|

HTKA Hírhalom 2014. 5. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 5. hét

Olcsóbb lépéssel oldják meg az indiaiak a VIP személyek szállítását. A kútba esett EH-101 üzlet helyett a fegyveres erők állományában meglévő Mi-8/17-esek átalakítása mellett döntöttek. Összesen 150 forgószárnyas üzemel a típusból Indiában katonai körökben, ezekből 12 példányt választanak ki februárban és kezdik meg a modernizálásukat. A gépeket Mi-17V-5 standardra fejlesztik fel, a munkákat a 2014-es parlamenti választások kezdetéig el kell végezni.

Az Amerikai Haditengerészet Csendes Óceáni flottája az első, mely megkapta a P-8A Poseidon járőrgépeket, ezek képességéről először bizonyosodhatott meg a flotta parancsnoka, Harry Harris. Az admirális egy 8 órás repülésen vett részt a Kelet-Kínai Tenger felett, a VP 16-os Harci Sasok század egyik P-8-asának fedélzetén, ellenőrizve a típus képességeit, melyekkel teljes mértékben pozitívan nyilatkozott. Az első P-8-as 3 hónapja került az alakulathoz.

A Brazil Légierő kisebb ünnepségre kapott okot. Két hete a flottájukba tartozó egyik EC725 Caracal, a H-36 FAB 8510 jelölésű példány teljesítette 1000. repült óráját. A típust tűzoltásra, kutatás-mentésre és egyéb hasonló feladatokra alkalmazzák, a nevezetes bevetésen egy férfi életét mentették meg 240 km-es repülés végén.

Brazil EC725 | Fotó: Airbus

Brazil EC725 | Fotó: Airbus ,

2014. január 28-án, az olaszországi La Spezia-öbölben került sor első ízben a BSA (Black Shark Advanced) torpedó indítására egy igazi tengeralattjáróból. A Finmeccanica égisze alatt működő WASS (Whitehead Sistemi Subacquei) cég által fejlesztett és gyártott, lítium-polimer akkumulátoros torpedót a Type 212 osztályú Scirè (S527) tengeralattjáró indította, úgynevezett „push out” módszerrel (nyomáskülönbségre alapozó indítási metódus). A BSA-t a WASS az Olasz Haditengerészettel közösen, a New Heavyweight Torpedo (Új Nehéztorpedó) projekt keretében hozta létre, a 28-i sikeres tesztindítással pedig újabb lépést tettek a siker (vagyis a rendszerbe állítás) felé. A következő években a Black Shark Advanced feladata lesz az olasz hadihajókon és tengeralattjárókon jelenleg alkalmazott, A-184 típusú nehéztorpedó leváltása.

Január 30-án a francia DCNS hajógyár átadta Marokkó számára annak első FREMM-fregattját, a Mohammed VI-t. Az eseményen megjelent a francia védelmi miniszter, a DCNS vezetőségének színe-java, valamint őexcellenciája Moulay Rachid El Alaoui, Marokkó királyának testvére. Az ország uralkodójára elnevezett egység amellett, hogy Marokkó első ilyen hajója, egyben az első FREMM, melyet egy nemzetközi partnernek adtak át, nem pedig a francia vagy olasz fejlesztő-gyártó páros haditengerészeteinek. A Marokkói Királyi Haditengerészet még 2008-ban rendelte meg a most átadott Mohammed VI-t, mely a Francia Haditengerészet Aquitaine-osztályú FREMM egységeivel egyenértékű, gyakorlatilag a tengeralattjáró-vadász konfigurációról van szó. A hajót 2011-ben bocsátották vízre, azóta pedig tengeri tesztjeit is lefolytatták, így Marokkó mostanra teljesen hadra fogható állapotban vehette át.

India amfíbia járőrgépek beszerzése mellett szánta el magát. Választásuk a japán ShinMaywa US-2 típusra esett, mellyel már 2011 óta „szemezgetnek”. Összesen 15 példányt vásárolnának, ezzel vélhetően Kína figyelmét is magukra vonják. Az üzlet véglegesítésére tavasszal kerül sor, attól függően, hogy a választások hogy zajlanak le Indiában, ezután A. K. Antony védelmi miniszter Japánba utazik hogy átbeszéljék a részleteket helyi kollégájával.

A ShinMaywa US-2 amfíbia 2007-ben állt szolgálatba. Alapvetően SAR feladatkörben, de tengerészeti járőrgép feladatkör sem idegen tőle, ahogy megoldható a tűzoltó géppé alakítása is. Utóbbi is egy jelentős fegyvertény lehet az exportálása során. | Fotó:  まも(Mamo)

By まも(Mamo) [Creative Commons], via Wikimedia Commons

Hosszútávra szóló megállapodást kötött a svájci RUAG Aviation és a finn Patria Aviation, melynek értelmében a két cég közösen végzi a két állam vadászbombázóinak logisztikai támogatását. Mindkét ország légierejének legfontosabb típusa a Boeing F/A-18C/D Hornet, ezekhez közösen alakítanák ki és szállítanák a támogató csomagot. Az együttműködéstől jelentős költségcsökkentést várnak, emellett az információcsere sem másodlagos szempont a két független állam között.

Svájci Hornet

Svájci Hornet ,

A múlt héten bebiztosított NGJ tender mellett kisebb sikereket is elkönyvelhetett a Raytheon csapata, sikerült partnert találniuk a dél-koreai radarbeszerzéshez. A BAE Systems-el kötöttek szerződést, ők segítik a 130 KF-16C/D Block 52-es harci rendszereinek lecserélését. Utóbbi megnevezés pontos, hisz az eddig használt mechanikus mozgatású radart az elektronikus sugáreltérítésű (AESA) Raytheon Advanced Combat Radar-ral (RACR), a besugárzásjelzőt a ALR-69A típussal váltják fel, új bevetési számítógépeket kapnak, valamint további fegyverek integrációját is elvégzik.

Közös gyakorlaton vesz részt a USS Harry S. Truman (CVN 75) és az FS Charles de Gaulle (R91). A két repülőgép hordozó az Amerikai Haditengerészet 5. flottájának felügyelete alá tartozó Perzsa-öbölben hajózik, ezalatt repülőgépeik a másik hajóra gyakorolják a fel- és leszállást. A Rafale pilótáknak ez nem is okozhat nagy gondot, ám az amerikaiaknak már annál inkább, hisz ők a Nimitz osztályú hordozók méretéhez vannak szokva, aminél a Charles de Gaulle kisebb. Erről nyilatkozott a VFA 105 vadász század egyik F/A-18 pilóta, Bex Boyd, szerinte igaz hogy a francia hordozó fizikai méretei nem sokban térnek el az ő úszó otthonától, ám mégis más látványt nyújtott a bejövetelkor. Azt is hozzátette, hogy a hajón alkalmazott kézjelek némileg különböztek az általuk megszokottaktól, valamint hogy a franciák zászlókkal jeleztek a felszállás előtt, míg a jenkiknél ezt fényekkel oldják meg.
Egyébként nem ez az első alkalom a keresztüzemeltetésre, már többször is vendégeskedtek Rafale-ok a különböző Nimitz osztályú hajók fedélzetén és fordítva, Super Hornetek a francia haditengerészet zászlóshajóján.

Dassault Rafale M

Dassault Rafale M hajt végre touch&go manővert a USS John C. Stennis fedélzetén | Forrás: US Navy ,

Hivatalosan is szolgálatba állította MH-60R Seahawk helikoptereit az Ausztrál Haditengerészet. Egyelőre csak az első két példányról van szó, ezeket január 24-én, a floridai haditengerészeti bázison rendezett ceremónia keretében nyilvánították szolgálatba állítottnak. A 2011-ben megrendelt forgószárnyasok első példánya még tavaly júliusban végezte el szűzrepülését, a másodikkal együtt pedig tavaly decemberben adták át őket az Ausztrál Haditengerészetnek.

AH-64E Apache Guardian helikopterekre vágyik a Brit Királyi Hadsereg. A helikopter parancsnokság vezetőjének helyettese, Brigadier Neil Sexton számolt be azon törekvéseikről, melyek szerint az évtized végére a most használt AgustaWestland-Boeing WAH-64D Apache Longbow AH.1 Block 1 harci helikoptereket a típus legújabb variánsával váltanák le. Utóbbi képességei nagyon megnyerték a hadsereg illetékeseinek tetszését, főleg a pilóta-nélküli gépekkel biztosítható szoros harctéri kapcsolat lehetősége. Nem egy az egyben szeretnék leváltani a most szolgálatban álló 67 Apache-ot, a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a legdrágább berendezéseket (a tűzvezető rendszer és a hajtóművek) kiszereil az AH.1-esekből és átépítik azokat az újonnan legyártott sárkányokba. A típus kiválasztására a következő években kerülhet sor, nemsokkal utána pedig jöhet a megrendelés.

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing ,