|

A Gripen fedélzetén állhat először szolgálatba a Meteor rakéta

A védelmi és biztonsági profilú Saab és a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatala (FMV) befejezte az MBDA Meteor látóhatáron túlról bevethető légiharc-rakéta (BVRAAM) integrációjához szükséges lövészeteit a Gripen fedélzetén. Az év első felében végrehajtott legutóbbi indításokkal ellenőrizték a Gripen fedélzetén történő integráció megfelelőségét, valamint a gyártó által garantált befogási távolságot és a rakéta hatótávolságát. Ezen voltak az utolsó próbák az előtt, hogy az új rakéta szolgálatba állhasson a JAS-39C/D Gripen többfeladatú vadászbombázó fedélzetén. A Meteor alkalmazásának képessége a Gripen legfrissebb, MS20 (Materiel System 20) jelzésű szoftvercsomagjával kerül a Svéd Légierő gépeinek fedélzetére. Amikor az MS20 hadrendbe áll, a Gripen lesz a világon a legelső típus, mely rendelkezik a Meteor BVRAAM alkalmazásának képességével.

2014 márciusában két légi indítást hajtottak végre egy Gripen fedélzetéről az MDBA torlósugár-hajtóművel hajtott, nagy hatótávolságú légiharc-rakétával, a Meteorral. Ezek voltak az utolsó Meteor-indítások, mielőtt a rakéta szolgálatba állna a Gripenen. A teszteket két egymáskövető napon (március 12-én és 13-án) hajtották végre az FMV észak-svédországi Vidselben található lőterén. A Saab a próbákat a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával és az MBDA által küldött Meteor Támogatói Csoporttal közösen végezte el.

Fotó: Saab

Meteort indtó Gripen | Fotó: Saab ,

A két Meteort távirányítású célrepülőgépekre lőtték ki. A tesztek során demonstrálták a rakéta biztonságos leválását a hordozó repülőgépről, valamint az indító platform és a fegyver közötti adatkommunikáció különböző funkcióinak működését. A tesztek emellett arra is szolgáltak, hogy a megrendelőként résztvevő FMV megbizonyosodjon a rakéta ígért teljesítményéről és képességeiről.

A 2014. márciusi próbák során alacsony és nagy magasságból is indítottak rakétát, a tesztek során az indító repülőgép manőverezett, emellett demonstrálták a nagy hatótávolságot, a manőverező célpontok leküzdését, valamint az adatkapcsolat működését és a célbefogási képességet is.

A Saab korábbi sikeres svédországi Meteor tesztjei során már több ízben elvégezték Meteor szoftveres integrációjának ellenőrzését. A 2014. márciusi tesztekkel lezárult a JAS-39C/D Gripen és az MS20 integrációs programja. A márciusi éleslövészetek újabb fontos adatokkal járultak hozzá a Saab harci repülőgépekről történő rakétaindításokkal kapcsolatos tapasztalatához.

Forrás: Saab

Forrás: Saab ,

Március óta a Saab segédkezett a teszteredmények feldolgozásában a végleges MS20 szoftvercsomag kialakítása érdekében. A végleges MS20-ast hamarosan leszállítják az FMV számára, hogy még az idei év folyamán további teszteket és ellenőrzéseket hajtsanak vele végre.

„A Saab Aeronautics szmára megtiszteltetés volt együtt dolgozni a Meteor csapatával a fejlesztési program során. Az új típusú BVR-rakéta integrációjával a Svéd Légierő vezető pozícióba került. Svédország most előnyben van a stratégiák kidolgozásánál, hiszen használhatja ezt a képességet légiharcban” – mondta Tobias Andersson, a Saab Meteor integrációjáért felelős menedzsere.

Svédország Franciaországgal, Németországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Nagy-Britanniával működött együtt a Meteor BVRAAM kifejlesztése alatt, az MBDA fővállalkozóként vett részt a projektben. A Meteor egy korszerű, nagy hatótávolságú és manőverező-képességű légiharc-rakéta, mely et úgy terveztek, hogy leküzdhesse a 21. század legkifinomultabb légi fenyegetéseit. A teljes Meteor integrációt az MS20 rendszerfrissítés keretében veheti át a Svéd Légierő. Az MS20 2015-ös szolgálatba állásával a Gripen lesz az első vadászbombázó, melyen teljes mértékben integrálták a Meteor rakétát. Ettől a pillanattól kezdve a Meteor alkalmazásának képessége elérhető lesz a típus többi alkalmazója számára is. Az integrációs tesztekhez gyártott, éleslövészeteken elhasznált példányok mellett Svédország szerződést kötött szériagyártású Meteor rakétákról is.

Saab Sajtóközlemény