Szu-17, -20, -22, egy szóval Fitter. HindTheBest visszatért korábbi cikkéhez és a beígért – a típust érintő – harcászati alkalmazásokkal egészítette ki azt. Ugyan a cikk első fele a korábbi verzión alapul, azért a minél teljesebb kép összerakása érdekében érdemes az elejétől kezdve elolvasni, hiszen az első 22 oldal is át lett vizsgálva és több helyen átdolgozásra, kiegészítésre került.
A Szuhoj Szu-17 „Fitter” vadászbombázó család – Magyarország utolsó többfeladatú csapásmérője
Remek cikk! köszönöm !
Gratulálok a cikkhez, csak így tovább!!!
Jó kis írás lett! :)
THIS IS ÉN CIKKEM????
Nagyon jó cikk lett:)
Na ezért utom a látszat demokráciát. Egy leglévő jól működő fegyver rendszer csak úgy kidobnak. De senki nem felelős azért az anyagi és honvédelmi kárért amit ilyen felelőtlen döntéssel okoztak.
Gripennek légi fedezete alatt mai napig ezek a gépek eldolgoznának, lenne bennük annyi katonai erő hogy honvédelmi támogató feladatokat ellássák.
Gratulálok!
Remek lett!
Nagy kedvenceim a Szuhoj „kályhacső” sorozatának gépei; a fő helyen Su-7 BKL makett van az üvegpolcon…
Két apró észrevétel.
Az egyik nyelvtannáci:
„…egy 600-os hátranyilazási szögű szárnnyal…”
„…variaszárnyat kapott; az egyik állás 630-os, a másik 300-os volt…”
Szerintem írd ki inkább, hogy pl. 60 fokos, legfeljebb egy laikus azt hiszi, hogy pálinka, s lelkesen tovább olvassa:-)
A másik – gondolom – hogy elírás:
„…A Szuhoj által létrehozott új hajtóműves variánst az akkori szovjet légierő vezetése nem kérte, mivel ez a hajtómű többet fogyasztott…”
Ide nem Tumanszkijt akartál írni?
Még egyszer Gratula!
Nagyon meglepett hogy a szovjetek ilyen későn álltak neki irányított rakétákat és bombákat fejleszteni földi célok ellen.
Sziasztok!
Elsőként nagyon köszönöm a dícsérő szavakat. Sok munkám volt vele, bár nem annyi mint mondjuk egy F-15 cikk megírása adott molninak. Hozzátartozik az igazsághoz hogy ennél sokkal színvonalasabb cikket akartam volna összehozni de sajnos nem találtam segítséget aki lektorálta volna,aki segíthetett volna pár plusz infóval, kijavított volna engem. Még a cikk írása elején azért kaptam pár kapaszkodót.Ezt szeretném most megköszönni.
Arra rájöttem hogy nem ezzel a típussal kellett volna kezdenem, mint zöldfülű. A típus variánsok és a hozzájuk tartozó katyvaszt nehéz volt kibogozni és nem is tudom helyes e mind. Galcom írta egy levélben hogy kevés a hiteles angol nyelvű forrás…Ezért ha valaki másképp ismer paramétereket,adatokat azt kérem ossza meg velem, mert ebből tanulok..
Arra is rájöttem hogy azért ír mindenki nyugati típusokról mert ahhoz rengeteg a forrás az angol nyelvű,fordítható forrás.Aki orosz típussal ismerkedik annak azt hiszem elengedhetetlen az orosz nyelvismeret.Ez nálam hiányzik.Ez a legnagyobb bajom mert én orosz vasak varázsában élek.
Misinátor!
A hajtóművezés problémáját az M2D változatnál találtad? Mert ott említem Tumanskijt.A cikket több mint fél éve írtam most nem olvastam végig meg nincs is rá időm de ha máshol azt ugy is megírod! :)
A szárny nyilazási szögekkel kapcsolatban a tanácsot megfogom fogadni azt hiszem az indexelést nem állítottam be.
Van egy másik problémám ami engem bosszant a Kgmu, kmgu betű kombináció ezek rendszeresen megszivattak de a Kmgu a helyes.3x írtam át a cikket szerintem elkerülte a figyelmemet.
Gratula az íráshoz.
“…A Szuhoj által létrehozott új hajtóműves variánst az akkori szovjet légierő vezetése nem kérte, mivel ez a hajtómű többet fogyasztott…”
Szövegértelmezésből elégtelen – nekem:-(
Hajtóműves szó helyett hajtómű szónak olvastam:-(
Hamu a fejemre.
Érdekes az ember; képes többször is átsiklani egy hiba, egy részlet felett – ahogy Te is írtad.
De legalább a másik észrevételemet nem rontottam el:-)
Amúgy a típuskatyvasz e gép jellemzője /is/.
Néha egyszerűbb elvágni a szálakat, mint kibogozni a különféle források keveréseit.
Molnibalage !
Az elérhetőségeket megköszönném…
Jó cikk! Köszönet érte!
A magyar gépeken volt infracsapda szóró?
Két KDsz-23 vető voltak a gerincen. Az ASzO nem volt a magyar gépekhez, mert a gyártásuk idején még nem volt széria felszerelés. Pl. a korai lengyel M4-esekensem volt még ASzO. Csak az afganisztáni tapasztalatok után terjedt el.
[IMG]http://i50.tinypic.com/210luki.jpg[/IMG]
@HindTheBest
„Ezért ha valaki másképp ismer paramétereket,adatokat azt kérem ossza meg velem, mert ebből tanulok..”
Csak az első bekezdéshez:
A 31. Honi Vadászrepülő Ezred, majd utódjai sosem tartoztak a csapatrepülő-parancsnokság alá. A Szu-22-esek hazánkban a 101. felderítő századhoz kerültek a nyolcvanas években.
A Szu-7-es nem volt alacsony támadásra alkalmassá tett vadászrepülőgép. Pont ellenkezőleg, a Szu-7-est nagy magasságú, nagy sebességű nukleáris csapásmérőnek szánták az ötvenes években amikor tervezték, illetve amikor a gyártását megkezdték. A szovjet frontlégierő nukleáris csapásmérő ökle volt. Vadászbombázó hadosztályonként egy-egy ezred volt felszerelve vele. A hadosztályok többi ezrede MiG-17-essel repült a hatvanas években, ezek képviselték az alacsony támadó erőt. Helyi háborúkban ugyan alkalmazták közvetlen csapat támogatásra, de ez kényszermegoldás volt.
ELINT képesség nem a Szu-17-esen jelent meg. SzPSz zavaró konténereket már a hatvanas évek közepétől alkalmazták a frontlégierő, Szu-7-es és MiG-21SzM típusain.
És mikor jön a harci alkalmazás?
Gratula,jó lett a cikk.
„A 31. Honi Vadászrepülő Ezred, majd utódjai sosem tartoztak a csapatrepülő-parancsnokság alá. A Szu-22-esek hazánkban a 101. felderítő századhoz kerültek a nyolcvanas években. ”
Ez így igaz. A szuhojok (a 101. felderítő század) tartozott a szárazföldi parancsnokság, csapatrepülőihez (csak úgy,mint a helik és az ancsák) egészen 1991.nov.-ig amikor is összevonták a 2 taszári alakulatot(101. felderítő század,31.KHRE-t).Így akkor egyedüliként a taszári ezred rendelkezett 3 szd-os ezreddel(2 Mig21Bis szd,1 Szu22M3 szd.)A másik 2 ezrednek,csak 2-2 szd-a volt(Pápa:1 szd Mig23Mf,1 szd Mig21Bis,Kecsó:2szd Mig21MF).Ekkor a CSRP-t megszüntették,az összes légijármű a Légierőhöz került.
Várjuk a folytatást.
Hogyne lenne jó cikk? Hiszen a főoldali nyitóképet én csináltam! 1996 augusztusában Pápán.
Itt van nálam a negatív is. :)
Komolyra fordítva, tényleg jó cikk!
Nevezhetjük selejtesnek! :)
De mitől lesz egy kép selejtes?
Na szóval! Bocs hogy most írok!
Közben katona lettem a 25/88-nál így keveseb az időm és az affinitásom.De a cikk folytatása kérdezem mehet e ugyanerre a címre? Vagy esetleg ha sikerül egy segítőt szereznem mehet e a cikk lektorálás után.
Az email címemet pedig lehetne-e valamilyen módon inkogíntóban eljuttatni neked molni?
Galcom:
amugy az ELINT képességhez nem azt írtam hogy itt jelent meg elsőként csak azt:
„A Szu-17 tárházában megjelent a felderítő és az ELINT képesség is.”
De a Kapos ezred dolgában igazatok van megnéztem a forrásom és ott is helyesen van én értettem félre…
Amugy megkerestem az eredeti elküldött cikkemet és ott a fok értékek rendesen van indexelve szemben ebben a cikkben.Tud erre valaki magyarázatot adni hogy miért van ez?
A valaha gyártott legszebb repülő eszköz számomra :-) Furcsa egy ízlésem van nem? :-D
Igen :D :D Szerintem ez úgy megy hogy első látásra szerelem :) Nekem ilyen az F-16 :)
Ki kellene javítani, az összes fok el van írva benne…
pl.: 600-ra – itt azt akarta az író írni, hogy 60 fokra… stb-stb , nagyon zavaró.
Már írtam fentebb hogy az elküldött cikkemben a fok értékek stimmelnek,gondolom szerkesztés közben lett valami a cikkel….Megnéztem az eredetit ezért merem állítani…
Köszönjük és Gratulálok!
Értékes munka! Várom a harci alkalmazást, remélem ott nem hagyod ki a Szidra-öböl beli incidenst!
Még egyszer Grat!
Nagyon jó cikk ,alig várom a folytatást.Remélem lesz PDF változata is.