|

Külföldi segítségre várnak az indiaiak

Ahogy arról márciusban már beszámoltunk, az Indiai Légierő vezetése megelégelte a hazai fejlesztésű HJT-36 típusú sugárhajtású kiképzőgép kálváriáját és importból beszerzett gépekkel pótolná a kapacitást, de a legfrissebb hírek szerint a saját típus fejlesztését sem állítják le, a problémák megoldására külföldi segítséget vennének igénybe.

Az 1997 óta fejlesztett HJT-36 Sitara típusú sugárhajtású kiképzőgépnek nem áll jól a szénája, a 2003-as első repülése óta három komolyabb repülőeseménye volt az egyhajtóműves gépnek, az egyik prototípust el is vesztették. Ráadásul a francia Snecma Larzac 04H20 erőforrást le kellett cserélni az orosz NPO Saturn 55I típusra, valamint a berepülőpilóták asszimmetriára is panaszkodtak.

Az indiaiaknak egyelőre nincs szerencséjük a saját típusukkal

Az indiaiaknak egyelőre nincs szerencséjük a saját típusukkal ,

A legfrissebb hírek szerint a gép üres súlyával sincs minden rendben, mivel tendert írtak ki a típus tömegének csökkentésében való technikai segítségnyújtásra. A HAL számára jól jönne egy tapasztalt külföldi gyártó segítsége, ráadásul az együttműködés lehetőséget adhat a többi probléma megoldására is.

Bár már több éves csúszásban vannak, a gépet kifejlesztő Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vezetői ígérik, hogy a gép év végéig hadrendbe állhat korlátozott képességekkel (természetesen a könnyített verzió csak évekkel később lesz elérhető). A szerződés szerint 12 nullszériapéldányt és 73 darab sorozatgyártású gépet kell leszállítaniuk az Indiai Légierő számára, melyek a BAE Systemstől vásárolt 123 darab Hawk 132 típusú sugárhajtású kiképzőgépeket egészítik majd ki.

A hazai ipar fejlesztése mellett Indiának nagy szüksége van a kiképzőgépekre, mivel az 1970 óta bekövetkező 1050 gépveszteség 40 százaléka “humánfaktor” miatt következett be. Nagyrészt amiatt, mert a pilóták nem megfelelő gyakorlatuk miatt nem bírtak el a nehezen kezelhető harcigépekkel. Mivel India folyamatosan modernizálja és bővíti légierejét, így a gépekből egyre több lesz és egyre nagyobb igény lesz a megfelelően kiképzett hajózószemélyzetre.