|

HTKA Hírhalom 2014. 31. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 31. hét

Nem nyitotta túl szerencsésen az augusztust az Indiai Légierő: mintegy 26 perccel a felszállás után, helyi idő szerint 12 óra 06-kor, minden bizonnyal műszaki hiba miatt lezuhant az egyik SEPECAT Jaguar típusú vadászbombázójuk. A Bhuj repülőtértől körülbelül 30 km-re történt balesetet a pilóta szerencsésen túlélte, miután sikeresen katapultált gépéből. A földön szerencsére senki sem sérült meg, és anyagi kár sem keletkezett. Az IAF szóvivője szerint a vizsgálat azonnali hatállyal megkezdődött az ügyben.
A folyó naptári évben egyébként ez volt a második indiai Jaguar-baleset: január 22-én már elveszítette egyik ilyen repülőgépét Új-Delhi.

Indiai Jaguár | Forrás: livefist.blogspot.hu

Indiai Jaguár | Forrás: livefist.blogspot.hu ,

Július 23-án értesítette a Kongresszust a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség a Fülöp-szigetek legújabb kívánságáról, mely szerint új szállítórepülőket vásárolnának. Választásuk nem meglepő módon a C-130 Herculesre esett, annak is a T logisztikai támogató feladatokra specializált változatára. A 2 példány mellé 2 T-56-16 erőforrás érkezik tartalékként, továbbá logisztikai támogatást és pótalkatrészeket tartalmaz a 61 millió dolláros csomag.

A Francia Légierő kézhez kapta harmadik A400M teherszállítóját. Az július 25-én átadott gép az MSN10-es gyári jelzéssel ellátott példány, mely az Orléans légibázisról üzemeltetve végzi majd napi feladatait. Az MSN10-es a képességek terén ugrást jelent a tavaly augusztusban átadott első, és novemberben érkező második példányhoz képest, hisz repülési magassága már elérheti a 12 000 métert, emellett terhelhetőségét is kibővítették köszönhetően a teherrámpára elhelyezhető két szabványpalettának.
Franciaország mellett Törökország az egyetlen nemzet melynek légiereje átvehette már első Atlas teherszállítóját, ők áprilisban kapták kézhez a nyugati világ legnagyobb teljesítményű gázturbinájával ellátott típust.

Franciaország harmadik A400M Atlasa | Fotó: Airbus

Franciaország harmadik A400M Atlasa | Fotó: Airbus ,

A brazíliai székhelyű FLight Tech megszerezte első exportmegrendelését az FT-100 Horus pilóta nélküli gépre. A vásárló egy meg nem nevezett afrikai ország, akik 3 példányra ruháznak be, ezeket az év második felében át is vehetik, emellett szerződés ismeretlen számú gépre opciót is tartalmaz. A 6-7 kg tömegű, 2,7 méteres fesztávolságú típus 1-2 órát tartózkodhat a levegőben felderítési feladatok végrehajtására.

FT-100 Horus | Fotó: Flight Tech

FT-100 Horus | Fotó: Flight Tech ,

Ha már szóba került Brazília: az Airbus Defene & Space leszállította a dél-amerikai ország utolsó modernizált P-3 Orion gépét. A légierő még 2006-ban rendelte meg 9 példány modernizálását és szerkezeti felújítását az európai gyártótól. A tengerészeti járőrgépek az átalakítás során új érzékelőket, kommunikációs rendszereket, felújított kabin avionikát és az Airbus integrált taktikai rendszerét kapták meg. A belső átalakításon túl a sárkányszerkezet élettartamát is megnövelték, valamint a T56-os erőforrások is átalakuláson estek keresztül.

Modernizál brazil P-3-as | Fotó: Airbus Defence & Space

Modernizál brazil P-3-as | Fotó: Airbus Defence & Space ,

Több mint hét hónappal az első példány átvételének tervezett dátuma után az Indiai Légierő első LCA százada még mindig várja gépei megérkezését. A Bangalore-ban állomásozó 45. századnak több mint fél éve át kellett volna vennie első könnyű vadászbombázóit, ezzel lehetőséget biztosítva a gyakorlórepülések megkezdéséhez, ám ismeretlen okok miatt erre mint a mai napig nem került sor.

Az Indonéz Légierő átvette első 3 modernizált F-16-osát. A 2012 januárjában megkötött szerződés szerint összesen 24, korábban az Amerikai Légierő és Légi Nemzeti Gárda kötelékében szolgáló F-16C/D Block 25 vadászbombázót újítanak fel és adnak át a szigetország részére. A 670 millió dolláros befektetésért cserébe a Block 52-es standardnak megfelelően modernizálja az USAF Hill légibázison székelő Ogden ALC nevű vállalata a gépeket. A Kelet-Jávában található Iswahjudi légibázisra július 25-én érkezett meg az egy együléses C és két kétüléses D variáns, a többi 21 példányt 2015 végéig adja át az USAF.

Az elsőként átvett modernizált indonéz F-16C | Fotó: janes.com

Az elsőként átvett modernizált indonéz F-16C | Fotó: janes.com ,

Hamarosan megkötődhet egy újabb szerződés AGM-114 Hellfire rakéták szállításáról az USA és Irak kormánya között. A tervek szerint az ázsiai ország 5000 fegyvert szerezne be annak K, N és R variánsaiból, 700 millió dolláron felüli összegért. A fegyvereket a szunniták elleni harcokhoz használnák a közeljövőben, ehhez azonban feltétel az F-16-osok minél előbbi szolgálatba állítása, hisz addig csupán két Cessna képes azok alkalmazására.

Ausztrália sietteti az AGM-84 Harpoon Block 1G hajók elleni rakéta integrációját a P-8A Poseidon fedélzetére. A Boeing tengeri járőrgépe egyelőre nem képes a hajók elleni rakéta bevetésére, mely nagyban kibővítené a lehetőségeket. Az ausztrál nyomás végett az Amerikai Védelmi Minisztérium tárgyalásokat kezdeményezett a Boeingal az integrálás felgyorsítása érdekében.

Jelentős fejlődést könyvelhetnek el a Tyndall légibázis kiképzői. Az itt állomásozó 43. vadász század és a 325. kiképző század felelős az F-22 Raptorra kerülő pilóták oktatásáért, és bár az első 5. generációs vadászból csupán 184 példány áll szolgálatban, ennél magasabb számú pilótára több okból is szükség van. A kiképzés végén eddig átlagosan 10-en kapták meg évente a jogosításukat a Raptorra, ez a mennyiség azonban a 2014-es költségvetési évben 23-ra nőtt. 2015-re további gyarapodás várható, a tervek szerint 30 diák is elvégezheti a kurzust.