HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Boeing az F/A-18E/F Super Hornet gyártásának lassítását tervezgeti, ezzel több időt adva a haditengerészetnek esetleges utánrendelések leadására. A gyártósor a jelenlegi ütem mellett 2016-ban bezárásra kerülne, ezt egy évvel szeretnék kitolni, bízva esetleges hazai vagy külföldi megrendelésben. Utóbbi feltételezés teljesen megalapozott, a US Navy mindig is hangsúlyozta elégedettségét a típus teljesítményével, a szállítási határidők betartásával és az alacsony üzemeltetési költségekkel, emellett Ausztrália, mint az eddigi egyetlen külföldi üzemeltető is utánrendelt a típusból. A US Navy nyilatkozatai szerint a 2015-ös költségvetési évben nincs fedezet további Super Hornetek rendelésére. A Boieng mégis reménykedik, hisz a a „lopakodók” üzembe állítása ellenére a régebbi, de modernizált méteres hullámhossz tartományban működő radarok képesek lehetnek azok érzékelésére nagyobb távolságból is, és ilyen helyzetben nagy szükség lehet elektronikai zavarókra, éppen ezért tartják lehetségesnek további EA-18G Growler gépek megrendelését.
Franciaország után Törökország lehet a következő aki szolgálatba állítja az MQ-9 Reaper-t fegyverzet nélkül. Már régóta szeretnék megvásárolni a típust, de igáid mindig visszautasítással találkoztak. Tavaly év végén viszont igényt jelentettek be az FMS keretén belül beszerzendő típus 16 példányára, kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel, kiképzéssel és logisztikai támogatással együtt, 1,5 milliárd dollár értékben, és úgy tűnik, erre Washingtonban is rábólintanak.
—
Közös hadgyakorlatot tartott a Görög és Amerikai Légierő. A két hetes sorozat február 13-án kezdődött, amerikai részről a nagy britanniai Lakenheath bázison állomásozó 494. század F-15E-i vettek részt, míg a hazaiakat a 343. század F-16-osai képviselték. A gépek összesen 270 repülést teljesítettek a krétai Souda légibázisról felszállva.
—
Az Airbus Helicopters átadta a Német Hadsereg 12. és egyben utolsó modernizált Tiger UHT helikopterét, melyet a közelgő afganisztáni kiküldetés végett újítottak fel az ASGARD modifikációnak megfelelően. A helikopterek homokszűrőt kaptak a hajtóműveikre, emellett modernebb kommunikációs berendezésekkel és páncélzattal szerelték fel őket. Az átalakított forgószárnyasok már több mint 1000 órát töltöttek levegőben.
Szingapúr az Airbus Militaryt választotta új légi utántöltő gépeinek beszállítójaként. A Szingapúri Légierő 6 A330 MRTT megvételéről írt alá szerződést, ezzel ők lesznek a hatodik nemzet mely szolgálatba állítja az európai gyáróriás termékét Ausztrália, Szaúd Arábia, Nagy Britannia, az Egyesült Arab Emirátusok és India után – utóbbival a tárgyalások a végső fázisban vannak, de még nincs aláírt szerződése. Összesen 28 példányra van megrendelése az Airbus-nak, ebből 17-et szállítottak le idáig, de a megrendeltekhez jön majd hozzá India 6 gépes igénye, valamint potenciális vevőként tekintenek Franciaországra és Spanyolországra. A szingapúri példányok leszállítása 2018-ban kezdődik, ekkor küldhetik nyugdíjba a kiöregedő 4 gépes KC-135R flottát. Az utántöltők mindkét metódust alkalmazhatják majd, a hajlékony tömlős rendszerre a jövőben beszerzendő F-35B-k miatt tartanak igényt.
—
Lassan, de biztosan halad a Typhoon tesztelésével a BAE Systems. Február végén az IPA5-ös tesztrepülőgéppel végrehajtották az első olyan repülést, mely során a Captor-E AESA radar replikája foglalt helyet a vadászbombázó orrában. A több mint 1000 önálló adó-vevő egységből álló elektronikus sugáreltérítésű radar első működőképes példányával az év harmadik negyedévére tervezik az szűzrepülést.
2014-re két Meteor tesztindítást is terveznek, a másodikat szuperszonikus sebesség mellett, melyre korábban még nem került sor a Typhoon fedélzetéről. A vadászbombázó és a nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta integritási tesztje összesen 8 próbaindítást tartalmaz, az utolsóra pedig 2016-ban kerülhet sor, utána megkezdődhet a Meteor szolgálatba állítása az összeurópai kacsát üzemeltető országok légierejében.
Megkezdődhet az AH-64E Apache Guardian teljes ütemű sorozatgyártása, miután a Boeing az Amerikai Hadsereg megrendelését is bezsebelte. A US Army 10 új gyártású és 72 használt példány teljes mértékű felújítására nyújtotta be igényét. AZ 1.16 milliárd dolláros megrendelés új kiképzőeszközök ls pótalkatrészek szállítását, valamint logisztikai támogatást is tartalmaz. A forgószárnyasokat 2016 júniusáig kell leszállítania a Boeing-nak.
—
Jól haladnak a kínaiak az Y-20 teherszállító tesztelésével. A típus főtervezője, Tang Chonghong egy kínai online újságnak számolt be egy-két újdonságról. Idáig minden rendben haladt a tesztprogram során, az összes eddig kitűzött célt sikerrel vették, főleg ami a sebesség és magasság területére vonatkozóan. Idáig csak a gyári berepülőpilóták repültek a típussal, de már folyik a többi tesztpilóta kiképzése is. A tervező szerint a típus teljesítménye rekorddöntésre is alkalmas lehet, üzemeltetése pedig kiépítetlen repterekről, rossz kifutópályáról is végrehajtható, bár ezt szakértők kétségbe vonják a főfutó 2-2-2-es elrendezése miatt.
A típusról először 2012 decemberében készítettek képeket helyi spotterek, tavaly januárban pedig már a szűzfelszállásról számolhattunk be Olvasóinknak. Azóta nem sok hír keringett a világhálón a típussal kapcsolatban, csupán a festését megkapott prototípusról készült néhány kép járta be a világot.
Az amerikai hadvezetés a jövőben nagyobb összegeket kíván fordítani a következő generációs programokra, mindazok ellenére hogy egyre jobban nyirbálják a költségvetést. A 2015-ös költségvetési évben több olyan program is nagyobb összegeket kap amelyek 2014-ben alig vagy egyáltalán nem kaptak támogatást. Ezek között említjük a haditengerészet UCLASS programját, melynek elsődleges pályázója a Northrop Gumman az X-47B-el, ez a projekt az idei 122 millió után jövőre 403 milliót kap. További programok az E-8C JSTARS leváltására irányuló, ennek költségvetése a 0-ról 73,1 millióra nő, hasonlóan most indul az új elnöki gép beszerzése (11 millió), valamint a gyakorlógépet kereső T-X program (8,2 millió). Ezeken kívül még egy új légierős projekt élvez prioritást, az pedig az LRS-B (Long Range Strike Bomber) új bombázó kifejlesztése, ennek költségvetése egy év alatt 359 millió zöldhasúról 914 millióra nő.
—
A jövő évi amerikai had költségvetés az Airbus Helicopter-nek is kedvére válik, hisz a 496 milliárd dollárba 55 UH-72A Lakota könnyű helikopter beszerzése is belefér a hadsereg részére. A már most is közel 300 példányt számláló Dakota flotta tovább példányai a kiképzési feladatot vennék át a Bell Helicopter TH-67 Creeks típustól, mely így nyugdíjazásra kerülhet. A US Army összesen 100 további példányra tart igényt, a fennmaradó 45 megrendelésére a 2015-öt követő években találnának keretet.
—