|

A Gripen fedélzetén állhat először szolgálatba a Meteor rakéta

A védelmi és biztonsági profilú Saab és a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatala (FMV) befejezte az MBDA Meteor látóhatáron túlról bevethető légiharc-rakéta (BVRAAM) integrációjához szükséges lövészeteit a Gripen fedélzetén. Az év első felében végrehajtott legutóbbi indításokkal ellenőrizték a Gripen fedélzetén történő integráció megfelelőségét, valamint a gyártó által garantált befogási távolságot és a rakéta hatótávolságát. Ezen voltak az utolsó próbák az előtt, hogy az új rakéta szolgálatba állhasson a JAS-39C/D Gripen többfeladatú vadászbombázó fedélzetén. A Meteor alkalmazásának képessége a Gripen legfrissebb, MS20 (Materiel System 20) jelzésű szoftvercsomagjával kerül a Svéd Légierő gépeinek fedélzetére. Amikor az MS20 hadrendbe áll, a Gripen lesz a világon a legelső típus, mely rendelkezik a Meteor BVRAAM alkalmazásának képességével.

2014 márciusában két légi indítást hajtottak végre egy Gripen fedélzetéről az MDBA torlósugár-hajtóművel hajtott, nagy hatótávolságú légiharc-rakétával, a Meteorral. Ezek voltak az utolsó Meteor-indítások, mielőtt a rakéta szolgálatba állna a Gripenen. A teszteket két egymáskövető napon (március 12-én és 13-án) hajtották végre az FMV észak-svédországi Vidselben található lőterén. A Saab a próbákat a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával és az MBDA által küldött Meteor Támogatói Csoporttal közösen végezte el.

Fotó: Saab

Meteort indtó Gripen | Fotó: Saab ,

A két Meteort távirányítású célrepülőgépekre lőtték ki. A tesztek során demonstrálták a rakéta biztonságos leválását a hordozó repülőgépről, valamint az indító platform és a fegyver közötti adatkommunikáció különböző funkcióinak működését. A tesztek emellett arra is szolgáltak, hogy a megrendelőként résztvevő FMV megbizonyosodjon a rakéta ígért teljesítményéről és képességeiről.

A 2014. márciusi próbák során alacsony és nagy magasságból is indítottak rakétát, a tesztek során az indító repülőgép manőverezett, emellett demonstrálták a nagy hatótávolságot, a manőverező célpontok leküzdését, valamint az adatkapcsolat működését és a célbefogási képességet is.

A Saab korábbi sikeres svédországi Meteor tesztjei során már több ízben elvégezték Meteor szoftveres integrációjának ellenőrzését. A 2014. márciusi tesztekkel lezárult a JAS-39C/D Gripen és az MS20 integrációs programja. A márciusi éleslövészetek újabb fontos adatokkal járultak hozzá a Saab harci repülőgépekről történő rakétaindításokkal kapcsolatos tapasztalatához.

Forrás: Saab

Forrás: Saab ,

Március óta a Saab segédkezett a teszteredmények feldolgozásában a végleges MS20 szoftvercsomag kialakítása érdekében. A végleges MS20-ast hamarosan leszállítják az FMV számára, hogy még az idei év folyamán további teszteket és ellenőrzéseket hajtsanak vele végre.

„A Saab Aeronautics szmára megtiszteltetés volt együtt dolgozni a Meteor csapatával a fejlesztési program során. Az új típusú BVR-rakéta integrációjával a Svéd Légierő vezető pozícióba került. Svédország most előnyben van a stratégiák kidolgozásánál, hiszen használhatja ezt a képességet légiharcban” – mondta Tobias Andersson, a Saab Meteor integrációjáért felelős menedzsere.

Svédország Franciaországgal, Németországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Nagy-Britanniával működött együtt a Meteor BVRAAM kifejlesztése alatt, az MBDA fővállalkozóként vett részt a projektben. A Meteor egy korszerű, nagy hatótávolságú és manőverező-képességű légiharc-rakéta, mely et úgy terveztek, hogy leküzdhesse a 21. század legkifinomultabb légi fenyegetéseit. A teljes Meteor integrációt az MS20 rendszerfrissítés keretében veheti át a Svéd Légierő. Az MS20 2015-ös szolgálatba állásával a Gripen lesz az első vadászbombázó, melyen teljes mértékben integrálták a Meteor rakétát. Ettől a pillanattól kezdve a Meteor alkalmazásának képessége elérhető lesz a típus többi alkalmazója számára is. Az integrációs tesztekhez gyártott, éleslövészeteken elhasznált példányok mellett Svédország szerződést kötött szériagyártású Meteor rakétákról is.

Saab Sajtóközlemény

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.