HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Szíriai UAV-t törölt le az égről az Izraeli Légvédelem még augusztus utolsó napján. A források szerint a pilóta nélküli gép irániban gyártott Yasir típus volt, melyet Patriot nagy hatótávolságú rakétával lőttek le miután belépett az ország légterébe. Nem ez volt az első ilyen eset a nyáron, július 14-én a Gáza övezetből indíva a Hamász is küldött kisméretű UAV-t Izrael légterébe, melyet szintén egy Patriottal semmisítettek meg. A szakértők szerint ezen berepülésükkel két céljuk lehet: tesztelni a légvédelem reakcióidejét, és/vagy felderítési információhoz jutni az Izraeli Hadsereg aktuális helyzetéről.
Szeptember 12-én összeütközött az Amerikai Haditengerészet USS Carl Vinson (CVN-70) repülőgép hordozójának két F/A-18C vadászbombázója a Csendes-óceán nyugati részén. A gépek a 17. hajófedélzeti repülőgép ezred állományába tartoztak, egyik a 94., a másik pedig a 113. század állományába. A balesetet követően az egyik pilótát rövid időn belül kimentették és a hordozó fedélzetére szállították az ilyenkor kötelező orvosi vizsgálatokra, ám a másik pilótát nem találták, ezért keresésébe több helikoptert és hajót is csatlakoztattak.
A Carl Vinson egyébként az Amerikai 7. Flotta részeként tartózkodik a Csendes-óceán ázsiai régiójában, stabilitási művelet végett.
—
Az Indiai Légierő szeptember 9-én átvette 5. P-8I járőrgépét, a Boeing ezzel a megrendelt 8 példány több mint felét idő és költségkereten belül szállította. A fennmaradó három példányból egyet még idén átrepülnek a világ második legnépesebb országába, az utolsó kettő pedig 2015-ben követi típustestvéreit.
—
Az Amerikai Haditengerészet belekezdett a hajófedélzeti pilóta nélküli gépek közös vezérlőszoftverének tesztelésébe. A Patuxent River haditengerészeti bázison kipróbálásra kerülő programra alapul majd a jövőben a hordozókra kerülő és a partról bevethető pilóta nélküli gépek irányítása, kezdve az MQ-8 Fire Scout forgószárnyasoktól kezdve egészen az MQ-4C Triton felderítőkig. A szoftvert utóbbi típus szimulátorába integrálják először. Ha sikerül a fejlesztés, a közös szoftver felel majd a haditengerészet állományában üzemelő összes UAS irányításáért, összehangolásáért, emellett a gépek közötti adatkapcsolatot is biztosítja.
—
Mialatt az amerikai felső vezetésben továbbra is komoly viták tárgyát képezi az A-10-es üzemben tartása, addig az USAF-nál úgy gondolják, hogy a típus még jó néhány évig a frontvonalban fog szolgálni, ehhez pedig biztosítani kell a megfelelő hátteret. Ennek részeként szerződést kötöttek a koreai légitársasággal, a KAL-al, az Osan légibázison állomásozó A-10-esek mélységi karbantartásának elvégzéséről. A 46 millió dolláros szerződés szerint 2020 szeptember 30-ig a szöuli reptéren találhat karbantartó bázis végzi a Dél-Koreában állomásozó A-10-es karbantartási és komolyabb javítási munkálatait.
A lengyel MSPO haditechnikai kiállításon több hazai cég is új UAV-t mutatott be a nagyközönségnek, a lengyel haderő ilyen eszközök utáni növekvő keresletének kielégítésére.
Kezdjük a sort a WB csoportba tartozó Flytronic vállalattal: egy FlySAR névre hallgató tervezetet állítottak ki, mely egy 110 kg-os, 15 óra repülési idejű, egy 4 lóerős dugattyús motor által hajtott típust takar. A FlySAR maximális sebessége 160 km/h, és 45 kg-nyi hasznos terhet tud a levegőbe emelni, melybe egy szintén hazai fejlesztésű szintetikus radar is beletartozik. A gép első repülését április 18-án hajtotta végre, idáig 3 prototípus készült belőle.
Másik új típus a E-310, vagy más néven PIT-Radwar, mely június 24-én hagyta el először a talajt önerejéből. Az 5,4 méteres fesztávolságú gép maximális felszálló tömege 75-80 kg, ebből 25 kg a hasznos teher. A gép 15 órán át képes a levegőben maradni, jelenlegi dugattyús motorját pedig hibrid meghajtásra cserélik. A típust lehet adatkapcsolattal földi állomásról irányítani, de a Global Hawk-hoz hasonlóan képes autonóm is lerepülni egy előre beprogramozott útvonalat.