|

HTKA Hírhalom 2014. 27. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 27. hét

Kínai ipari források szerint a J-20 fejlesztését azért (is) tudták harmadannyi idő alatt elvégezni a J-10-hez és F-22-eshez képest, mert a tervezést és fejlesztést teljes mértékben digitális módszerekkel végezték.

Elvesztette egyik Szu-25-ösét az Ukrán Légierő. A csapásmérő technikai hiba miatt zuhant le július 2-án, helyi idő szerint délelőtt 11:20-kor, már épp a leszálláshoz készülődve Dnipropetrovsk repülőterére. A pilóta sikeresen katapultált, kisebb sérülésekkel megúszta az esetet.

Egy Szu-24-es is bajba keveredett aznap, a bombázót egy vállról indítható légvédelmi rakétával találták el, ennek következtében kigyulladt az egyik hajtómű. A személyzet leállította az erőforrást, majd a legközelebbi reptér felé fordultak. Ereszkedés közben a másik hajtómű is lángra kapott, de sikeresen letették a gépet, a reptéri tűzoltók pedig résen voltak és eloltották a tüzet.

Az Iraki Légierő egyik Mi-35-ét is lelőtték milicisták néhány nappal korábban, június 27-én. A kétfős személyzeten kívül még 3-an utaztak a helikopter teherterében, mind az 5-en életüket vesztették.

Fehéroroszországban befejezték egy új pilóta nélküli gép állami tesztelését. A képek alapján az UAV becsült fesztávolsága 15 láb (4,57 m), hossza pedig 8 láb (2,44 m), források szerint 100 km-t képes repülni egy feltöltéssel. Méretéből adódóan feladatköre a felderítés, ehhez különböző optikai és radarrendszerekkel szándékozzák felszerelni.

Közösen fog új fegyver fejlesztésébe az MBDA és a Mitsubishi Electric. Egy közepes hatótávolságú légiharc fegyver tervezésébe fognak, melyet kifejezetten az F-35-höz szánnak. Ha a terv megvalósul, ez lesz az első alkalom hogy japán berendezések kerülnek egy olyan rakétába, melyet a szigetországon kívül is eladásra kínálnak. A program költségeit nem hozták nyilvánosságra. A japán cégeknek nem idegen a légiharc rakéták fejlesztése, több típust is gyártottak már. Közülük talán a legérdekesebb a 90-es években tervezett AAM-4 aktív lokátoros önirányítású fegyvert, melynek továbbfejlesztett, AAM-4B jelzésű variánsának orrába már AESA rendszerű radart építenek.

AAM-4B | Fotó: en.wikipedia.org

AAM-4B | Fotó: en.wikipedia.org ,

Helikopterhordozó vásárlását tervezik Szingapúrban. Az ok, hogy egy ilyennel jelentősen tudnák növelni az aktivitásukat a humanitárius feladatokban, több helikopterrel részt véve a segítségnyújtásban.

Zavargások miatt késhet az Iraki Légierő F-16IQ vadászainak átadása. A Balad légibázisról biztonságosabb helyre kellett szállítani az F-16 programon dolgozókat, mert szunnita milicisták növelték aktivitásukat a területen. A szakemberek még még mindig nem térhettek vissza a veszélyesnek ítélt bázisra, ez pedig kérleltetheti a felkészülést a vadászbombázók fogadására. Az idő pedig telik, hisz a tervek szerint még idén átrepülnék az első 4 példányt Irakba, melyeket június elején vett át a légierő.

Forrás: Lockheed Martin

Az első iraki F-16IQ (RB-01) nem sokkal az átadás után, gyári tesztrepülés közben, a texasi Fort Worth közelében| Forrás: Lockheed Martin ,

Szintén Irakhoz köthető hogy a légierő kézhez kapta az első 5 Szu-25 csapásmérőjét. A gépeket vélhetően már szolgálatba is állították, és megkezdték a kormánycsapatok támogatását a szunniták elleni harcokban.

Végleg hazatérnek a holland F-16-osok Afganisztánból. A Holland Királyi Légierő 2002 októberében telepített először a vadászbombázókból néhány példányt Ázsiába a koalíciós erők segítésére. Akkor még a kirgizisztáni Manas légibázisról üzemeltek a gépek, lévén Afganisztánban nem volt megfelelő repülőtér a működtetésükhöz. 2005-ben települtek Kabulba, majd egy évvel később Kandaharba. ott 2011-ig maradtak, ekkor Mazar-e-Sharifba költöztek. A még ott állomásozó két példány innen hajtotta végre utolsó bevetését június 30-án. A gépek több mint 10 000 küldetés során 24 000 repült órát gyűjtöttek, egy veszteségük is volt, máig tisztázatlan körülmények között 2006-ban lezuhant az egyik F-16AM-ük, a pilóta halálát okozva.
A Holland Királyi Légierő ezentúl szállító és harci helikopterek, valamint KDC-10-es légi utántöltők képviselik a távoli országban.

Megérkezett a két dél-koreai KF-16-os a BAE Systems Fort Worth-i üzemébe. A Sólymok felújításra repültek Texasba, egy 2013-as megegyezés értelmében, melynek keretén belül megújul az avionikájuk, a fedélzeti számítógépek, új kijelzőket kapnak a pilótafülkébe, további fegyverek integrációját végzik el, emellett az orrukba beépítik az aktív elektronikus sugáreltérítésű RACR (Raytheon Advanced Combat Radar) radart. A megegyezés értelmében a többi 132 példány már Dél-Koreában újul meg, ehhez az alkatrészeket hajóval juttatják az országba. Szöul összesen 134 KF-16C/D Block 52 átalakítását rendelte el.

KF-16

Washington engedélyezte az UGM-84L Harpoon rakéták exportját Indiába. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség július 1-én tájékoztatta a Kongresszust a második legnagyobb népességű ország kéréséről, mely szerint 12 éles példányt szereznének be a hajók elleni rakétákból, 10 UTM-84L gyakorló valamint 2 a kiképzést segítő példánnyal, kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel, logisztikai támogatással együtt. A beszerzés értéke 200 millió dollár.

A Kanadai Védelmi Minisztérium úgy döntött hogy 6 példányról 4-re csökkenti a CC-144 Challenger gépei számát. A típust a fontos személyek szállítására használják, a csökkentéstől évi 1,5 millió dolláros megtakarítást várnak.

A Boeing leszállította a Kanadai Királyi Légierő 15. és egyben utolsó CH-147F forgószárnyasát. A tandemrotoros szállító helikoptert június 30-án ünnepélyes ceremónia keretében vette át az üzemeltető. A Boing-tól megszokott módon a program költség és időkereten belül zajlott le.

Az első CH-147F a megrendelt 15 példányból | Fotó: Royal Canadian Air Force

Az első CH-147F a megrendelt 15 példányból | Fotó: Royal Canadian Air Force ,