|

HTKA Hírhalom 2014. 13. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 13. hét

Csehország felajánlotta vadászflottáját az Ukrán határ melletti járőrözésre. A britek és franciák után a Cseh Védelmi Minisztérium is úgy döntött, hogy bármely Ukrajnával határos ország kérésére odatelepíti JAS-39C/D vadászgépeit. Elsősorban itt Romániára kell gondolni, de szóba jött egy esetleges hadgyakorlaton való részvétel az USAF és a Lengyel Légierő egységeivel, ehhez pedig az utóbbi hazájába küldenék a Gripeneket.

Március 27-én Dél-Korea hivatalosan is átvette első C-130J repülőgépét, ezzel ők lettek a típus 13. külföldi üzemeltetői. A Dél-Koreai Légierő majdnem 3 évtizede üzemelteti a Hercules H variánsát, ezek leváltására érkeznek most a hosszabbított törzsű C-130J-30-asok. A szállítógépek mellé a személyzetek és karbantartók kiképzését is elrendelte a kormány, emellett 2 éves logisztikai támogatást is kapnak a Lockheed Martintól. A most átadott két példány mellé további kettő érkezik, feltehetően még az év vége előtt.

Dél Korea első C-130J-30 Super Herculese | Fotó: Lockheed Martin

Dél Korea első C-130J-30 Super Herculese | Fotó: Lockheed Martin ,

Az MBDA sikeres tesztet folytatott le a Brimstone páncéltörő rakéta és az MQ-9 Reaper párossal. A pilóta nélküli harci gépről 9 fegyvert indítottak, többek között nagy sebességű célokra, ezek mindegyikét telitalálattal semmisítették meg. A tesztekre az Amerikai Haditengerészet China Lake-nél található lőterén kerítettek sort, a fegyvereket tipikusan 20 000 láb (6100 m) magasságból, 7-12 km-es távolságból indították.

Az Amerikai Haditengerészet teljesítette az MQ-4C Triton repülési tesztjeinek első szakaszát. Ezek során a 568 pontját ellenőrizték a tesztprogramnak, most pedig a Northrop Grumman szakemberei a második példány levegőbe emelésére fókuszálnak.

MQ-4C Triton SDD-1 | Fotó: Northrop Grumman

MQ-4C Triton SDD-1 | Fotó: Northrop Grumman ,

Júliusban bocsátják vízre a Queen Elizabeth repülőgép hordozót a skóciai hajógyárban, Rosyth-ban. A maga 65 000 tonnás vízkiszorításával a valaha épült legnagyobb brit hadihajó a BAE Systems tervei szerint június 4-én kerülhet életében először vízre, néhány héttel a névadási ceremónia előtt. A testvérhajója, az HMS Prince of Wales 20 hónappal követi, ennek munkálatai mostanában kezdődnek.

A Queen Elizabeth 2013. november 10-én. | Fotó: Aircraft Carrier Alliance

A Queen Elizabeth 2013. november 10-én. | Fotó: Aircraft Carrier Alliance ,

Aircraft Carrier Alliance">

Folytatódik a kanadai kutató-mentő repülőgépre kiírt beszerzés. 6 jelentkező pályázatát fogadta el a Kanadai Kormány, ezek az Airbus, az Alenia Aermacchi, a Boeing/Bell, az Embraer, a Lockheed Martin és a Viking Air. A cégek által kínált típuspaletta egészen széles, lássuk ezeket:
– az Airbus Military a C295-el pályázik, melyhez a Pratt & Whitney Canada PW127G erőforrása dukál természetesen, további előnye, hogy Finnországban nap-mint-nap bizonyítja hideg körülmények közötti működőképességét.
– a Lockheed Martin a C-130J Super Hercules-t ajánlja, mely szállító szerepkörben már bevált a Kanadai Királyi Légierőnél.
– az Embraer kínálja a legnagyobb típust, a KC-390 vélhetően idén végzi el szűzrepülését és 2016-ban állhat szolgálatba.
– a Bell/Boeing páros nem meglepő módon a V-22-vel pályáz, mely szerintük a tökéletes választás, hisz egy merevszárnyú gép hatótávolságát és sebességét párosítja a helikopterek függeszkedő képességével.
– az Alenia Aermahhci hivatalosan nem jelentette be mivel pályáz, de szinte biztosra vehető hogy a C-27J az ő ajánlatuk.
– utolsóként a Viking Air, melyről szintén nincs hivatalos információ, de vélhetően a Buffalo egy új verzióját fejlesztenék ki.

Átadta a 17. C-5M Super Galaxy-t a Lockheed Martin. A 87-00020 farokkódú óriás a Légi Nemzeti Gárda Stewart légibázisát érintve repült honi állomáshelyére, a Dover légibázisra. A Lockheed további 35 gépet ad át 2017-ig bezárólag.

A Mexikói Haditengerészet 2 T-6C+ gépet rendelt a Beechcraft vállalattól. A megrendelés a haditengerészet merevszárnyú flottájának modernizálása felé tett első lépés. Összesen 12 példányt szereznének be a kiképző típusból, a szerződtetett két gép nyáron érkezik meg a közép-amerikai országba.

Fotó: Hawker Beechcraft

Fotó: Hawker Beechcraft ,

Brazília pilóta nélküli gépek beszerzése mellett döntött, voksukat pedig nem meglepően egy izraeli típus mellett tették le. Az Elbit Systems március 26-án hozta nyilvánosságra, hogy egy példányt rendelt a Hermes 900 típusból Brazília, mely már üzemelteti ennek a “kistestvérét”, a Hermes 450-est. Az új UAS utóbbi flottával dolgozik majd együtt, többek között az idei foci világbajnokság biztosításában. A gépet 2 hónapon belül átveheti a megrendelő.

Pillanatnyi helyzetet tekintve nem áll jól a Brit Királyi Légierő bevethetőség terén, minden negyedik gépük parkolópályán van ideiglenesen. A Tornado és a Typhoon flotta jelentős része is mélységi karbantartáson vesz részt, a C-130J-k 62, míg a C-17-esek 75%-a elérhető. Legjobban a néhány napja nyugdíjazott L-1011 Tristar utántöltők teljesítettek, náluk mind a 6 példány bevethető volt a kivonás előtt.
Táblázat a gépek bevethetőségéről:

Kép: defense-aerospace.com

Kép: defense-aerospace.com ,

Újabb sikeres tesztlövészetet hajtottak végre egy Eurofighter Typhoon-al, ezúttal a spanyolok. Egy tenger felett lőtéren először kerítettek sort IRIS-T indításra, egy a vadászbombázó Tranche 1-es szériájába tartozó példányának segítségével. A teszttel ők lettek a típus első üzemeltetői akik az összeurópai fejlesztésű kis hatótávolságú légiharc rakétát indítottak.

IRIS-T egy Eurofighter Typhoon szárnya alatt

IRIS-T egy Eurofighter Typhoon szárnya alatt ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.