Habár még a hordozó sincs teljesen kész, a Királyi Haditengerészetnél mindent elkövetnek, hogy ne kelljen semmire várni.
A „meglévő” szemük biztosan sír, ugyanis oldalunkon még tavaly megjelent ama Számvevőszéki előrejelzés, hogy a tengerészeti AEW&C (Airborne Early Warning & Control – Korai Előrejelző és Légiirányító) képesség fennmaradása 2016. után bizony csak foltozgatással lenne biztosított és ebben a jelen – egyébként örömteli – hír sem fog megoldást nyújtani időben.
Ennek ellenére kormányzati szinten örömmel tették közzé ama bejelentést, hogy a Queen Elizabeth osztály fedélzetére szánt „hasas” Merlin Mk.2 helikoptereket 18 hónappal a tervezett átadási határidő előtt átvehetik.
A 22 millió fontot kitevő költségmegtakarításra az volt a magyarázat, hogy a rövidebb határidők által kevesebb ideig van szükség a szegmensben dolgozó „specialisták” közreműködésére. Ennél kevésbé homályos az a tény, hogy a Crowsnest elnevezésű berendezés mihamarabbi rendszerbe állítását maga a védelmi miniszter szorgalmazta és ezzel az amúgy sem dúskáló brit haderőnek – nem csak az adófizetők pénztárcájának – is kedvezni kívánt.
A Crowsnest eszközöknek a jövő hordozófedélzeti műveleteiben fontos szerepet szánnak, amit mi sem jelez jobban, minthogy nagy teljesítményű radarját a légtér- és a tengerészeti felügyelet mellett szárazföldi nyomon követés képességével is ellátták.
A hajóosztállyal együtt „debütáló” páros beszerzésének felgyorsítását a Védelmi Minisztérium 10 évre vonatkozó védelmi kiadásainak előrejelzése tette lehetővé, melynek értéke összesen 160 milliárd fontot tesz ki. Eme dokumentum azonban a költségvetésben „előre le nem kötött” forrásokkal is számol, amelynek tükrében könnyen veszélybe kerülhet egy projekt vagy változhatnak a beszerzésekre vonatkozó prioritások, ha a finanszírozás mégsem lenne megoldott.
Philip Hammond védelmi miniszter azonban nem látja ennek árnyát a „Varjúfészekre” vetülni, melyet szavai is megerősítenek:
„A Crowsnest alapvető információkat és felügyeletet fog biztosítani a Queen Elizabeth-osztályú hordozók magas szintű biztonságának ellátása érdekében. A 18 hónappal korábbi szállítás lehetővé teszi a számunkra, hogy a Queen Elizabeth szolgálatba lépésekor képességeinek teljes skálájával rendelkezzen.”
S, hogy az elképzelés testet is ölthessen, a Lockheed Martin UK egy 24 millió fontot érő szerződés aláírásával láthatott neki a radarberendezés és a helikopter házasságának kezdeti munkálatain.
A brit hordozón az első időkben nyilván nem lesz tülekedés, mivel terveik szerint az F-35B Lightning II vadászrepülőgépek csak később perzselhetik majd fedélzetét, amiből egyébként több mint negyven darab férne el a 65000 tonna vízkiszorítású, 280 méter hosszú hajón.
A világ óceánjain egy feltöltéssel 10 000 tengeri mérföld megtételére képes anyahajóknak (ha a Prince of Wales építésébe sem csúszik hiba) fél évszázadnyi szolgálati időt terveznek, ami úgy tűnik sínen is van, mivel némi morgás után elvetették az F-35C verzióját és a vele járó fúrás-faragást, a költségekről nem is beszélve.