Az ázsiai ország megelégelte a hazai fejlesztésű HJT-36 Sitara sugárhajtású kiképzőgép kálváriáját és külföldről keresne megfelelő típust az alap kiképzésre szolgáló légcsavaros gépek és a korszerű BAe Hawk szintje közé.
Már több alkalommal is beszámoltunk a HJT-36 Sitara típusú sugárhajtású kiképzőgép körüli eseményekről, legutóbb arról az aggasztó jelenségről, hogy stabilitási probléma miatt csúszik az IJT (Intermediate Jet Trainer) kategóriájú típus szolgálatba állítása.
Most azonban úgy tűnik, végleg lemondtak a hazai típusról és külföldről szereznek be kiképzőgépet. Ez nem csak ígéret, már meg is történt az ajánlatkérés. A közzétett követelményrendszer szerint „könnyű, egyhajtóműves, kétüléses kiképzőgépet keresnek másodlagos csapásmérő képességgel”. A típusnak képesnek kell lennie 2000 méteres tengerszint feletti magasságú repterekről történő üzemelésre, valamint legalább 1000 kilogramm össztömegű függesztmény hordozására 5 felfüggesztési ponton (pilononként minimum 350 kilogramm terhelhetőséggel). Az ajánlatok beadásának határideje április 4. Az India Légierő több lépcsőben 10, 10, 30 és 50 gépes adagban rendelné meg a győztes típust.
Mivel a kiírás nem köti ki, hogy csak sugárhajtóműves géppel lehet nevezni, így esélyes, hogy a hasonló szerepkörre rendszeresített Pilatus PC-7 Mark II típusú turbólégcsavaros kiképzőgép lesz a befutó, melyre már utánrendelést is leadtak.
Indiának nagy szüksége van a kiképzőgépekre, mivel az 1970 óta bekövetkező 1050 gépveszteség 40 százaléka „humánfaktor” miatt következett be. Nagyrészt amiatt, mert a pilóták nem megfelelő gyakorlatuk miatt nem bírtak el a nehezen kezelhető harcigépekkel. Mivel India folyamatosan modernizálja és bővíti légierejét, így a gépekből egyre több lesz és egyre nagyobb igény lesz a megfelelően kiképzett hajózószemélyzetre.