús motor által hajtott típust takar. A FlySAR maximális sebessége 160 km/h, és 45 kg-nyi hasznos terhet tud a levegőbe emelni, melybe egy szintén hazai fejlesztésű szintetikus radar is beletartozik. A gép első repülését április 18-án hajtotta végre, idáig 3 prototípus készült belőle.
Másik új típus a E-310, vagy más néven PIT-Radwar, mely június 24-én hagyta el először a talajt önerejéből. Az 5,4 méteres fesztávolságú gép maximális felszálló tömege 75-80 kg, ebből 25 kg a hasznos teher. A gép 15 órán át képes a levegőben maradni, jelenlegi dugattyús motorját pedig hibrid meghajtásra cserélik. A típust lehet adatkapcsolattal földi állomásról irányítani, de a Global Hawk-hoz hasonlóan képes autonóm is lerepülni egy előre beprogramozott útvonalat.

FlySAR | Fotó: Bartosz Glowacki

FlySAR | Fotó: Bartosz Glowacki ,

PIT-Radwar | Fotó: Bartosz Glowacki

PIT-Radwar | Fotó: Bartosz Glowacki ,