|

Mélyponton a Luftwaffe légiflottájának bevethetőségi aránya

A Luftwaffe, azaz a Német Szövetségi Köztársaság légiereje helyzetéről már korábban is cikkeztünk a HTKA hasábjain. Sajnos vagy sem, ezen cikkek témája és hangulata általában nem volt pozitív, ugyanis az egykoron a világ legjobbjának titulált Német Légierő komoly problémákkal küszködik. A német sajtóban már 2010 júliusában, tehát több mint négy éve megkongatták a vészharangot: egy akkori, minisztériumi kimutatás szerint az anyagi források megnyirbálása miatt az egész német haderő, így a szárazföldi, a légi és a tengerészeti szakág is nehézségek elé nézhet. Már akkor látszott, hogy ez különösképpen érinteni fogja a Luftwaffét, mely fajlagosan az egyik legdrágábban fenntartható, ráadásul aktuális fejlesztései sem haladnak úgy, ahogy az elvárható lenne (lásd: Eurofighter- és A400M-program).

Ha rosszmájúak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk: éppen ideje volt, hogy újabb részletekre derüljön fény a Luftwaffe állapotát illetően. A napokban ugyanis a Der Spiegel napilap nyilvánosságra hozott egy belső kormányzati jelentést, melyet az Ursula von der Leyen vezette védelmi minisztériumban készítettek a szövetségi kormány számára. Ezen – jellegéből fakadóan hitelesnek minősíthető – dokumentum szerint a Luftwaffe légi járműveinek bevethetőségi aránya régen nem látott mélyponton van. A jelentésben konkrétan a következő adatokkal találkozhat az olvasó:

• A 109 Eurofighter Typhoon vadászbombázóból mindössze 8 teljes értékűen bevethető.
• Az 56 Transall C-160 taktikai teherszállítóból 21 alkalmas feladatai ellátására.
• A CH-53GA/GS nehéz szállítóhelikopterek 67 darabos flottájából 7 példány bevethető.
• A viszonylag újnak mondható NH90 közepes szállítóhelikopterekből 33-al rendelkeznek, ám közülük csak öt áll készen a bevetésre (igaz, ezek a szárazföldi erők állományába tartoznak).

Német CH-53GA - talán ez a példány sem bevethető épp

Német CH-53GA – talán ez a példány sem bevethető épp ,

A fenti, egészen elképesztő számokon túlmenően a légierő alulfinanszírozottságát és az elégtelen repült óraszámot egyaránt firtatja a jelentés, de megnevezésre kerülnek az okok is. A védelmi minisztérium szerint a problémák fő forrásai – elsősorban az NH90 helikopterek esetében igazak a következő megállapítások, de kiterjednek a többi eszközre is – a „jelentősen késlekedő” és „szinte tervezhetetlen” alkatrészellátás, valamint a képzett kiszolgáló-személyzet hiánya. Utóbbira konkrét számokat is felhoznak: a szakembergárda kiképzettségi szintje megközelítőleg 62%-os a kívánatoshoz képest.

Mindez egyébként annak kapcsán derült napvilágra, hogy felmerült német katonai segélyszállítmányok légi úton történő ledobása az Irakban harcoló kurd milíciák számára. Különféle humanitárius csomagokat már eddig is juttattak el a Luftwaffe C-160-asai az Iszlám Állam által fenyegetett népcsoportnak, a lőfegyvereket és páncéltörő rakétákat tartalmazó katonai segélyről viszont heves vita robbant ki a szövetségi kormányban – döntés a Der Spiegel szerint a mai parlamenti ülésen várható. Jusson azonban bármilyen álláspontra a Bundestag képviselőgárdája, tény: a Bundeswehr, azon belül is a Luftwaffe költségvetését növelni kell, valamint javallott a kiképzés, a beszállítói struktúra és az üzemeltetés állapotának renoválása.

Német Eurofighter

Német Eurofighter ,

A bevethetőségi számokat tartalmazó újságcikkre egyébként hétfőn sajtótájékoztató keretében reagált a védelmiminiszter-asszony szóvivője, aki közölte: a Bundeswehr eszközállományának állapota belügy, erről a nyilvánosság előtt nem folyhat diskurzus. Emellett hozzátette, hogy a haderő egységei a normálisnak megfelelően jól felszereltek – ám azt nem részletezte, mit jelent a normális. Amint pedig arra a német sajtó is rávilágított, a kiszivárgott minisztériumi jelentésben szereplő adatokat nem cáfolta meg, tehát azok valószínűleg igazak, vagy közel állnak a valós tényekhez.