HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Hamarosan teljessé válhat Szingapúr M-346 flottája. A városállam légiereje jelenleg az olasz típus 10 példányával büszkélkedhet, de a következő hónapban átvehetik az utolsó kettőt is. A kiképzőgépeket 2012-ben rendelték a Alenia Aermacchi-tól a kiöregedő A-4 Skyhawk-ok leváltására. Az első M-346 tavaly februárban állt üzembe a franciaországi Cazaux légibázison, az első szingapúri pilóta pedig a következő hónapban már ki is próbálhatta a repülési tulajdonságait.
—
Lengyelország kitolja Szu-22-inek üzemidejét, számolt be róla a védelmi miniszter, Tomasz Siemoniak. Az ország jelenleg 25 Szu-22M4 csapásmérő és 6 Szu-22UM3K gyakorlópéldányt tart üzemben, mindet a Swidwin légibázison. A gépek jövőjéről több opciót is felvázoltak, az első szerint az összes példányt modernizálnák és 3 évig maradnának még üzemben. A második lehetőség hogy csupán egy századnyi, pontosan 16 gépet újítanának fel, ám ezek további 10 évig szolgálnák az országot. A döntésre március közepéig kell várni. Ugyan a modernizálás mélységéről nem hoztak nyilvánosságra adatot, vélhetően kicserélik a pilótafülke kijelzőit és a sárkányon is módosítanak. A Szu-22-esek üzemben tartása további időt ad a döntéshozóknak a váltó típus kiválasztására, mely vélhetően az F-35 vagy használt F-16-osok lehetnek.
Előző évi egyik záró hírünk volt, hogy az M-346-ös nyerte a lengyel kiképzőgép beszerzésére kiírt tendert. A típust már ki is próbálták otthoni körülmények között, február 3-a és 5-e között a Deblin légibázison tesztelték az egyik példányt. Az Alenia Aermacchi tesztpilótája mögött mindig egy lengyel repülős ült, így ellenőrizték a típus repülési paramétereit. A szerződéskötésre várhatóan a hónap végén vagy március elején kerül sor,a 383 millióért a 8 gép mellé szimulátort, technikai és logisztikai támogatást is kapnak.
A Saab vásárlót keres haditengerészeti felderítőgépe számára. A 340 MSA még nem talált vásárlóra, annak ellenére hogy tavaly szerepeltették Párizsban és Dubajban is, viszont a szingapúri megjelenés után már várják a megrendelést. A cég ázsiai-óceániai eladásokért felelős részlegének feje, Richard Hjelmberg számolt be a pozitív visszajelzésekről. A típus elektrooptikai felderítőrendszerrel van felszerelve, ennek működtetéséhez mindössze egy operátor szükséges.
Indiában elhalasztották a hazai fejlesztésű IJT kiképzőgépek szolgálatba állítását, így a légierő arra kényszerül hogy a régi Kiran Mk 1-eseket 2017-18-ig üzembe tartsák. Az IJT fegyverkompatibilitási tesztjeit már lefolytatták, a következő dugóhúzópróbákban pedig a BAE Systems nyújt segítséget a Hindustan Aeronautics Limited-nek.
A Pentagon vizsgálatai szerint Kína néhány éven belül megkezdheti alacsony észlelhetőségű vadászbombázói exportját, további modern fegyverekkel egyetemben. Az elemzések továbbá arra is mutatnak, hogy a katonai területen a technikai különbség egyre kisebb az Egyesült Államok és Kína között.
—
1 milliárd dolláros szerződést kötött a Roll-Royce a Lockheed Martinnal, melynek értelmében a brit vállalat további 600 AE2100 gázturbinát szállít a C-130J összes variánsához. Az erőforrásokat 2018-ig kell leszállítania a gyártónak.
—
Ukrajna vevőt talált modernizált T-64 tankjaira. Ismeretlen vevő számára szállítanak 50 példányt a T-64BV-1 variánsból, a modernizációt a Kharkiv állami vállalat végzi.
—
Az Olasz Haditengerészet az Camcompter S-100 UAS beszerzése mellett döntött, ezzel ők válnak az elsővé Európában, mely pilóta nélküli gépet üzemeltet hajóiról. Az osztrák tervezésű és gyártású típus már korábban bizonyított egy olasz fregatt fedélzetén, 2012 áprilisában próbálták ki a Soldai osztályú ITS Bersagliere fedélzetén, teljes sikerrel. Minimális kiszolgálás igényével az S-100 kiválóan megfelel hajófedélzeti üzemelésre.
Ha már a pilóta nélküli járműveknél tartunk: Oroszország elhalasztja az Egyesült Arab Emirátusokban gyártott UAV tesztelését. Az Adcom Systems által gyártott United 40 Block 5 nagy őrjáratozási idejű UAV, melyre nagy szüksége lenne az Orosz Haderőnek, hisz a hazai fejlesztések nagyon lemaradtak ezen a téren. A szerződés egyébként továbbra is áll a két fél között, csak a tesztelést halasztották el határozatlan időre.
—
Néhány hete volt szó arról, hogy a Tejas hivatalosan is szolgálatba állt az Indiai Légierőben. Most a típus jövőjéről tudhattunk meg egy kis információt, a légierő összesen 14 századát szerelné fel a könnyű vadászbombázóval. Ez a szám azért meglepő, mert korábban 200 gép szolgálatba állításáról volt szó, és egy kis fejszámolással kikövetkeztethető, hogy az Indiai Légierőben megszokott 21 gépes századokkal számolva a 14 alakulat felállításához jócskán több gépre van szükség, pontosan 294-re.
Romániában hajtott végre kényszerleszállást az USAF egy C-17-ese. A szállítógépnek megrepedt a szélvédője, ezért kellett megszakítania útját a Mihail Kogalniceanu-ban taláható katonai reptéren a Fekete Tenger partján. A gép fedélzetén 15-en utaztak, senki sem sérült meg, de a repedés okait még nem lehet tudni.
—
Január 31-én végrehajtotta első felszállását az első AC-130J Ghostrider típusú repülőgép, mely az MC-130J Commando II-ből került kialakításra. Az alig egy hónap alatt végrehajtott módosítást követően olyan gép született, mely az AC-130-as tűzerejét egyesíti az MC-130J repülési teljesítményével. A Pentago 16 példány átalakítását rendelte meg a Lockheed Martin vállalattól.