|

Újabb német OPV került vízre Dél-Amerikában

Ezen mostani kis hírszösszenet részben kapcsolódik azon pár nappal ezelőtti hírhez, melyben arról volt szó, hogy francia bankszektori híresztelések a francia DCNS hajógyárat vélik nyeregben lévőben azon tenderben, melyben Uruguay járőrhajókat szerezne be – állítólagosan lízing formájában.

Mint pár napja írtuk az elérhető információk szerint a franciáknak többek között a német Fassmer hajógyár lehet erős konkurencia, különösen, hogy az 5. generáció óta családi tulajdonban lévő német hajógyár járőrhajó kínálata nem idegen a dél-amerikai kontinensen, lévén a Fassmer OPV 80 jelenleg szolgálatban áll a Kolumbia és Chile haditengerészeteinél is, valamint várható Argentína haditengerészeténél történő megjelenése is.

A szóban forgó 80 méter hosszú OPV első megrendelője Chile volt, ahol helyben épült meg 2 példány. Ezek 2008-2009 közti szolgálatba állítását követte egy kolumbiai építésű 2012 nyarára.

A német Fassmer által tervezett 80 méter hosszú járőrhajók egyike Chile haditengerészeténél a Comandante Toro név alatt fut. | Fotó: Chilei Haditengerészet

A német Fassmer által tervezett 80 méter hosszú járőrhajók egyike Chile haditengerészeténél a Comandante Toro név alatt fut. | Fotó: Chilei Haditengerészet ,

Mivel mind Chile, mind pedig Kolumbia igen elégedett volt a szóban forgó hajók képességeivel és üzemeltetési költségeivel, mindkét országban további beszerzések mellett döntöttek: Kolumbia egyelőre további 1, Chile pedig további 3 járőrhajó építése mellett döntött. A kolumbiai COTECMAR hajógyárban 2012 áprilisában, a chilei ASMAR hajógyárban pedig 2012 júliusában kezdődtek meg a munkálatok. A kolumbiaiak kicsit gyorsabbak voltak lévén a második Fassmer eredetű OPV idén márciusában állt hadrendbe, míg a chilei-ek a napokban bocsátották vízre újabb, immáron 3. ilyen járőrhajójukat, melynek szolgálatba állítása az év végéig esedékes.

A kolumbiaiak második Fassmer OPV 80 alapú járőrhajójának építése. A tisztán exportra tervezett OPV-ék között a Fassmer ezen hajója igen sikeresnek tekinthető, lévén ezen kategóriában nem szoktak nagy darabszámok realizálódni. Márpedig ha számolunk Argentínával és Uruguay-al is, akkor már 10 felett lesz ezen hajók mennyisége.

Az eredeti, 2004-es elképzelés úgy szólt, hogy Chile és Argentína együttműködve építi meg a Fassmer OPV alapjain alapuló 5-5 járőrhajót, csökkentve ezáltal a költségeket, ám Argentína részéről nem sikerült előteremteni az anyagiakat. Az argentinok 2010-ben végül is elhatározták 4 OPV beszerzését, ám ebből mostanáig egy sem realizálódott.

A Chile hosszú partvonalának nagyjából a középső régiójában elterülő Talcahuano városában fellehető, állami tulajdonú ASMAR hajógyárban a múlt héten vízre tett OPV keresztségben a Comandante Marinero Fuentealba nevet kapta és a 83-as oldalszámot viseli. További ismertetője, hogy izmosabb két testvérénél: a cirka 1 800 tonnás járőrhajó az antarktiszi műveletek miatt egyrészt megerősített hajótesttel bír, másrészt 40 mm-es gépágyú helyett egy 76 mm-es hajóágyút kap elsődleges fegyverzetként – ami nem meglepő módon Oto Melara gyártmány lesz.

A Comandante Marinero Fuentealba keresztelője és vízre bocsátása.