HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
A Baltikum mellett Lengyelországba is további amerikai harci gépek érkeztek, az USAFE 12 Avianoban állomásozó F-16 gépét telepítette át a Lask légibázisra. A vadászbombázókat 300 főnyi személyi állomány kísérte, ők a múlt hét végén kezdték meg a munkát. Az század gyakorlófeladatokat hajt végre a helyi erőkkel, tekintettel az Ukrajnai helyzetre.
—
Az orosz katonai aktivitás Fehéroroszországtól kicsit északabbra, a Balti-tengernél is erősödik, nagyszabású gyakorlatot tartanak a térségben. Erre amolyan válaszként a Svéd Légierő növeli a Gotland sziget légtérvédelmét, odatelepített Gripenekkel. A sziget Stockholmtól 250 km-re található, a JAS-39-esek csupán a 3500 főt megmozgató hadgyakorlat alaposabb megfigyelése céljából érkeznek oda.
—
Amerikai vadászgépek okoztak kisebb kalamajkát Nagy Britanniában, Aberystwyth-ben. Néhány Lakenheath-i F-15E a közelben vett részt gyakorlórepülésen, át túllépték a hanghatárt és az így okozott lökéshullám kárt tett néhány házban és egy helyi bevásárlóközpontban, ahol be kellett zárni a kasszákat az álmennyezet leszakadása miatt. Az USAF hivatalosan is elnézést kért az érintettektől, az említett gép vélhetően 18 000 láb (5486 méter) magasságban lépte át a hangsebességet az egyik völgy felett, ez okozhatta a kellemetlenséget.
Március 10-én sajtótájékoztatót tartott Linköping-i gyárában a Saab, ahol arról biztosították az üzemeltetőket, hogy a C/D variánsok továbbfejlesztését továbbra is folytatják az E/F verzió kifejlesztése ellenére. A jelenleg szolgálatban álló legmodernebb verzió több államban is teljesít szolgálatot, úgy mint Csehországban, Magyarországon, Dél-Afrikában, Thaiföldön és Nagy Britanniában – utóbbiban a berepülőpilóta képző iskola alkalmazza -, és ezek egyike sem tervezi az E/F megvételét. A Saab viszont az alkalmazók elégedettségének érdekében tovább folytatja a típus fejlesztését, melynek legfontosabb eleme a PS-05/A lokátor modernizálása.
A Svéd Légierő egyébként a Gripen NG 2018-as szolgálatba állításáig megkezdi a C/D flotta MS 20 sztenderdre alakítását. Utóbbi magában tartalmazza a Meteor légiharc-rakéta és a GBU-39 SDB integrálását, a radar üzemmódjainak valamint a Link 16 alkalmazásának kibővítését, emellett javítja a pilóta biológiai, kémiai, radiológiai és nukleáris fegyverekkel szembeni védelmét, továbbá földi ütközés elkerülő rendszer beépítését is tartalmazza.
A külföldi üzemeltetők ennek az elektronikai csomagnak a kibővített verzióját kaphatják még az üzemeltetés végéig, mely további ismeretlen képességjavulást tartalmazna MS 20++, vagy valami hasonló néven.
Még a hónap vége előtt átveheti első két felújított AS365 Panther K2 forgószárnyasát a Brazil Hadsereg. A modernizálását az Airbus Helicopters helyi leányvállalata, a Helibras végzi, mely során növelik a hajtóművek tolóerejét, lecserélik az avionikát és kibővítik a küldetési lehetőségeket. A Helibras 32 AS365-öst modernizál 2021-ig bezáróan, 374 millió brazil realért, ez megközelítőleg 147,39 millió dollár.
Az Izraeli Védelmi Minisztérium befagyasztotta a Hermes 450 UAV-k lengyelországi vásárlásának ügyét. Az előző lengyel védelmi minisztert, Waldemar Skrzypczak-ot azzal gyanúsítják, hogy tendereztetés nélkül rendelte meg az Elbit Systems-től a Hermes 450-es típust, ez ellen pedig az Israel Aerospace Industries fellebbezett. A 80 millió dolláros üzlet ellenére a védelmi minisztérium mindkét cég UAS (pilóta nélküli gép) eladási jogát betiltotta Lengyelországba, de más produktumokat továbbra is szállíthatnak.
Lengyelországban egyégként már üzemelnek izraeli mini-UAS-ek (Unmanned Air System), az Aeronautics Defence Systems Aerostar és Orbiter típusai.
—
Végrehajtották az első éleslövészetet a török fejlesztésű MIZRAK-U tank-elleni rakétával. Az állami tulajdonú Roketsan vállalat fejlesztését 3,5 km-es távolságból indították egy AH-1S Cobra fedélzetéről, , majd sikeresen eltalálta a célt. A fegyvert a T-129 számára fejlesztik.
Az infravörös önirányítású rakéta maximális hatótávolsága 8 km, rádiókapcsolatot tud létesíteni az indító platformmal, és szükség esetén félaktív lézeres módon is célra vezethető. A kisebb hatótávolságú verziója a MIZRAK-O, mely maximum 4 km-ről indítható.
—
14 millió dollárért módosítja a Lockheed Martin az AH-64 Apache-ok célzórendszerét. Egészen pontosan a tornyot cserélik le, melyben a TV és infravörös kamerák és a lézeres távolságmérő és besugárzó helyet foglal. Az új kupola nagyobb mértékben csökkenti a vibrációt, így pontosabb felderítést tesz lehetővé, emellett az üzemeltetés költségeket is jelentősen csökkenti – a teljes flotta élethosszára vetítve kb. 500 millió dollárt spórolhat az Amerikai Hadsereg. A munkát 2017-ig kell elvégeznie a gyárnak.
—
Ismeretlen hackerek feltörték az orosz kommunikációs rendszert, és ezzel információkat szereztek Oroszország és Indiai közötti katonai szerződésekről. A „támadást” indiai technikusok észlelték március 8-án, szombaton hajnali 4-kor. A kiszivárgott információk nagy része az Indiai Légierő MiG-29 flottájának modernizálásáról és a Szu-30MKI beszerzésről szól.
—
A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency – DSCA) március 11-én számolt be a Kongresszusnak egy külföldi haditechnikai igényről, Pakisztán újítaná fel C-130B/E Hercules flottáját. Az ázsiai ország 100 millió dollárt szánna a szállítógépek avionikájának, hajtóműveinek, rakodási rendszerének felújítására, emellett 6 példány külső szárnyszekcióját is lecserélnék. Az összeg továbbá magában foglalja pótalkatrészek és kiszolgálóeszközök szállítását, kiképzést és a logisztikai támogatást.
A Northrop Grummannál megkezdődött a AN/TPS-80 Ground/Air Task Oriented Radar alacsony ütemű sorozatgyártása. Az Amerikai Tengerészgyalogság kérésére fejlesztett radar az elmúlt évben esett át az üzemeltetési próbákon, melyeket teljes sikerrel vett.
—